Mener Melby går i tospann med Human-Etisk Forbund
Statssekretær innrømmer at høring til ny utdanningslov er ubalansert, men avviser at Human-Etisk Forbund har en særstilling i departementet.
Dagen meldte i forrige uke at Utdanningsdirektoratet nå setter en stopper for utdeling av bibler i skolene.
Uttalelsen kom som et svar på en forespørsel fra Human-Etisk Forbund, uten at bibelutdelerne i Gideon fikk uttale seg. Dette til tross for at Gideon var navngitt i uttalelsen.
Jusprofessor Jan Fridthjof Bernt kritiserte i går direktoratets saksbehandling, og mente at Gideon burde ha fått kommet til orde før uttalelsen ble sendt.
Den kristne organisasjonen Gideon har delt ut bibler på skoler i 70 år, og deler ut mer enn 15.000 nytestamenter på norske skoler i et normalår.
Melby roser til Human-Etisk Forbund
I helgen meldte Vårt Land at Human-Etisk Forbund var det eneste trossamfunnet som ble invitert som høringsinstans til ny opplæringslov. Departementet foreslår å presisere forkynnelsesforbudet i skolen ytterligere.
I etterkant av lovforslaget besøkte kunnskapsminister Guri Melby Human-Etisk Forbund og roste forbundet for jobben de har gjort.
– At skolen skal være livssynsnøytral har vært viktig for mange andre minoriteter, som ikke har hatt krefter til å ta den kampen selv. Så takk for at dere har gått foran og brøytet vei, sa Melby da hun besøkte forbundet.
– Merkelig atferd
Generalsekretær i Gideon, Steinar Hopland, reagerer på kunnskapsministerens fremtreden i saken.
– Det er merkelig atferd fra en statsråd. Det virker som at kunnskapsministeren og Human-Etisk Forbund går i tospann, sier Hopland til Dagen.
Generalsekretæren forteller at Gideon har opplevd støtte fra politisk hold gjennom mange år.
– Mange politikere har takket oss for den jobben vi har gjort opp gjennom historien. Det kunne vært på sin plass også for Guri Melby, sier Hopland.
– Kan det være at Venstre nå har hastverk med å dempe kristen aktivitet på slutten av sin karriere i regjeringen, spør Hopland.
– Human-Etisk Forbund har ingen særstilling
Kunnskapsministeren er forelagt kritikken, og statssekretær Anja Johansen (V) svarer på vegne av Melby. Hun avviser at kunnskapsministeren går i tospann med Human-Etisk Forbund.
– Human-Etisk Forbund har ikke, og skal ikke ha, en særstilling blant norske trossamfunn til å påvirke skoleverket, sier Johansen til Dagen.
Hun viser til at tolkningsuttalelsen som forbyr bibelutdeling i skolene er generell uttalelse om gjeldende rett og praksis, og derfor ikke en sak der eventuelle parter har rett til å uttale seg.
Beklager ubalansert høringsliste
Statssekretæren innrømmer likevel at høringslisten til den nye opplæringsloven er ubalansert.
– Når det gjelder høringen til opplæringsloven stemmer det at kun Human-Etisk Forbund sto på Kunnskapsdepartementets liste over høringsinstanser. Det beklager vi, og vi har forståelse for at dette oppfattes som en ubalansert høringsliste. Listen ble ikke kvalitetssikret godt nok før utsendelse, sier statssekretæren.
Samtidig påpeker hun at høringene er åpne for alle.
– Ikke en innstramming
Forslaget til ny opplæringslov innebærer en presisering av at opplæringen ikke skal være forkynnende, og departementet foreslår at forbudet får en egen paragraf.
– Dette vil tydeliggjøre at forbudet ikke bare gjelder for KRLE-faget, men hele opplæringen. Forslaget innebærer ikke en innstramming i regelverket, men en videreføring av forkynnelsesforbudet, sier Johansen.
Skolegudstjenester vil ikke bli rammet
Venstre har programfestet at de vil fjerne kravet om 50 prosent kristendomsundervisning i KRLE-faget, fjerne K-en i faget og forby religiøse seremonier i regi av skolen.
– Dersom Venstre hadde avgjort dette alene ville det blitt slutt på skolegudstjenester, men altså ikke på det å kunne besøke ulike religioners gudshus eller lese ulike religioners skrifter.
Johansen påpeker at Venstre er et sentrumsparti som er avhengig av å søke samarbeid.
– Forslaget til ny opplæringslov er Høyre, KrF og Venstre-regjeringens forslag, og det vil ikke endre skolenes mulighet til å tilby elevene å delta på gudstjeneste i skoletiden.