LHBT: I opplæringsprogrammet, Solid, skal potensielle fosterforeldre blant annet læres opp i kjønns- og seksualitetsmangfold. Bildet viser skjermdump fra nettkurset.

Nå skal alle nye fosterforeldre skoleres om kjønn og seksualitet

«Prøv å ikke anta at du vet hvilken seksuell orientering ungdommen har», er ett av rådene som gis til fosterforeldre.

Publisert Sist oppdatert

Kjønns- og seksualitetsopplæring blir en del av den nasjonale grunnopplæringen for potensielle fosterforeldre.

I opplæringsprogrammet Solid, ble innført i mars i år, er kjønns- og seksualitetsmangfold ett av emnene som fosterforeldre skal læres opp i.

Det skjer på bakgrunn av en stor etterspørsel etter kompetanse, samt internasjonal forskning som tilsier at LHBT-personer er overrepresentert i fosterhjem, opplyser Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat).

Saken er tidligere omtalt i NRK.

Flere skeive enn ellers i samfunnet

Margrethe W. Berglyd, som har ledet arbeidet med å utvikle opplæringsprogrammet Solid, forklarer til Dagen at undervisningen skal forberede mulige fosterforeldre på utfordringer de kan møte.

– Vi vet at undertrykkelse av identitet gjør noe med barnas egenverdi. Det gjelden enten det er undertrykkelse av seksualitet eller av religiøs identitet, sier Berglyd.

BUFETAT: Margrethe Worning Berglyd er leder av Nasjonalt spisskompetansemiljø – opplæring fosterhjem i Bufetat og faglig leder av grunnopplæringsprogrammet Solid.

Undervisningen nye fosterforeldre skal gjennom består av både digital opplæring og fysiske møter.

Kurset er utviklet av Bufetat, og emnet om kjønn og seksualitet er laget i samarbeid med Rosa Kompetanse Barnevern, en avdeling under Foreningen Fri.

«Ikke anta at du vet barnets seksuelle orientering»

I undervisningsopplegget, som Dagen har fått innsyn i, blir potensielle fosterforeldre oppfordret til å stille åpne spørsmål for å unngå å forutsette hvilket kjønn barnet er interessert i.

Man fraråder for eksempel å spørre en fostersønn om han vil invitere en jente i klassen til skoleballet.

«Prøv å ikke anta at du vet hvilken seksuell orientering ungdommen har, men bruk samtalen til å åpne opp for at de kan like flere kjønn», heter det i en av presentasjonene som brukes.

Manglende anerkjennelse av hvordan barnet opplever seg selv kan utgjøre en stor risiko for fosterbarnets mentale helse, slås det fast.

«Støtt barnet i at det ikke er barnet som er «feil», men samfunnet som har for trange rammer», heter det i undervisningsmateriellet.

Jasmin vil bli til Levi

I kurset beskrives kjønn både som noe personlig og som en del av et samfunnssystem. Kjønn deles opp i flere områder: kropp, juridisk kjønn, kjønnsuttrykk og kjønnsidentitet.

Som eksempel fortelles en fiktiv historie om ti år gamle Jasmin, som nå ønsker å bli kalt Levi. Ti-åringen uttrykker en opplevelse av å være «noe midt imellom gutt og jente».

KJØNN: Fra Solid, Bufetats opplæringsprogram for nye fosterforeldre.

Kurset oppfordrer foreldre til å «hjelpe barn å finne ut hvem de er på en trygg måte». Berglyd legger til at kurset heller ikke forteller hvilket kjønnsuttrykk den fiktive ti-åringen lander på til slutt.

Krever at foreldre setter synet på kjønn til side

I Nyhetsmorgen på NRK tidligere denne måneden uttalte Elin Margrethe Olsen, fagspesialist i Bufetat, at kjønns- og seksualitetsmangfold kan bli en del av vurderingen om hvorvidt kandidatene er egnet som fosterforeldre eller ikke.

Målet med vurderingen er å sikre stabile og bærekraftige fosterhjem og sikre brudd i fosterhjem, forklarer Berglyd.

Hun avviser imidlertid at samlivssyn er avgjørende for hvem som kan bli fosterforeldre.

– Vi ser ikke på foreldres tro og religiøse tilhørighet, men på om de har ressurser til å favne om dette barnet, uansett hvem de er.

Hun presiserer også at Bufetat kun vurderer og eventuelt anbefaler nye fosterforeldre, men at det kommunen som til slutt godkjenner en fosterfamilie.

– Vi har ingen meninger om hvorvidt fosterforeldre kan ha et klassisk syn på ekteskap eller kjønn. Det som er viktig er om de kan sette til side sitt syn på kjønn for å hjelpe barna til å la ting komme på plass i livet sitt.

Hun legger til at dersom det mistenkes at foreldrene har ekstreme politiske holdninger, kan det legges vekt på i vurderingen.

– Foreldre med klassisk syn må være forberedt på å sette sitt syn til side?

– Det vi vurderer er om de er i stand til å likevel hjelpe barnet. Man trenger ikke å akseptere alt for å gi hjelp, men fosterforeldre må selvsagt hjelpe barnet til å navigere og gi støtte uansett hva de lander på. Det er et absolutt krav.

– Du ikke la din tro «kicke inn» og si at «jeg kan ikke hjelpe deg med dette, for jeg tror ikke på dette». Dette barnet er plassert her fordi det trenger omsorg fra en voksen.

Ikke diskvalifiserende

Også Ida Erstad, divisjonsdirektør i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), slår fast at klassisk samlivssyn ikke vil diskvalifisere fosterforeldre, men sier at fosterforeldre «må kunne sette egne behov til side for å forstå barnets behov».

– Hvordan vil man forholde seg til fosterforeldre med et klassisk samlivssyn, der ekteskapet er mellom én mann og én kvinne?

– Verdisyn inngår ikke som en faktor i vurderingen av kandidatene og diskvalifiserer dermed heller ikke. Uansett hvilket syn man har på samliv, er det viktige at alle som vil bli fosterforeldre, kan møte barna og behovet de har, sier Erstad, og legger til:

– Det er behovet til barnet som står i sentrum uavhengig av hva kandidatene selv måtte tenke eller mene, sier hun.

Powered by Labrador CMS