Norsk bedrift beklager bruk av Hindu-gud på etikett
– Jeg har ikke lyst å støte noen, sier Kurt Haugen, eier av Holmentoppen Bryggerhus.
«Ganseha er ment til å bli tilbedt i templer og hjemme og skal ikke bli brukt som en øl-etikett. Det er latterliggjørende og veldig støtende», skriver Rajan Zed i en pressemelding.
Han er president for organisasjonen Universal Society of Hinduism og reagerer på at den norske bedriften Holmentoppen Bryggerhus brukte guden Ganesha som etikett på et øl-sett.
Organisasjonen holder til i Nevada, USA, og skal ifølge Zed representere hinduer verden rundt.
Beklaget
I to pressemeldinger skriver Zed at hinduer er opprørte og ber Holmentoppen Bryggerhus beklage og trekke tilbake øl-settet, noe de nå har gjort.
– Illustrasjonen var et resultat av total uvitenhet og mangel på kunnskap fra min side, og jeg ga dem en oppriktig unnskyldning, sier eier Kurt Haugen til Dagen.
Han forklarer at han ikke ble kontaktet av Zed om saken før etter at han hadde sendt ut pressemeldingen.
Reaksjonen kom som en overraskelse.
– Det hadde ikke falt meg inn, sier han.
Brukte illustrasjon
Han driver bedriften alene og startet opp under koronapandemien.
Haugen lager hjemmebyggesett som han selger videre til kunder, og brukte den Ganseh som illustrasjon på ett av dem.
– Jeg tenkte at det var en typisk indisk illustrasjon, så fant jeg ut senere at det var guden deres Ganseha.
Etter å ha sett pressemeldingen valgte Haugen umiddelbart å trekke settet tilbake. Det er nå fjernet fra nettsiden og han har beklaget direkte til Universal Society of Hinduism.
– Ikke greit
Haugen sier han ikke har fått flere reaksjoner eller merket noen trafikk på siden, men ønsket å være på den sikre siden.
– Jeg kjenner jo egentlig til et par av hinduenes guder. Så det her var ikke greit, og jeg burde ha tenkt på det. Jeg har ikke lyst å støte noen, så jeg kommer ikke til å bruke bilder av guder alle andre ting som kan være kontroversielt i fremtiden, sier han.
– Vi blir ofte kontaktet
I pressemeldingen skriver Zed at organisasjonen takker for Haugens forståelse.
– Hvordan oppdaget dere etiketten til Holmentoppen Bryggerhus?
– Vi blir ofte kontaktet når hinduer ser noe upassende angående hinduisme over hele verden. Noen ganger kommer vi også over upassende bruk av hellige hinduistiske guddommer, konsepter, symboler eller ikoner, skriver han i en e-post.
– Gir mer kunnskap
Det er ikke første gang organisasjonen har kontaktet bedrifter med reaksjoner for støtende produkter.
Zed har blant annet vært involvert i saker med IKEA og Urban Outfitters. Ifølge Vårt Land kritiserte han også et annet norsk bryggeri i 2017, men de var ikke enig i kritikken.
– Du har tidligere kontaktet andre bedrifter i lignende saker. Hvorfor er dette så viktig for dere?
– Det gir ikke-hinduer mer kunnskap om hinduisme og forebygger misforståelser. Noe som fører til bedre dialog mellom ulike tross og livssynssamfunn, sier Zed.
– Hvor mange hinduer representerer du?
– Vi er ikke en medlemsorganisasjon. Vi har som mål å gi verdensomspennende hinduistisk identitet, øke forståelsen av hinduismen og fremme interreligiøs dialog.