Misjon og bistand hånd i hånd

For kirkenes egen del er det også grunn til å tenke over hva som har vært drivkraften for både misjonærer og bistandsarbeidere.

Publisert Sist oppdatert

Gjen­nom den krist­ne kir­kes his­to­rie har kal­let til neste­kjær­lig­het all­tid vært sen­tralt. Jesus un­der­stre­ket selv dette kal­let ty­de­lig i det så­kal­te dob­belte kjær­lig­hets­bud:

«Du skal elske Her­ren din Gud av hele ditt hjer­te og av hele din sjel og av all din for­stand» og: «Du skal elske din neste som deg selv.» Noe kla­re­re dia­ko­nalt man­dat kan den krist­ne kirke knapt ønske seg.

Der­for er det ve­sent­lig, som Dig­ni-le­der Jørn Lem­vik un­der­stre­ket i Dagen fre­dag, at kir­ken ikke over­la­ter dette kal­let til sta­ten.

Lem­vik har selv gjort en pris­ver­dig inn­sats for å bryte med se­pa­ra­sjons­tenk­nin­gen hvor tro og bi­stand skul­le hol­des skarpt ad­skilt.

Innen bådemi­sjon og bi­stand er det grunn til å vur­de­re faren for å på­tvin­ge andre våre egne kul­tu­rel­le kjenne­tegn.

Imid­ler­tid må ikke denne be­visst­he­ten føre til at vi opp­gir gode idea­ler, eller at vi mis­ter ini­tia­ti­vet som gjen­nom his­to­ri­en har hjul­pet mange men­nes­ker til bedre liv.

I da­gens si­tua­sjon er det også grunn til å tenke kri­tisk gjen­nom til­lø­pe­ne til en­si­dig vekt­leg­ging av han­del i ste­det for mer tra­di­sjo­nell stat­lig bi­stand.

Det er liten tvil om at han­del har vist seg som et svært vik­tig bi­drag til å løfte mil­lio­ner av men­nes­ker ut av fat­tig­dom. Der­for er det klokt å fort­set­te ar­bei­det med å re­du­se­re han­dels­bar­rie­rer, både i de en­kel­te land og på tvers av lande­gren­ser. Men det er sam­ti­dig ingen grunn til nai­vi­tet i møte med svak­he­ter in­ternt i en­kel­te stats­ap­pa­ra­ter.

Her på­pe­ker Lem­vik et ve­sent­lig mo­ment når han viser til in­sti­tu­sjo­ner mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­ner drev tid­li­ge­re, som har blitt dre­vet dår­li­ge­re etter at de ble over­tatt av of­fent­li­ge myn­dig­he­ter.

Stats­byg­ging må skje in­nen­fra. Men et un­der­ut­vik­let stats­ap­pa­rat kan eller vil ikke uten vi­de­re for­val­te de be­trod­de res­sur­se­ne til for­del for dem med de størs­te be­ho­ve­ne. Der­for kan det fort­satt være hen­sikts­mes­sig at er­far­ne ak­tø­rer som kir­ker eller mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­ner fort­set­ter drif­ten av sko­ler eller syke­hus frem til den lo­ka­le of­fent­li­ge kom­pe­tan­sen er til­strek­ke­lig ut­vik­let.

For kir­kenes egen del er det også grunn til å tenke over hva som har vært driv­kraf­ten for både mi­sjo­næ­rer og bi­stands­ar­bei­de­re.

Den ster­ke hyl­les­ten av pave Frans er et av mange ek­semp­ler på at om­sorg for fat­ti­ge og ut­støt­te styr­ker kir­kens an­se­el­se. I nyere tid har vi imid­ler­tid sett til­løp til at ulike kirke­sam­funns dia­ko­na­le arv blir løf­tet frem uten at man i be­hø­rig grad an­er­kjen­ner det krist­ne sinne­la­get som lå til grunn for en­ga­sje­men­tet.

Det er for ek­sem­pel uri­me­lig å løfte frem Me­to­dist­kir­kens eller Frel­ses­ar­me­ens ster­ke so­sia­le his­to­rie uten å snak­ke om den evan­ge­lis­ke bran­nen som in­spi­rer­te men­nes­ker til å bry seg om sin neste.

Der­som kir­ker og mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­ner ak­sep­te­rer et se­ku­lært grunn­lag hvor bi­stands­ar­bei­det skil­les fra det ån­de­li­ge en­ga­sje­men­tet, ri­si­ke­rer man sim­pelt­hen at kraf­ten i bi­stands­ar­bei­det blir svek­ket.

Her for­tje­ner tid­li­ge­re ut­vik­lings­mi­nis­ter Erik Sol­heim ros for å ha an­er­kjent tro­ens vik­ti­ge rolle i sam­funns­byg­gin­gen.

Denne er­kjen­nel­sen må fort­satt for­ster­kes, både hos den po­li­tis­ke le­del­sen, og også blant de krist­ne bi­stands­ak­tø­re­ne.

Powered by Labrador CMS