FRIVILLIG-FAMILIE: Kamilla og Ola (t.v.) er frivillige om bord på sykehusskipet Global Mercy og skal bo på skipet de neste to årene sammen med med sine fire sønner.

Norsk familie skal drifte det nye milliard-skipet til Mercy Ships

Familien Urdal er blant de første frivillige som skal jobbe om bord på verdens største sivile sykehusskip.

Publisert Sist oppdatert

I mars feirer den global kristne hjelpeorganisasjonen Mercy Ships at det nye skipet deres, med en prislapp på 1,5 milliarder kroner, er sjøsatt.

Siden 2012 har organisasjonen planlagt å bygge et skip fra bunn, designet for å være nettopp det de ønsker å være – et sykehusskip. Før har de kun overtatt passasjerskip, jernbaneskuter og lignende.

Ti år etter at prosjektet startet, er «Global Mercy» på 174 meter og 37.000 tonn ferdig bygget og ligger nå til kai i Antwerpen i Belgia.

På Global Mercy er også den norske familien Urdal, som har vervet seg som frivillig mannskap for de neste to årene.

– Vi har drømt om å gjøre noe annerledes og meningsfullt i ti år. Da dette skipet ble klart passet det perfekt for vår familie, sier Ole og Kamilla Urdal.

– Rører noe dypt i oss

Sammen med sønnene Oliver (12), Samuel (9), Emerik (6) og Martin (4) flyttet Ole og Kamilla Urdal i januar om bord på Global Mercy. Her bor de på en rundt 50 kvadratmeter stor familielugar.

– Det er veldig godt tilrettelagt for at familier skal ha det godt på skipet, sier foreldrene.

PERMISJON FRA JOBB: Både Ole og Kamilla Urdal fikk permisjon fra sine jobber i Norge for å være frivillige om bord Global Mercy i to år.

Ole er utdannet ingeniør og skal jobbe med vedlikehold og drift av inneklimaet om bord på skipet. Kamilla er tannlege, men skal først og fremst ha ansvar for oppfølging av barna når det gjelder skole og språkundervisning.

Begge har fått permisjon fra sine arbeidsplasser i Norge.

MED PAPPA PÅ JOBB: Oliver er med pappa og ingeniør Ole på jobb for å se hva han gjør om bord på Global Mercy.

– Vi hadde et ønske om å fristille oss fra de trygge rammene hjemme i Norge. Samtidig vil vi vise barna våre at det finnes en verden utenfor «den norske boblen», sier Ole.

– Som tidligere misjonærbarn i Afrika, ligger kontinentet tett på hjertet mitt. Det rører noe dypt i oss å kunne gjøre noe meningsfullt for en gruppe mennesker som er spesielt rammet av fattigdom og nød, sier Kamilla.

Ole supplerer:

– Sammen får vi være med på å gi håp og fremtid til mennesker som ved en tilfeldighet av fødsel, kultur og geografi befinner seg utenfor rekkevidden til å få medisinsk hjelp.

– Nesten uvirkelig

Mercy Ships opererer primært på vestkysten av Afrika. Skipene reiser fra land til land og ligger til kai ti måneder av gangen.

I løpet av disse månedene er tusenvis av mennesker innom for å få medisinsk behandling, samtidig som organisasjonen jobber tett med lokale helsemyndigheter.

Konstituert daglig leder i Mercy Ships Norge, Martin Aarflot, er strålende fornøyd med at skipet Global Mercy er kommet på plass.

MARTIN AARFLOT: Konstituert daglig leder i Mercy Ships.

– Det føles nesten uvirkelig at Global Mercy lot seg realisere. For vår organisasjon er dette enormt stort, sier Aarflot.

Fordelt på elleve etasjer er de nederste viet selve sykehuset. I tillegg finnes en rekke undervisningsrom, oppholdsrom og auditorier. De øverste etasjene er der mannskapet bor, nærmest som en liten landsby, med fellesrom, lekeplass og tv-stuer.

LEKEPLASS: På dekk er det en egen lekeplass for barna.
UNDERVISNING: Global Mercy har flere rom som er tilrettelagt for undervisning og kunnskapsutveksling.
SKOLE OG BARNEHAGE: Barna til de frivillige om bord på Global Mercy går på en internasjonal barnehage og skole.
60 NASJONALITETER: Båtene til Mercy Ships består av frivillige og barn fra over 60 nasjonaliteter.
ÅPENT DEKK: Dekket på Global Mercy gir plass for liten og stor til å strekke på beina.
SYKEHUS: Global Mercy vil bestå av et sykehus som skal ta imot tusenvis av pasienter langs vestkysten av Afrika.
SYKESENG: Utstyret om bord på sykehusskipet er av moderne standard.
KOMMANDOBROEN: Der hvor Global Mercy blir styrt fra.
KUNNSKAP: Å undervise og skape bærekraft for lokale helsevesen er en viktig del av misjonen til Mercy Ships.
FRA UTSIDEN: Slik ser Global Mercy ut fra utsiden.

