SYNODE: I juni er det synodemøte i Frikirken. Her fra et tidligere synodemøte.

Mener aksjonsgruppe «kuppet» homofili-avstemming i kirke – medlemmer melder seg ut

Nå møter menigheten motstand fra flere hold.

Publisert Sist oppdatert

Menighetsmøtet i Kristiansand Frikirke stemte mot forslaget om at synet på likekjønnet samliv skal være et bekjennelsesspørsmål.

Flere menighetsmøter har stemt lignende den i Kristiansand, men den fulle oversikten foreligger ikke før 4. mars.

Ifølge menighetsmedlem Kåre Melhus ble møtet i Kristiansand kuppet.

Han er opprørt over måten flertallet ble dannet, og hevder at det vanligvis deltar omtrent 70 medlemmer på slike møter. Denne gangen kom det 186, sier han til Veien, Frikirkens magasin.

– De ble kontaktet og oppfordret til å komme på møtet av en aksjonistgruppe i vår menighet som jobber for å endre Frikirkens syn på likekjønnet ekteskap.

Avstemming i Frikirken

Frikirkens 79 selvstendige menigheter har fått frist til 4. mars om å behandle en rekke dokumenter.

Foreløpig er det ett dokument som har skapt oppmerksomhet; nemlig dokumentet som foreslår at syn på homofilt samliv er et såkalt bekjennelsesspørsmål.

Menighetene skal også sende delegater til synodemøtet i juni. Minst én delegat må være «eldste».

Delegatene har ikke bundet mandat fra menighetsmøtene.

Det er synoderådet som avgjør Frikirkens lære.

Melhus sier til magasinet at han mener det er uhørt at «en slik gruppe søker å påvirke avgjørelser i teologiske spørsmål med kuppmakeri».

Meldte seg ut

I etterkant av menighetsmøtet har han og kona meldt seg ut av Frikirken etter 43 års medlemskap.

– Jeg vet om andre som også har gjort det og flere som vurderer utmeldelse. Jeg kan ikke være medlem i en menighet der de store spørsmålene blir avgjort på denne måten.

SYNODEMØTE: Her fra Frikirkens synodemøte i Stavern i 2017.

Melhus er også skuffet over medlemmene i eldsterådet.

Han mener de ikke kommuniserer klart og at dette gjøres for å unngå å støte noen bort.

Et flertall i eldsterådet skal ha stemt for forslaget om å ikke anse spørsmålet om likekjønnet ekteskap som et bekjennelsesspørsmål, ifølge Melhus.

AVSTEMMING: Et stort flertall i Kristiansand Frikirke stemte nylig mot at homofilt samliv er et bekjennelsesspørsmål.

I Veien-artikkelen imøtegås deler av Melhus sin kritikk, blant annet fra menighetsmedlem Arild Sæbø. Han sier at menigheten har hatt tre «dialogkvelder» med fokus på likekjønnet samliv og at eldsterådet i forkant mottok innspill fra medlemmene før det nevnte menighetsmøtet.

Sæbø stilte også forslag om å utsette behandlingen av dokumentet «Frikirkens lære om seksualitet og ekteskap». Forslaget ble vedtatt med stort flertall.

Han stilte forslaget blant annet fordi han mener «dokumentet er til dels mangelfullt, og en rekke etiske problemstillinger er ikke begrunnet godt nok eller behandlet grundig nok».

Eldsterådet svarer

Veien har forelagt eldsterådet i Kristiansand Frikirke kritikken fra Melhus.

– Dette er en sak som berører mange dypt og skaper stort engasjement både i vår menighet og i kirkelandskapet. Eldsterådet i Kristiansand står samlet på Frikirkens skriftsynserklæring og samlivsteologi, sier eldsterådsleder Hilde Grøthe.

Hun fortsetter:

– Samtidig er det viktig for oss å lytte til innspill fra begge sider av saken og bygge fellesskap og tilhørighet. Nå ønsker eldsterådet å gå inn i fastetiden sammen med hele menigheten, med fokus på å samles i bønn og søke Jesus for veien videre, sier hun.

PASTOR: To tidligere og én nåværende pastor i Kristiansand frikirke skriver om homofili og bekjennelse i Dagen denne uken. Fv. Oddvar Søvik, Jan Gossner og Sigmund Sandåker.

Kritikk fra flere hold

Denne uken gikk også to tidligere pastorer og en nåværende pastor ut med sterk kritikk av bibelsynet hos de som avviste forslaget.

Der konkluderer tidligere pastorer Jan Gossner og Oddvar Søvik, samt nåværende seniorpastor Sigmund Sandåker med å støtte synoderådets konklusjon:

«Å klassifisere ulike syn på likekjønnet samliv som ‘ikke et bekjennelsesspørsmål’, kan fort bli første steg på veien mot å akseptere to syn, altså at ett og samme kirkesamfunn kan operere med to gjensidig utelukkende lærer, som skal leve side om side. Mange erfarer at der det i første omgang ble åpnet for to likestilte syn, ble det etter hvert trange kår for det tradisjonelle synet.»

Hovedpastor Stein Arve Graarud har ikke hatt anledning til å besvare Dagens henvendelser.

PASTOR: Stein Arve Graarud er hovedpastor i Kristiansand Frikirke.
Powered by Labrador CMS