NLM skuffer inn nye millioner: – Dette er vår strategi
Gjenbruksbutikkene til NLM ligger an til rekordomsetning for 2023.
NLMs gjenbruks-kjede «Gjenbruken» ligger an til en omsetning på 113,6 millioner kroner, viser foreløpige tall for 2023.
Det er en vekst på 14 prosent sammenlignet med året før.
– Vi har spådd dette i mange år, nå ser vi at det skjer, sier Bjarte Rydland, daglig leder for Gjenbruken Norge.
Buss og Porsche
Selv om kjøpekraften har blitt svekket hos nordmenn flest, ser det ikke ut til å ha påvirket salget i gjenbruksbutikkene.
– Det er snittet i befolkningen som handler gjenbruk. Vi ser jo det med egne øyne, hvordan noen kunder kommer i Porsche, andre med buss, sier Rydland.
Rekordomsetningen gir dessuten formidable inntekter til Norges største misjonsorganisasjon:
Overskuddet viser 48 millioner, ifølge foreløpige tall.
– Det er en betydelig inntekt til misjon, sier Rydland.
Salget i gjenbruksbutikkene kommer på toppen av 130 millioner i gaveinntekter årlig.
Den sterke veksten kan forklares med en ny strategi hos misjonsgiganten: Nå jakter de på de beste lokalene for butikkdrift.
«Flyttesalg»
Et eksempel på denne strategien finner vi på Vestlandet.
Snøen laver ned utenfor Gjenbruken i Arna i Bergen kommune.
Butikkleder Martin Risøy (75) tar snarveien over autovernet. Han skal åpne én av organisasjonens 35 butikker.
Her jobber det drøyt 40 ansatte uten å få betalt. De bruker noe av sin pensjonisttilværelse til å selge brukte møbler, klær og nips.
Det måkes snø, traktes kaffe og bes bønner for dagen.
På vinduet henger det en plakat: «Flyttesalg».
Det er god stemning blant de fire mennene som har troppet opp for å jobbe gratis for misjonen.
Butikken har blitt en samlingsplass for pensjonister, hvor de kan jobbe, dele en andaktsstund og få dele det glade budskapet med kunder som viser interesse for det.
– Det var jo grunntanken med disse butikkene. De skulle være misjonsstasjoner og tilby et åndelig fellesskap, sier Risøy og legger til:
– Vi har sett folk komme til tro her.
Men nå skal butikken tømmes og flyttes til Åsane, en bydel i Bergen som er kjent for sine mange kjøpesentre.
Etter 14 år langs fylkesvei 587 er det slutt.
– Det er bra, sier butikkleder Martin Risøy (75).
Nabo med Fretex
De gamle lokalene er ikke egnet for profesjonell butikkdrift. Mange trapper og lite tilfredsstillende HMS, slår Risøy fast.
Å få en butikk på ett plan er viktig når de aller fleste av de ansatte er mellom 70 og 80 år.
NLMs nye butikk etablerer seg et steinkast fra Fretex.
– I Trondheim la vi oss 50 meter fra Fretex sin butikk. Vi tror det skaper synergier for begge parter, og vi ser jo at andre bransjer gjør det samme, sier Rydland.
Flytter butikken
En viktig faktor til at Gjenbruken Norge vokser, er strategien NLM har lagt, mener Rydland.
For det første drives butikkene av 1800 ubetalte frivillige, de aller fleste pensjonister. Hadde NLM hatt tilgang på flere frivillige, hadde man åpnet flere nye butikker.
Nå har misjonsorganisasjonen i stedet utvidet og flyttet butikker til mer sentralt beliggende områder.
Det blir også skjebnen til Gjenbruken i Arna.
Moderne butikk
I Åsane er de nye lokalene på 1300 kvadrat i ferd med å bli klare.
Butikken skal etter planen åpnes like over påske.
Fem menn er i ferd med å avslutte lunsjen før de skal i gang igjen med å forvandle den tidligere møbelforretningen fra Bohus til en av NLMs mest moderne gjenbruksbutikker.
Aleksander Enne (49) er den eneste av de fem som i dag får betalt for jobben han gjør i de nye lokalene.
Han er kreativ koordinator i Gjenbruken og har reist fra kontoret på Hamar for å lede byggingen av de nye lokalene.
– Vi forventer økt omsetning her, basert på en bedre beliggenhet, sier Enne.
Han viser fram en 3D-skisse med tegninger over hvordan butikken skal bli.
– Det er litt som en matbutikk, vi plasserer varene taktisk og praktisk. Rett innenfor dørene blir det klær, så nips, så møbler, forteller han.
Strategien handler om «riktig lokasjon og riktig vareplassering.»
– Har dette endret seg siden dere startet med gjenbruksbutikker?
– Det er helt klart en profesjonalisering som skjer nå. Det har blitt en viktigere prioritering å finne gode plasseringer for butikkene våre, sier Enne.
Han forklarer at flere av NLMs butikker har potensial for å bli flyttet.
– Men da er vi også avhengig av at de frivillige ønsker det. Når vi nå åpner dørene her i april og omsetningen øker, så vil vi også trenge flere frivillige, sier han.