KJØNNSIDENTITET: I Utdanningsdirektoratets kompetansemål for fjerde trinn heter det nå at det er et mål at elevene skal kunne «samtale om likheter og ulikheter mellom kjønnene, om kjønnsidentitet og om menneskets reproduksjon».

Når skolen lærer barna om et tredje kjønn

Har ansvarlig myndigheter tenkt over hva som kan skje når barn får lære at det er mulig at de kan være født i feil kropp?

Publisert Sist oppdatert

Ekteparet Ingelinn Lossius-Skeie og Erik Skeie har tatt de tre barna sine ut av den lokale skolen i Lillesand i protest mot undervisningen om kjønnsidentitet.

De tok avgjørelsen etter at deres ni-årige sønn kom hjem fra skolen og hadde lært at det finnes mer enn to kjønn og at enkelte personer må omtales som «hen». Et innslag på Dagsrevyen tidligere i uken har forvandlet ekteparets personlige markering til en sak med nasjonal oppmerksomhet.

Ingelinn Lossius-Skeie er selv ikke ukjent med kontroverser. Hun er innvalgt som vararepresentant på Stortinget for Fremskrittspartiet ut denne perioden. Men etter at hun i 2019 ble ekskludert fra partiet har hun stått oppført som uavhengig representant. Lossius-Skeie har senere meldt seg inn i Partiet De Kristne.

Å holde sine barn borte fra skolen er et sterkt virkemiddel. For enkelte kan ekteparets aksjon kanskje virke som noe av en overreaksjon. Men noen ganger må man ta i litt ekstra for å skape oppmerksomhet om en viktig sak.

For det vi uansett er svært positive til, er at det nå reises en debatt om hva den norske skolen lærer små barn om temaet kjønn, kjønnsidentitet og kjønnsskifte. For på dette området har det skjedd store forandringer på kort tid, endringer som folk flest ikke kjenner til.

I Utdanningsdirektoratets kompetansemål for fjerde trinn heter det nå at det er et mål at elevene skal kunne «samtale om likheter og ulikheter mellom kjønnene, om kjønnsidentitet og om menneskets reproduksjon».

En slik formulering gir åpenbart den enkelte skole vide rammer for hva de kan lære niårige barn. Sønnen til Ingelinn Lossius-Skeie kom hjem fra skolen og hadde der fått presentert at «det ikke fantes bare hun og han, men hen og at gutter og jenter, det er bare utseende».

Når foreldrene protesterte til rektor, fikk de beskjed om at slike utsagn hadde skoleledelsens støtte. Ekteparet har nå klaget videre til statsforvalteren, tidligere fylkesmannen, og har holdt barna hjemme fra skolen siden slutten av forrige uke i påvente av et svar.

Som folkevalgt påpeker Lossius-Skeie at Stortinget har sagt nei til innføring av et tredje kjønn. Likevel får altså norske barn lære på skolen at det finnes en slik ikke-biologisk, følelsesbasert kjønnskategori.

Vi deler Lossius-Skeies uro for den radikale kjønnsideologiens innmarsj i det norske skolesystemet. Den såkalte rosa kompetansen invaderer både norske lærerværelser og klasserom. Men har ansvarlig myndigheter tenkt over hva som kan skje når barn får lære at det er mulig at de kan være født i feil kropp? Kan skolen faktisk sitte med noe av ansvaret for den nærmest epidemiske økningen av antall unge jenter som nå vil ta kjønnsskifte for å bli gutter?

Denne dramatiske utviklingen har stort sett foregått til øredøvende taushet i norsk offentlighet. For det er få som er villige til å ta belastningen med å bli stemplet som bakstreversk og reaksjonær ved å nekte å gå ombord i det ideologiske Pride-toget som nå dundrer på full steam gjennom landet vårt.

Men heldigvis finnes det fortsatt folk som Ingelinn Lossius-Skeie.

Powered by Labrador CMS