Flere kjente malerier plasseres i kjelleren i det nye Nasjonalmuseet i Oslo som en del av en modernisering av museet.Illustrasjonsfoto: Annika Byrde / NTB

Nasjonalmuseet ryddet vekk flere kjente malerier for å være «kolonialistisk». Nå legger direktøren seg flat

Flere kjente malerier settes i kjelleren i det nye Nasjonalmuseet, et av dem er Christian Krohgs kjente maleri av Leiv Eiriksson som oppdager Amerika.

Publisert Sist oppdatert

Nasjonalmuseet-direktør legger seg flat etter maleridebatt.

Reaksjonene har vært kraftige etter at Nasjonalmuseets samlingsdirektør Stina Högkvist kalte et kjent Christian Krohg-maleri kolonialistisk. Nå beklager hun.

– Her vil jeg bare legge meg helt flat. Dette var en sleivete og lite gjennomtenkt bemerkning, sagt i forbifarten. Jeg mener ikke at Christian Krohgs maleri «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» er kolonialistisk, sier Högkvist i en skriftlig kommentar sendt til NTB.

DET BORTKOMNE BILDET: Christian Krohgs bilde «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» blir ikke stilt ut i Nasjonalmuseet.

Bakgrunnen for diskusjonen er et intervju i Aftenposten lørdag der Högkvist fortalte at flere kjente malerier settes i kjelleren i det nye Nasjonalmuseet. Et av dem er Christian Krohgs kjente maleri av Leiv Eiriksson som oppdager Amerika.

– Bildet er en romantisering av nordmenn som dro til Amerika. Det er et kolonialistisk bilde, sa Högkvist.

– Beklager

Uttalelsen har skapt til dels kraftige reaksjoner i sosiale medier.

– Jeg beklager at jeg har satt i gang en diskusjon om kansellering. Krohgs verk er ikke kansellert av Nasjonalmuseet, sier Högkvist søndag.

Maleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» fra 1893 er et av Krohgs mest kjente malerier og prydet tidligere trappehallen i det gamle Nasjonalmuseet. Det viser den norrøne oppdageren som regnes for å ha vært den første europeeren som oppdaget Nord-Amerika rundt år 1000.

Nasjonalmuseet mottok maleriet i gave fra the Leif Erikson Memorial Association i Chicago i 1900.

– Useriøs og overfladisk

Högkvist sier at de ønsket å vise både klassiske verk og verk som ikke, eller i liten grad, har blitt vist før i den nye samlingsutstillingen.

– Konklusjonen ble at vi ville vie plass til noe annet enn akkurat dette maleriet av Krohg til åpningen. Verket ble vist i Nasjonalgalleriets trappehall i flere år før flyttingen til nytt museum. At det er brakt ideologiske perspektiver inn i dette, tar jeg på min kappe og jeg beklager at dette har skapt forvirring i debatten, sier hun.

Högkvist har også beklaget ordbruken på sin Facebook-side.

– I saken uttaler jeg meg om Christian Krohgs «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» på en måte som jeg ser fremstår som useriøs og overfladisk, skriver hun.

– Helt absurd

En av dem som reagerte på uttalelsene, er leder Eivor Evenrud (Ap) i Oslo bystyres kultur- og utdanningsutvalg, skriver Vårt Oslo. Hun omtalte saken som absurd.

– Hva er greia med at alt fra fortiden skal leses inn i samtiden og få påklistret nye merkelapper, skriver Evenrud på sin Facebook-side.

– Hva er man redd for at publikum skal tenke? Tror man folk er så intellektuelt slappe at de selv ikke klarer å forstå at noe har endret seg på 130 år?

– Banalt

Kritikken har fortsatt å hagle mot Högkvist i helgen.

Nasjonalmuseet «wokifiseres» mener sosiolog, musiker og skribent Kjetil Rolness.

facebook påpeker han at Erikssons ekspedisjoner ikke resulterte i noen langvarig bosetting. Norge ble heller aldri noen kolonimakt, men derimot bli underlagt dansk og svensk styre i et halvt årtusen.

– Krogh var en progressiv kunstner med sterkt engasjement for sosiale reformer, og knapt en som "romantiserte" makt og overherredømme, skriver han.

– Her sauses nåtid og fortid, USA og Norge, sammen i en banal, moralsk fortelling om hvite undertrykkere og undertrykte urfolk.

Rødt og Frp er samstemte

Fremskrittspartiets representant i Stortingets kulturkomité hardt ut mot Nasjonalmuseet.

– Ikke bare er det historieløst, men det kan også være farlig. At Norges nasjonalmuseum hiver seg på trenden med kanselleringskultur og skal opptre som et «kunstpoliti», gjør at man kan frykte for ytringsfriheten i seg selv. Og det som skal være ledende institusjoner betalt av skattebetalerne oppleves som kneblere av historie og kunstens frihet, kommenterer Silje Hjemdal til Dagsavisen.

Hun mener kulturminister Anette Trettebergstuen (Ap) nå må på banen i saken.

Partiet Rødt på den andre siden av det politiske spekteret reagerer også.

Mímir Kristjánsson mener at saken er så dum «at det nesten ikke får an».

– Hvis ikke Nasjonalmuseet mener det er politisk korrekt å vise fram klassikere fra norsk malerkunst, får de heller gi bort maleriene til andre norske gallerier, skriver han på Facebook.

VG-kommentator mistenker 1. aprilspøk

Anders Giæver i Verdens Gang mistenker at kanselleringen av Kroghs bilde i seg selv er et kunstprosjekt for å få oss til å reflektere over og diskutere kunstens plass i historien og tidsånden.

– Jeg spør fordi jeg syns uttalelsen til den svenske konservatoren Stina Högkvist om at det er et «kolonialistisk bilde» bærer alle kjennemerker på en konstruert provokasjon. Eller prematur 1. aprilspøk, om du vil, skriver Giæver på Facebook.

– Ja, spørsmålet er ganske alvorlig ment, forsikrer VG-kommentatoren til slutt i innlegget.

Powered by Labrador CMS