Norsk pastor har flere følgere enn Listhaug
– Ikke ekte fans, sier sosiale medier-ekspert. Men pastoren nekter for å ha kjøpt seg «likes».
Torp er blant annet kjent for å ha engasjert seg mot abort og homofilt samliv. Han har deltatt i en rekke radio- og TV-debatter, og har flere ganger fått hard medfart, også fra kristent hold.
I skrivende stund har Torp 194.323 såkalte «likes» på sin offentlige Facebook-side, og omtrent like mange følgere.
Til sammenligning har rundt 158.000 trykket «liker» på siden til Sylvi Listhaug (FrP), som anses for å være en av de aller mest populære norske politikerne på Facebook. KrF-leder Knut Arild Hareide har kun rundt en femtedel av Torps følgerskare, mens Jan Hanvolds offentlige Facebook-side er likt av 2.500 personer.
Promille-engasjement
Sosiale medier-ekspert Hans-Petter Nygård-Hansen har gått gjennom Torps Facebook-side og sett på sammenhengen mellom antall følgere og engasjement.
Nygård-Hansens regnestykke viser at den gjennomsnittlige responsen på innleggene Torp legger ut på Facebook, tilsvarer 0,00048 prosent av følgerskaren hans.
Mens de siste innleggene til Torp i gjennomsnitt har høstet rundt 10 reaksjoner, et par kommentarer og få eller ingen delinger, har det siste innlegget til Listhaug foreløpig fått 4.200 reaksjoner, 1.155 kommentarer og over 4.000 delinger.
Nygård-Hansen sammenligner funnene på Torps Facebook-side med det å preke i en tom kirke, og samtidig påstå at den er fylt til randen av mennesker.
– Det er en feilslått strategi å skaffe seg så mange følgere og «likes» når nesten ingen av dem bryr seg om hva han legger ut. Jo flere «likes» han oppnår på siden, jo mindre engasjement får han, sier han til Dagen.
– Jeg kan ikke bevise at han har jukset, men det er åpenbart at majoriteten av de som «liker» siden hans ikke er ekte fans, fortsetter Nygård-Hansen.
– Feil publikum
Nygård-Hansen forklarer at det finnes såkalte «klikkfarmer» og «like-farmer», som er enkle å finne fram til gjennom et Google-søk. «Klikkfarmer» er etablerte selskaper som importerer billig arbeidskraft, og er ifølge Nygård-Hansen vanligvis tilknyttet land som India og Bangladesh. «Klikkfarmer» muliggjør kjøp av tilhengere og «likes», samt engasjementet på en bestemt side eller et enkelt innlegg.
– Mot betaling kan dette gi flere «likes», men fra et helt feil publikum, sier han.
Han mener at Torp enten må ha kjøpt seg «likes», eller at noen andre har gjort det for ham.
– Sylvi Listhaug skaper jo ekte engasjement på Facebook. Det viser igjen på responsen hun mottar på innleggene sine, sier Nygård-Hansen.
Vil ikke kommentere
Dagen har vært i kontakt med pastor Jan-Aage Torp. Han ønsker ikke å kommentere saken, men avviser at han har kjøpt seg «likes» på Facebook eller blitt utsatt for noen form for dataangrep.
Onsdag publiserte han et innlegg på bloggen sin hvor han forteller at han har opplevd en voldsom vekst på Facebook de siste ni månedene.
«Jeg er skikkelig begeistret og takknemlig for min offentlige Facebook-side! Tenk at på litt over ni måneder har den vokst fra 0 til mer enn 193.000 følgere! (Ja, du leste riktig: Nå er veksten per dag cirka doblet, mer enn 1000 daglig denne uken!) Hvordan opplever jeg denne veksten? Jeg forkynner Kristus og Hans verk, klart og enkelt. Jeg er personlig og forteller åpent om kamper og utfordringer», skriver Torp.
– Ikke uvanlig
– Hvis vi tar utgangspunkt i misjonsbefalingen, så er det viktig å ha følgere på Facebook for å kunne spre det gode budskap. Torp er en person som får mye oppmerksomhet og som jobber aktivt med å spre evangeliet, sier Blindheim.
Han sier det ikke er uvanlig at personer og bedrifter kjøper seg «likes».
– Likerklikkene på Torps Facebook-side betyr ingenting i denne saken. Det at han har lite engasjement på siden sin kan tyde på at han har kjøpt «likes», eller at noen andre har gjort det for ham. Kommentarer og ekte «likes» må stå i forhold til hverandre, sier Blindheim.