– Meningsrommet er blitt for trangt
Svenska Evangeliska Alliansen har utfordret partiene i Riksdagen om 20 verdispørsmål foran valget. Generalsekretær synes svarene avspeiler betydelige utfordringer i svensk samfunnsdebatt.
På en kafé i Stockholm gjør Olof Edsinger opp status for hvordan han ser det kommende valget fra et kristent perspektiv. Bakgrunnen er blant annet respons som SEA har fått på en rekke spørsmål man har stilt de åtte partiene som i dag er representert i Riksdagen.
– Vi har prøvd å stille spørsmål som er viktige for kristne, men også spørsmål som ikke stilles så ofte selv om de er viktige for samfunnet, forklarer Edsinger.
Utfordrer kjønnsideologi
Som eksempel nevner Edsinger kjønnspedagogikken i barnehager.
– Det er påfallende at noen partier er svært radikale i slike spørsmål, men at det diskuteres lite, sier han.
Dette synes han er underlig når politikken på dette området påvirker hverdagen til folk flest på et langt dypere plan enn mange deler av statsbudsjettet.
– Disse sakene kommer gjerne på kjøpet uten at det er dem velgerne tenker på, sier Edsinger.
– Men noen viker unna å svare når de blir spurt om dem, sier han.
Åpne for innvandring
Selv om Kristdemokraterna (KD) tradisjonelt står sterkt blant de evangeliske kristne som SEA representerer, er det også betydelige andeler som stemmer på andre partier.
– På det meste har KD hatt støtte fra rundt 70 prosent av frikirkelige kristne, sier Edsinger.
Han påpeker at mange svenske kristne støtter en liberal innvandringspolitikk. En del opplever at KD har utviklet en noe tøffere retorikk på dette feltet.
– Det er interessant å se at KD og Sverigedemokraterna i flere spørsmål står hverandre nær, mens de i andre er å betrakte som hverandres motpoler. Akkurat i innvandringsspørsmål er dog KD betydelig åpnere enn SD, sier han.
Savner debatt
Partiene som oftest uttaler seg mot slike ting som mange kristne holder for sant og riktig, er Miljöpartiet og Vänstern.
– Samtidig er det disse partiene som har den mest generøse holdningen til innvandring. Alt dette bidrar naturligvis til et forvirrende politisk landskap, sier Edsinger.
I sommer vakte det oppsikt at Livets Ord-pastor Joakim Lundquist advarte sterkt mot Sverigedemokraterna. Edsinger tror imidlertid at dette partiet har ganske begrenset appell blant kristne.
– Men noen kan nok stemme på dem fordi de opplever at det trengs et systemskifte og ikke ser andre alternativer, påpeker han.
Edsinger mener dette også avspeiler at det i en del spørsmål er lite aksept for reell debatt i Sverige.
– Meningsrommet er for trangt, sier han.
Flere som ber
Gjennom flere år har Edsinger også arbeidet i Norge med lederutvikling blant unge i Norsk Luthersk Misjonssamband.
– Jeg merker tydelig at Sverige er enda mer sekularisert enn Norge, sier han.
I tradisjonelt kontroversielle spørsmål som abort, familie og seksualitet er Sverige blant de mest liberale i Vesten.
– Har svenske kristne gitt opp å påvirke politiske i slike spørsmål?
– Mye av det er blitt ikke-spørsmål fordi man anser dem som avgjort, sier Edsinger.
Selv har han engasjert seg i debatten om kjønnsidentitet, men registrerer at mange vegrer seg for å gjøre det samme.
– Det har en relativt høy sosial pris, sier han.
– Svensk kristenhet er også blitt mer og mer sekularisert, så det er færre som reagerer.
Samtidig ser han er voksende bønnebevegelse der kristne søker sammen for å be til Gud for landet.
– Flere spør seg hvorfor det er blitt så ille og vil søke Herren. Det er noe vi i SEA oppmuntrer, sier han.
Mer polarisert
I verdispørsmål mener han høyre-venstre-skalaen viser seg utilstrekkelig for å analysere dette. I stedet mener han det gir mer mening å anvende den såkalte GAL-TAN-skalaen. GAL står for grønt, alternativt og liberalistisk, TAN for tradisjonelt, autoritært og nasjonalistisk.
Edsinger har også sans for den britiske forfatteren og journalisten David Goodharts distinksjon mellom «anywheres» og «somewheres». Den første gruppen er de som har vunnet på moderniseringen, urbaniseringen og globaliseringen. Den andre gruppen er de som er tilknyttet et bestemt sted og blir rammet for eksempel av arbeidsledighet etter at lokal industri blir lagt ned.
– Disse opplever at politikerne kan koste på seg å være sjenerøse i innvandringspolitikken, for de merker ikke konsekvensene selv. De ser også at politikerne kan lage lover om kjønnspedagogikk, men ikke at de kan skape nye arbeidsplasser.
Økte spenninger
Olof Edsinger mener svensk integreringspolitikk har vært forsømt av alle partier i minst 30 år. Selv er han opptatt av at innvandringspolitikken verken må være idealistisk eller proteksjonistisk, men realistisk. Han mener kombinasjonen av stor innvandring, særlig fra tradisjonelle kulturer med sterk religiøs identitet, og den svenske verdiliberalismen kan vise seg å være eksplosiv.
– Jeg tror dette skaper enorme spenninger og kommer til å slå tilbake. Sverige er allerede et av landene som produserer flest radikale islamister, sier han.
Kristen påvirkning
– Hvordan tenker du om kristnes mulighet til å påvirke samfunnsutviklingen?
– Vi må være realistiske. Vi er en minoritet. Og den politiske oppslittingen gjenspeiler også den teologiske oppsplittingen. Nåde og sannhet går hånd i hånd i Skriften. Vi kan konstatere at den balansen har vært litt dårlig i Sveriges kristenhet. Noen har i profetier advart om at Sverige kan komme under Guds dom, mens andre ser det som utenkelig at Gud kan dømme, sier Edsinger.
Han mener det er avgjørende at svenske kristne søker tilbake til Bibelens virkelighetsbeskrivelse og ser både hvilket håp det gir og hvilket ansvar det innebærer.