NY MASTER: Fra høsten 2018 tilbyr Menighetsfakultetet en ny master i kirkelig undervisning, særlig rettet mot dem som vil bli kateket. ARKIVFOTO: KPK

Menighetsfakultetet tilbyr ny master

Den nye masteren retter seg mot dem som ønsker å bli kateket i Den norske kirke.

Publisert Sist oppdatert

Den nye masteren i kirkelig undervisning på Menighetsfakultetet (MF) er en erfaringsbasert master og krever minimum to års praksis fra kirke eller organisasjon, skriver MF på sine nettsider. Studiet skal gi en forståelse for menigheten som et lærende fellesskap, og kunnskap om læring i en kirkelig ramme.

– Å arbeide med undervisning er å arbeide midt i kirkens kjerneoppdrag; å døpe og å lære. Kirka trenger dyktige pedagoger med talent og blikk for gode metoder, og med hjerte for barn og unge, sier Eldbjørg Leinebø Ekre som har ledet utviklingen av masteren.

I menigheten har en kateket et særlig ansvar for undervisningen, men har også forkynnende og liturgiske oppgaver, for eksempel under gudstjeneste og på konfirmantleir.

– For å lykkes med alt dette må kateketen ha en bred kompetanse og forståelse som strekker seg over flere fagområder som blant annet pedagogikk, menighetspedagogikk, teologi/kristendom og kateketikk, sier Ekre.

Deltid

Det nye masterstudiet er lagt opp til å foregå på deltid over tre år. Studiet er samlingsbasert slik at det skal være mulig å kombinere det med jobb.

Ekre ser for seg at mange av studentene vil ha lærerutdanning med praksis fra skole eller barnehage mens andre kan være erfarne kateketer som ønsker å bygge på utdannelsen. En tredje gruppe kan være studenter med en bachelor i ungdom, kultur og tro.

– Jeg ser for meg at det blir en spennende og mangfoldig studentgruppe med mye ulik kompetanse på dette programmet.. Dette tror jeg vil være blant programmets store styrker og kommer til å gi mange spennende perspektiv inn i et studie der teori og praksis spiller på lag, sier Ekre.

Studiet er lagt opp til å kvalifisere som kateket i Den norske kirke.

– Men studiet gir en bred forståelse av undervisningsarbeid i kirkelig kontekst, og gir dermed også et godt grunnlag for arbeid i kristne organisasjoner, folkehøyskoler og lignende, sier Ekre.

Powered by Labrador CMS