Sykehusskipet har en prislapp på rundt 1,5 milliarder kroner. Alt er, ifølge Aarflot, finansiert i form av gaver fra givere. Noen givere skal alene ha stått for flere hundre millioner kroner.

– Organisasjonen har gjort en enorm jobb når det gjelder rekruttering av givere. Samtidig har grunnleggeren av Mercy Ships, Don Stephens, klart å engasjere pengesterke filantroper til å satse på prosjektet, sier Aarflot.

Må doble antall frivillige

Det tidligere flaggskipet, Africa Mercy, har en besetning på 450 personer. Global Mercy vil ha et mannskap på ytterligere 200 personer.

Mannskapet består av alt fra kirurger, kokker og lærere til maritimt mannskap, elektrikere og sjåfører. Totalt er det rundt 60 nasjonaliteter om bord.

I snitt er det rundt 15 nordmenn ute per år. Men Aarflot sikter nå mot å sende ut mellom 60–80 i året.

– Vi må sette oss hårete mål. Samtidig tror jeg det er realistisk. Rekrutteringen går mye bedre nå som pandemien ser ut til å lette. Med det nye skipet vil vi nok se en positiv effekt på søkertallene.

Global Mercy

Verdens største sykehusskip, og skal ha sitt virke blant verdens aller fattigste i Afrika. Over 600 frivillige fyller hvert år skipet, og skal forvandle liv for tusenvis hvert eneste år.

Lengde på 174 meter og bruttovekt på 37 000 tonn, det er litt større enn «Stena Saga» som er 166 meter.

Det spesialbygde sykehuset blir hjertet i skipet, med seks operasjonsstuer og avdelinger for 200 pasienter, laboratorium, poli-, øye- og tannklinikk.

Skipet har plass til mer enn 600 internasjonale frivillige, deriblant kirurger, maritimt mannskap, kokker, lærere, elektrikere og sjåfører.

Kilde: Mercy Ships

– Hvilke type mennesker ser dere etter om bord?

– Det finnes mye en kan gjøre om bord, så vi har bruk for mange typer arbeidskraft. Vel så viktig er det at du som person trives med å være tett på mennesker, lære om andre kulturer og ikke blir for lett stresset, sier Aarflot.

Inspirert av «Fride på skipet»

Kamilla og Ole Urdal fikk først høre om Mercy Ships gjennom venner og NRK-programmet «Fride på skipet» – om en ung jente som bodde med familien på et av skipene.

– Vi synes verdiene til organisasjonen appellerer til oss. Så liker vi å løfte blikket og tenke internasjonalt, sier Ole.

– Fride på skipet gjorde det også lettere for oss å få med oss barna på denne reisen. Da visste de litt hva de gikk til. Så må jeg skryte av skolen i Norge, lærerne og medelevene til guttene som har vist engasjement, både ved å sette seg inn i Mercy Ship og samle inn gaver til organisasjonen, sier Kamilla.

BRØDRE: Sønnene til Kamilla og Ole Urdal har sammen med de andre barna om bord Global Mercy laget sin egen medaljeoversikt over resultatene fra OL i Beijing. Fra venstre: Oliver (12), Samuel (9), Emerik (6) og Martin (4)

Foreldrene har allerede merket effekten av å bo om bord i et skip.

– Siden det er færre ytre faktorer som vi trenger på, får vi som familie mer ro og tid til hverandre. Vi får også mer tid til å vokse i troen, både store og små, sier Kamilla.

Må vente litt med operasjonene

Snart venter en feiring av Global Mercy når de seiler til Rotterdam i Nederland. Da vil tusenvis av nysgjerrige komme innom for å oppleve det nye skipet på nært hold.

Deretter skal mannskapet seile til Senegal for å markere i lag med afrikanske myndigheter og støttespillere.

Men selve utøvingen av operasjoner og helsetilbud må foreløpig vente. Det gjenstår fremdeles noen vesentlige detaljer og konstruksjoner av sykehusdelen av skipet. Aarflot tror skipet vil dra på sitt første oppdrag innen 2023.

– Er det skuffende å ikke kunne dra ut med en gang, Kamilla og Ole?

IKKE HELT KLAR: Det gjenstår noen konstruksjoner og detaljer på sykehusdelen av skipet Global Mercy før den er hundre prosent operativ som sykehusskip.

– Både ja og nei. Dette er et skip som skal holde på i mange år. Da er det viktig at alt er på stell fra starten. Et halvt år er heller ikke så lenge i det store bildet, sier Ole Urdal som uavhengig av destinasjon vil jobbe fullt med sine oppgaver om bord.

– Vi føler oss jo som pionerer på mange måter. At vi setter standarden for det som skal komme. Vi kjenner på ansvaret av å skape et godt fellesskap og miljø. Det er det viktig å ta på alvor, uansett hvor vi er, sier Kamilla Urdal.

Powered by Labrador CMS