Normisjon ligger an til nytt gigantisk underskudd i 2018
Misjonsorganisasjonen har drevet «misjon på forskudd». Nå varsles det om nye kraftige nedskjæringer.
– Det handler om at vi er på omtrent samme aktivitetsnivå som i fjor, uten at vi klarer å øke inntektene veldig mye, sier generalsekretær i Normisjon, Anne Birgitta Langmoen Kvelland.
I sommer skrev Dagen at Normisjon mellom 2015 og 2017 gikk med et underskudd på 50 millioner kroner. Men også for 2013 og 2014 var tallene røde og viste et samlet underskudd på 16.7 millioner. Tallene gjelder arbeidet som landsstyret kontrollerer, altså virksomheten ved hovedkontoret med eiendomsavdelingen og internasjonal avdeling, men ikke Normisjons mange datterselskap.
Konkurs
I siste treårsperiode var 21 millioner av underskuddet fra driften, mens 24,5 millioner skyldtes det negative resultatet på finansposter. Resten er skatt.
I et brev som ble sendt ut en uke før generalforsamlingen i Normisjon i sommer, forberedte ledelsen delegatene på at økonomien var utfordrende og at det var «et stort samlet underskudd» for perioden.
«Vi har i for stor grad drevet misjon på forskudd, og har manglet nødvendig økonomisk kompetanse», stod det.
Kjapp status
For å bøte på det siste, begynte Trude Andersen som ny økonomi- og administrasjonsleder 1. mai i år. Da hun to måneder senere presenterte seg for generalforsamlingen, forklarte hun at hennes umiddelbare oppgave var å kartlegge den økonomiske situasjonen i organisasjonen og lage en prognose for 2018.
– Jeg skal også lage rapporteringssystemer som gjør at vi er tett på for å kunne se den økonomiske statusen kjappere, sier hun til Dagen nå.
Når det gjelder tap på finansposter (inntekter og utgifter knyttet til renter og aksjer), peker hun på nedskriving av aksjer og devaluering av valuta i Aserbajdsjan som fikk store følger for Viator. Normisjons forretningsvirksomhet er samlet i Viator-konsernet.
Dessuten har konkursen i den kristne bokhandlerkjeden Vivo vært tung å bære.
– Vivokonkursen har kostet Normisjon 26 millioner kroner. I tillegg har vi overtatt et lån på rundt 10 millioner kroner, sier Andersen.
– God kostnadskontroll
Trude Andersen har nå vært i stillingen i godt og vel fire måneder. Hun erfarer at det er bevissthet om formålet og visjonen til organisasjonen.
– Visjonen «Jesus Kristus til nye generasjoner og folkeslag» ljomer i gangene og er styrende for alt, sier hun, og presiserer at økonomien i seg selv ikke er målet, men middelet for å nå målet.
Andersen sier at det gjennomgående er god kostnadskontroll i organisasjonen.
– Det er ikke alltid dekning for aktiviteter, men det er bevissthet om ikke å sløse, sier hun.
– Ingen umiddelbar fare
Trude Andersen vil ikke være med på at Normisjon er i krise, slik det er blitt hevdet fra flere hold.
– Normisjon har en sterk balanse. Det er ingen umiddelbar fare, sier hun, og viser til eiendomsmassen.
– Eiendommene som Normisjon sentralt eier kan landsstyret selge. Men noen av dem er gode inntektskilder i dag og det er viktig å beholde dem om det er mulig, sier hun.
Regnskapstallene viser at organisasjonen fikk inn leieinntekter, hovedsaklig for utleie av eiendommer i Oslo, på godt og vel 21 millioner årlig, altså 64 millioner i treårsperioden 2015 - 17.
– Eiendommer gir inntekt og likviditet. Vi behøver ikke selge, men kan låne på dem, sier hun.
– Kraftige tiltak
Det nye landsstyret, med leder Hallgeir Solberg i spissen, vedtok på sitt første møte i høst at de skal se et budsjett i balanse allerede i 2019.
Til sitt neste møte i oktober har landsstyret bedt generalsekretæren legge fram budsjett for 2019 basert på en omstillingsplan. Den skal både ha med forslag til nedskjæringer og til satsingsområder og prioriteringer.
– Da vil vi få en helt annen konkret drøfting, sier styrelederen.
Les i morgen om Normisjons krevende økonomi siden fusjonen.