Normisjons generalsekretær om samlivsetikk: – Vi må faktisk våge å snakke om det
Samlivsetikk var tema på Normisjons lederkonferanse i IMI-kirken fredag. Deltakerne fikk høre både om teologiske og sjelesørgeriske utfordringer.
– Jeg kjenner behov for å si at jeg er konservativ, men mitt oppdrag er å stå i at et bibelsk samlivssyn er vanskelig, sier en preget Storsalen-prest Bertil Emil Hjortland på Normisjons medarbeiderkonferanse, Mer, 13. januar.
Etter å ha hørt toppledere i Normisjon og Acta begrunne og forklare en bibelsk samlivsmoral brukte han sitt foredrag til å dele vanskelige erfaringer med Normisjons samlivssyn.
Les Oslo-prestens erfaringer lenger nede i saken.
Dette mener Normisjon
Normisjons generalsekretær, Kjetil Vestel Haga, åpnet samlivsseminaret på Mer-konferansen med å bekrefte og forklare Normisjons samlivssyn.
«Det livslange ekteskap mellom én mann og én kvinne er utgangspunktet for familien og rammen for det seksuelle samliv», heter det i Normisjons verdidokument.
Skoler og forsamlinger tilknyttet Normisjon har tidligere fått hard medfart i mediene for blant annet å ha forpliktet seg til organisasjonens verdigrunnlag.
Misjonsorganisasjonen er også tilsluttet den konservative samtaletjenesten Til helhet, men som organisasjon har Normisjon holdt en lav offentlig profil i samlivsspørsmål.
På Mer-konferansen advarte imidlertid Kjetil Vestel Haga mot å vike unna de vanskelige spørsmålene.
– Vi må faktisk våge å snakke om det, sier Haga.
Starter og slutter med Bibelen
Han begrunner Normisjons verdigrunnlag i en lang rekke bibeltekster.
– Våre erfaringer skal ikke overprøve Bibelens ord. Hvis vi tror Gud er skaper av verden, vil ikke hans ord også stå seg i dag?, spør han
Misjonsgeneralen erkjenner samtidig at det kan være «veldig vanskelig» å anvende det bibelske samlivssynet i praksis.
– Samliv og seksualitet er en klar sak ut fra Bibelen, men sjelesørgerisk er det svært vanskelig i møte med mennesker, sier Haga.
Det har Storsalen-prest Bertil Emil Hjortland fått erfare.
«Må jeg slutte i tjeneste nå?»
Hjortland påpeker at det er enkelt å mene noe tydelig når du bare møter mennesker eller bare leser i Bibelen.
– Men det er veldig vanskelig å sitte i samtale med ung homofil, lese Bibelen sammen og snakke om hva det betyr for vedkommendes liv, sa han i sitt foredrag.
Spørsmål som «Kan jeg gå fortapt hvis jeg får en kjæreste av samme kjønn?» og «Hva blir min rolle i menigheten nå som jeg har fått en kjæreste av samme kjønn?», synes presten det er ekstra krevende å forholde seg til.
Han viser til forskning og erfaring som tilsier at skeive, som må slutte i tjeneste, ofte forsvinner ut av menighetsfellesskapet.
– Etter noen år forsvinner også troen, påpeker han.
Skylder på postmodernismen
Leder for Normisjon Norge, Vegard Tennebø, brukte sitt foredrag til å forklare hvorfor det er så vanskelig å praktisere kristen samlivsmoral i dagens samfunn.
– Kristen moral har gått fra å være fordelaktig til å bli, i beste fall, avleggs og i verste fall noe som krenker menneskeverdet.
Tennebø tror det skyldes fremveksten postmodernismen.
– Moral har blitt individualisert og identitet blir seksualisert, sier han.
Daglig leder i Acta, Kristian Øgaard, snakket om hvordan kristne skeive kan leve med seksualiteten sin, i sitt foredrag.
–Homofili kan være et av flere kors en må bære som kristen. Å leve ufrivillig enslig er et annet, sier han og påpeker at mennesker som har det slik kan elske på en annen måte:
–Jesus levde enslig hele livet. Det er veldig vanskelig å hevde at Jesus ikke elsket eller ble elsket, sier Acta-lederen.
Skamfulle foreldre
Øgaard fikk støtte av IMI-pastor Geir Loftesnes, som samtidig poengterte at kirken må være et enkelt sted å komme ut av skapet.
Loftesnes advarer mot å se på homofili som noe som må helbredes.
I stedet oppfordrer han til å lytte til erfaring.
–Jeg vet om foreldre som kjenner på enorm skam når barn opplever tiltrekning til samme, kjønn fordi noen sier at homofile følelser har med familierelasjonene å gjøre.
–Men så lett er det ikke, understreker han og oppfordrer til å elske mennesker som er i kirken, på vei inn i kirken og utenfor kirken.
–Vanskelig med troverdig kjærlighet
Men det holder ikke å si at vi hater synden og elsker synderen, mener Storsalen-prest, Bertel Emil Hjortland.
– Funker det når synderen ikke føler seg elsket, spør han og avslutter samlivsforedraget slik:
– I dette spørsmålet føles det som jeg må velge mellom å elske Gud eller elske mennesker, men i dette tror jeg Gud har en vei. Den må vi lete etter.