Misjonen har suksess med gjenbruk. Her er oppskriften.
NMS Gjenbruk jubilerer. I år kan omsetningen passere 100 millioner.
Innenfor dørene i NMS Gjenbruksbutikk like ved Bryggen i Bergen viser Reidun Oanæs Andersen frem en porselenstallerken med gullkant. «Gi oss i dag vårt daglige brød», er budskapet på den gamle brukt-skatten.
– Denne er populær blant kundene, sier den frivillige medarbeideren.
Den første gjenbruksbutikken i NMS så dagens lys for 25 år siden, 11. november i 1998.
I dag har NMS Gjenbruk 52 butikker, sju ansatte og 2200 frivillige.
– Går enormt bra
Virksomheten, som med unntak av en butikk i Bodø, har lokalisert seg sør for Namsos, overførte i 2022 hele 37,2 millioner til Norges eldste misjonsorganisasjon.
– Det går enormt bra for tiden. Det er in med gjenbruk. Jeg tror at folk også kjenner på at de har dårligere råd og må finne det de trenger i bruktbutikker, sier Siri Lindtveit til Dagen. Hun er daglig leder for NMS Gjenbruk.
Lindtveit skryter av de frivillige.
– De legger ned et vanvittig arbeid. Det er kjempeimponerende.
Inspirert av Sudanmisjonen
Det hele begynte med at Rune Rasmussen, daværende leder for NMS Norge, ville teste ut gjenbrukskonseptet her til lands.
Han var blitt inspirert av Sudanmisjonen i Danmark som han kjente til gjennom nordisk TV-samarbeid.
– Vi så at å ha en organisasjon bygget på foreningstilhørighet i klassisk forstand gikk imot tiden vi levde i, forklarer Rasmussen, som i dag er spesialprest for inkluderende kirkeliv i Agder og Telemark bispedømme.
Bare ett forslag
Rasmussen tenkte at han måtte finne det rette tidspunktet til å introdusere tanken for landsstyret i NMS. Da han hørte om behovet for enten å kutte budsjettet med to millioner eller finne nye inntekter, slo han til.
– Jeg tenkte at jeg bare kunne komme med ett forslag: å starte gjenbruksbutikk. Hvis jeg hadde foreslått to idéer, ville de valgt den andre.
Han fikk klarsignal til å utrede forslaget. Foruten Fretex var det ingen andre kristne aktører på markedet.
– Vi startet i det små med noen få butikker, fulgte budsjettene vi hadde satt opp, og bygget opp virksomheten gradvis. Det gikk bra, sier han.
– Mange politikere hjalp til
NMS Gjenbruk fulgte det danske konseptet fullt ut siden det var gjennomprøvd. Det innebar å finne en god beliggenhet til butikken, sette sammen et team basert på ren frivillighet og prissette varene før de kom i butikken.
Momsen var en utfordring. Det var egentlig ikke momsfritak for bruktbutikker, og NMS Gjenbruk måtte derfor drive lobbyvirksomhet på høyt nivå for å få gjennomslag.
– Mange politikere hjalp oss å få dette til.
Fretex-monopol
Den andre utfordringen var at Fretex hadde monopol, og mange mente at NMS nå ødela for Frelsesarmeen. Erfaringen fra Danmark var imidlertid at der det var flere gjenbruksbutikker, økte begge butikkenes salg.
– Slik er det fremdeles, sier Rasmussen.
Han hadde selv gått i klasse med Fretex-lederen som snart stod frem og ønsket NMS Gjenbruk velkommen.
– Det var generøst.
Rasmussen presiserer at Fretex sitt konsept, med lønnede medarbeidere og satsing på rehabilitering, var annerledes enn profilen som NMS Gjenbruk har valgt.
Ulik profil
Gunnar Eikeland (88) er en av dem som var med fra starten. Til Misjonstidende forteller han om inspirasjonsturen til Danmark for å lære av Sudanmisjonen.
– Det var som en vitamininnsprøytning. Vi så hvor mye penger de samla inn til misjon, og jeg husker en fortalte at de frivillige hadde det så kjekt at han nesten måtte bære dem ut på slutten av dagen.
Eikeland var primus motor da pilotprosjektet kom i gang i Sola og var butikksjef i 15 år.
– I begynnelsen var det vanskelig å få med folk, men snart opplevde vi det danskene fortalte om, at folk fikk et fellesskap samtidig som de gjorde noe kjekt og meningsfullt sammen, sier han.
– En kremmer
Når visjonsbærer Rune Rasmussen ser seg tilbake, synes han det hele har vært et eventyr.
Han peker på det nasjonale gjenbruksstyret «med folk som kunne butikk» og gjenbrukskonsulentene som gjorde en god jobb. Selv hadde presten «vokst opp bak disken», som han sier.
– Jeg har hatt en liten kremmer i meg, forteller han og ler.
Rasmussen sier en tar med seg noen av kvalitetene fra foreningsvirksomheten inn i medarbeiderfellesskapet i butikken.
– Det er en viktig del av konseptet: Å jobbe sammen for en større sak. Mange mennesker får styrket troen og får smake på et kristent fellesskap.
– Spiste opp all tiden
Noe prøving og feiling har det vært. En av disse er at «kaffekroken» måtte avvikles flere steder, blant annet i pionérbutikken, NMS Gjenbruk Sola.
– Salget økte kraftig samtidig som det sosiale spiste opp all tiden vår. Vi måtte prioritere annerledes. Heldigvis har vi Sola kirke like borti gata som har åpent to ganger i uken, sa nåværende sjef, Kristine Byberg, til Misjonstidende.
I 2022 bidro denne butikken med 1,8 millioner til NMS.
Føler seg sett
En ekstern markedsundersøkelse bekrefter at de som er i butikkene føler seg sett uavhengig av om det er en kaffekrok i lokalene, forteller Siri Lindtveit, leder for NMS Gjenbruk.
– Kundene ser at de frivillige liker å være der og er opptatt av at midlene går til et godt formål.
Klær øker salget på alt annet
– Hvilke planer foreligger nå for NMS Gjenbruk?
– Vi prøver å se på mulighetene for å få til nye butikker, blant annet i Nord-Norge. Det er viktig med et godt grunnlag av frivillige, så det må vi sjekke ut aller først.
– Er det noen spesielle trender innenfor gjenbruk akkurat nå?
– Vi er avhengige av hva vi får, og hver butikk har et eget styre som bestemmer hva som skal bli tatt inn. Vi ser at der vi åpner for klær, øker salget på alt annet også. Det er fascinerende.
Kake og festivitas
I pionérbutikken på Sola skal selve jubileet i november feires med kake på dagtid og festivitas i Sola kirke om kvelden, forteller Kristine Byberg til Dagen.
– Alle frivillige fra 1998 som fortsatt lever, er invitert på middag, forteller hun.