Nå ser ikke NLM-logoen slik ut lenger
Tirsdag morgen skjedde det store endringer for Misjonssambandet. Fremover vil de blant annet ha ny logo og tone ned bruken av forkortelsen «NLM».
I dag lansert Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM en ny visuell profil og en ny logo. Misjonssambandet er Norges største misjonsorganisasjon med omkring 50.000 medlemmer. Da organisasjonen ble grunnlagt i 1891 het de Det norske lutherske Kinamissionsforbund og senere Kinamisjonsforbundet.
«I 130 år har Misjonssambandet arbeidet for å fortelle flere om Jesus. Det vil vi fortsatt – med en ny stil i en ny tid, men med det samme kallet», skriver NLM på Facebook etter lanseringen av logoen.
Blandet mottakelse
Den nye logoen, et rødt kors og en sirkel på lilla bakgrunn, fikk blandet mottakelse i kommentarfeltet.
«Jorden rundt med korsets forsonende – nåderike budskap. Gratulerer med 130 år. Og god velsignet fortsettelse» skrev en, mens andre var skeptiske og ønsket seg den gamle logoen tilbake:
Endring på alle flater
Informasjonsleder i Misjonssambandet, Espen Ottosen, sier prosessen med å endre logo og visuell utforming har vart i to og et halvt år.
– Ideen var å oppgradere de to hovedelementene vi har hatt lenge, et kors og en klode. Korset er veldig synlig, så skjønner jeg at ikke alle vil forstå at rundingen er ment til å symbolisere en klode, men det er det i hvert fall.
Ottosen sier de har valgt å beholde NLMs grunnfarge, begunderrød, som hovedfarge, men at det vil komme ulike fargevariasjoner av selve korset og kloden. Selv om byttet av logo er mest synlig, sier han at det er flere store endringer som også har kommet.
– Det er en fornyelse og oppgradering av alle våre flater. Det gjelder både fargekombinasjoner, grafikk og symbolikk. I tillegg til logo betyr det en endring av alt som bønnekort, brev, stillingsannonser og alle på NLMs digitale flater, som Facebook-siden og nettsiden vår, sier Ottosen.
– Ikke fungert godt nok
– Hvorfor bytter dere?
– Særlig de som jobber med video og grafikk har sett behovet for å oppgradere den visuelle profilen fordi den ikke har fungert godt nok. I vår organisasjon har ekstremt mange forskjellige logoer blitt brukt av for eksempel forsamlinger og leirsted, nå har vi et system for alle de som ønsker å bruke Misjonssambandets logo, sier han.
Ottosen understreker at det ikke er slik at hovedkontoret vil forby leirsted eller forsamlinger å bruke logoen de har i dag.
Toner ned bruken av «NLM»
Over den nye logoen står det nå «Misjonssambandet». Ottosen sier organisasjonen nå vil tone ned bruken av forkortelsen NLM.
– Det er fordi Misjonssambandet sier mer om hva vi er. Vi tror NLM kan oppfattes litt internt. Vi vil aldri bli like kjente som DNB eller NRK, så i en del sammenhenger kan det oppleves litt fremmedgjørende og ekskluderende, sier han og legger til:
– Vi har tenkt å bruke Misjonssambandet oftere for å bli enda tydeligere på hva vi er, sier han.
Har ikke oversikt over kostnad
– Hvor mye har alle disse endringene kostet?
– Jeg sitter ikke med en oversikt, kostnadene løper litt inn i hverandre.
– Har du et estimat?
– Det tørr jeg ikke gå ut med. Vi har brukt et eksternt firma som har utviklet noe for oss, så har vi utviklet mye med våre egne grafikere. Arbeidet er gjort over flere år, men jeg har ikke satt meg ned og summert opp. Jeg tror vi på sikt vil spare ressurser på dette.
– Hvor har pengene kommet fra?
– Fra informasjonsavdelingens regnskap, sier Ottosen.