Misjonærer selger ved i Norge og hjelper fattige i Øst-Europa med samme trailer
Med energikrise i Øst-Europa og vedmangel her hjemme har Misjon Uten Grenser sett en mulighet til å bidra med varme på flere fronter.
I Øst-Europa biter kulden mer denne vinteren enn den har gjort på lenge. Energikrisa, som fører til at mange må bruke halve månedslønnen på strøm og gass, samt økt arbeidsledighet som følge av pandemien, gjør at fattigdommen sprer om seg og folk fryser.
Dette forteller markeds- og innsamlingsleder i Misjon Uten Grenser (MG), Kristina Ulla, til Kristelig pressekontor. Organisasjonen arbeider blant fattige i seks av de hardest belastede landene i Europa: Ukraina, Moldova, Bulgaria, Bosnia, Romania og Albania.
– På denne tiden av året har vi alltid en egen «Aksjon Vintervarme». Da er det varme klær, ved og suppekjøkken som gis mest fokus, sier hun.
Et trailerlass med ved
Ulla forteller at generalsekretær Runar Byberg kjente på et behov for å måtte gjøre noe ekstra i den norske avdelingen som han leder for å samle inn enda flere midler til aksjonen.
– Samtidig meldte norske medier om tomme ved-lagre og økende etterspørsel på grunn av høye strømpriser i vårt eget land. Kunne han finne på noe som slo to fluer i en smekk, spør Ulla.
Etter en lengre ringerunde til sine kontakter fikk Byberg kontakt med en leverandør i Latvia. Et raskt regnestykke viste at et trailerlass med ved fra Latvia kunne gi et overskudd på 70 000 kroner – om han selv og hans medarbeidere i Porsgrunn gjorde jobben på sin fritid.
Tirsdagsmorgen den siste uka i januar rullet det inn et trailerlass med 2912 ved-sekker fordelt på 28 paller. Etter 8 timer med salg var allerede 2/3 av disse solgt. Resten ble solgt de neste to dagene.
Ga mersmak
For de ansatte og frivillige i Misjon Uten Grenser ga denne lille aksjonen mersmak.
– Folk reagerer positivt på å vite at veden som varmer oss, også vil gi varme til mennesker i Øst-Europa som fryser ekstra denne vinteren, sier John Børven som er leder for de frivillige i MUG.
Han forteller at aksjonen har ført til veldig mange gode samtaler, smil og latter.
– Vi har jobba sammen, blitt slitne sammen, prata og ledd.
Børven opplever også at aksjonen har hatt en rekrutterende effekt
– For noen av kundene gav handelen mersmak. De ønsker å komme tilbake til oss for å jobbe som frivillige, avslutter han.