UNDERSKUDD: Etter flere år med overskudd, ble pluss snudd til minus i 2022.

Millionunderskudd for kristent klesmerke

Veksten flatet ut i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Klesprodusenten Chosen AS har solgt hettegensere og T-skjorter med kristent budskap siden 2016.

Prosjektet har blitt et aldri så lite forretningseventyr i Kristen-Norge – med over firedobbelt omsetning på få år.

Nå viser derimot ferske regnskapstall at selskapet hadde et underskudd på nærmere 1,1 millioner kroner i 2022.

– Rustet og rigget for vekst

Det står i kontrast til veksten selskapet har hatt tidligere år.

Mellom 2018 og 2021 økte selskapet omsetningen fra 2,1 til 9,1 millioner kroner.

MERKEVARE: Chosen åpnet sin første fysiske butikk på Sørlandssenteret i Kristiansand i 2017.

Dette gjorde at de ble utnevnt til «gasellebedrift» av Dagens Næringsliv i 2021 – en utmerkelse som gis til Norges raskest voksende bedrifter.

Veksten ble ikke like sterk i fjor, men omsetningen økte likevel med en halv million kroner.

Daglig leder og medeier Emeline Braatlund Larsen forteller at underskuddet skyldes investeringer i selskapet.

– 2022 bar med seg en del ekstraordinære kostnader som følge av en økt satsing. Derav et underskudd. Vi opplever nå at selskapet står rustet og er rigget for vekst, skriver Braatlund Larsen i en e-post til Dagen.

CHOSEN: Daglig leder Emeline Braatlund Larsen (26) og head designer Anna-Sofie Solberg (26).

Det finnes to fysiske Chosen-butikker i Kristiansand og Sandnes.

Kjøpte ut gründere

Målet for selskapet er å utgjøre en forskjell, ved at hvert solgte plagg skal finansiere mat til et underernært barn i Bangladesh i en uke.

Støtten gis gjennom organisasjonene Youth With a Mission og Feed My Starving Children.

Investorparet David og Maren Reme har vært inne på eiersiden i selskapet siden starten.

INVESTOR: David Reme driver selskapet Dignity Collective AS sammen med konen Maren.

I fjor høst kjøpte de ut gründerne bak selskapet – og inn kom Braatlund Larsen og Tony Gulbrandsen som medeiere.

Remes selskap Dignity Collective AS eier nå 50 prosent, mens Gulbrandsen og Braatlund Larsen eier 25 prosent hver.

Ser til USA

Da eierskiftet ble kjent uttalte Maren Reme at de vil utvide selskapet.

– Det blir viktig å se at veksten i Norge fortsetter først, men i løpet av 2023 ønsker vi definitivt å se på dette. Vi har planer om både USA og Skandinavia, sa Maren Reme til Fædrelandsvennen.

I mai uttalte Chosen-ledelsen at de skal slutte med bibelvers på klærne sine for å inkludere flere.

Powered by Labrador CMS