NYTT DESIGN: Nidar mener gulfargen gir nok av høytidelige assosiasjoner.

Nidar har fjernet påske

Én detalj er fraværende på den nye emballasjen.

Publisert Sist oppdatert

I år har godterifabrikanten Nidar, eid av Orkla, endret emballasjen til den tradisjonstunge marsipanpølsa.

Det inkluderer et navnebytte fra Nidar Påskemaskipan til Nidar Marsipanpølser, melder TV 2.

Renere og helhetlig

Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Aandstad Ekheim i Orkla, mener det nye designet gir et mer helhetlig inntrykk på serien, samt et renere visuelt inntrykk.

Fremdeles har Nidar minst ett produkt med «påske» i navnet, men stort sett er ordet fjernet.

– Vi får frem påske gjennom gulfargen og designet, derfor har vi tatt bort ordet, forklarer Ekheim til TV 2.

Nok symbolikk

Professor i markedsføring, Tor Wallin Andreassen, hos Norges Handelshøyskole forstår tankesettet til Orkla.

– Gjennom lang tid har de brukt gulfargen, slik at vi i hodene våre kobler den til påske. Det gjør at de ikke trenger å bruke ordet påske eller andre symboler. Det er nok med fargen, så gjør vi resten av jobben i hodet, sier Andreassen til TV 2.

Inkludering

Når tv-kanalen intervjuer kunder i en matbutikk sentralt i Oslo, dukker det raskt opp en annen teori.

– Det er ikke alle som feirer påske, så dette er kanskje for å passe mer for alle? De prøver kanskje å være mer inkluderende? spør Harald Tancred Bye (32).

Powered by Labrador CMS