NLM har de mest rause giverne

Norsk Luthersk Misjonssamband har de mest sjenerøse giverne. Det går fram av en ny rapport. I 2012 mottok organisasjonen i snitt 5.053 kroner per giver.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn er fremdeles gavmilde, sier Grete Elgåen, partner i Deloitte og ansvarlig for rapporten som viser at totale inntekter fra faddere og fastgivere økte fra 1.307 millioner norske kroner i 2011 til 1.362 kroner i 2012. Det er imidlertid antall givere som har økt mest, med hele 6,7 prosent. I fjor ble det registrert drøyt 745.000 faddere og fastgivere som i snitt ga 1.828 kroner hver.

Trofaste givere

Markeds- og innsamlingsleder Grete Haukelid i NLM forklarer det høye snittet med trofaste givere og mer forkynnelse om tiende i forsamlingene.

- Det kan være noen av årsakene, presiserer hun.

For Haukelid er det viktig å få fram at der er mange som gir mye til Misjonssambandet uten at de er registrert som faste givere, og at de er utrolig glad for alle som gir.

En tredjedel av Misjonssambandets inntekter kommer fra fast givertjeneste. Haukelid sier at de prøver å øke det tallet, vel vitende om at mange av de gavmilde har et helt spesielt forhold til det å gi i offerkorgen.

En fast kjerne

På en andreplass kommer Misjonsalliansen som har et snitt per giver på 2.773 kroner.

- Det er vi veldig godt fornøyd med, sier fadder- og CRM-ansvarlig Solveig Skaug.

- Vi merker at vi har en fast kjerne, men vi merker også at det er vanskeligere å få den typen givere, sier hun.

Misjonsalliansen har rundt 14.000 faddere og 2.000 faste givere. En fadder blir hos dem i gjennomsnitt i ti og et halvt år, noe som er lenge i bransjen.

- Nyere fadderorganisasjoner har større innsalg, men kortere levetid, opplyser hun.

Kjemper hardere enn før

I rapporten fra Deloitte står det at det er merkbart for hele bransjen at organisasjonene kjemper hardere enn før for å skaffe seg flere faste givere. Det bekreftes av Skaug som sier at det er flere enn før som sier at de kan gi, men at de ikke ønsker noen fast avtale.

- Det er en tendens som vi har merket oss en stund. Det er ikke slik at folk er mindre opptatt av å hjelpe andre, men de er mindre villige til å knytte seg til noe fast.

Samtidig merker Misjonsalliansen at flere gir til prosjekt i forbindelse med bryllup og yngre bursdager.

SMS og telefon

I undersøkelsen fra Deloitte går det fram at det samles inn mest gjennom sms og telefon, men det er ikke tilfellet for verken Misjonssambandet eller Misjonsalliansen. For NLM sin del kommer pengene inn via kollekt, giroer, gaver fra foreninger, offer, skoleprosjekt og julemesser.

- Aller mest kommer det fra forsamlingene knyttet til NLM, sier Haukelid.

Misjonsansalliansen har erfart at SMS-innsamling er en genial måte å samle inn penger påi forbindelse med katastrofer, men at hoveddelen av de som gir, gjør det via avtalegiro.

Bistand dominerer

Rapporten viser at det er bistandsorganisasjonene som dominerer markedet og at mange av dem har fokus på barn. I 2012 hadde tre organisasjoner over halvparten av inntektene fra faddere og faste givere blant de 74 som besvarte undersøkelsen; SOS-barnebyer, Plan Norge og Redd barna. Disse organisasjonene har ligget på topp hvert år de siste fire årene.

Elgåen i Deloitte sier i en pressemelding at undersøkelsen har blitt utvidet hvert år etter innspill fra organisasjonene. Den første rapporten omhandlet kun faddere og fastgivere, senere er undersøkelsen utvidet til å omfatte testamentariske gaver, diverse andre gaver og tilskudd og i år, bruk av nye innsamlingskanaler.

Powered by Labrador CMS