HISTORISK: Forbrukertillitsindeksen ender på et nytt historisk bunnivå i august.

Nordmenn har rekordlav tillit til egen økonomi

– Norske forbrukere må grave stadig dypere i lommeboken for å dekke økte faste utgifter.

Publisert Sist oppdatert

Forbrukertillitsindeksen (CCI) faller for fjerde måned på rad. I august ender indeksen på et nytt historisk bunnivå.

Vi har aldri registrert lavere verdier for de to indikatorene som er knyttet til husholdningens økonomi, altså nordmenns privatøkonomi, skriver Opinion om indeksen for august.

Indeksen faller for fjerde måned på rad, og fallet er markant fra juni til juli og videre til august. I august ender indeksen et nytt historisk bunnivå.

Over halvparten frykter dårligere økonomi

Andelen som beskriver husholdningens økonomiske situasjon som dårligere enn ett år tidligere har økt til 56 prosent, fra 19 prosent på samme tid i fjor, skriver E24.

– Norske forbrukere må grave stadig dypere i lommeboken for å dekke høye strøm- og drivstoffutgifter, økte matpriser og høyere rentekostnader.

Det sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

På spørsmål om utsiktene for landets økonomi er nordmenn også negative.

– Vi må tilbake til månedene etter oljepriskrisen i 2015 for å finne en lavere verdi for indikatoren forventning til landets økonomi om 12 måneder, sier Høidahl til E24.

Også indikatoren for innkjøp av større forbruksgoder de kommende tolv månedene går tilbake for fjerde måned på rad, og har vært rekordlav de siste månedene.

Consumer Confidence Index (CCI) er et internasjonalt mål på forbrukernes tillit, og brukes i alle EU-land.

CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes vurdering av husholdningens økonomi nå og om tolv måneder, forventninger til landets økonomi om tolv måneder og husholdningens kjøp av større forbruksgoder om tolv måneder.

Resultatene er basert på månedlige landsrepresentative utvalg med tusen deltakere, som er 18 år og eldre.

Powered by Labrador CMS