FORSTÅELSE: Pastor Egil Elling Ellingsen i IMI-kirken opplever at det ofte er vaskelig å forstå amerikanske trosfellers tilnærming til politikk.

Norsk pastor om Trump-profetier: – Opptatt av at vi unngår å havne på samme sted her

Egil Elling Ellingsen forteller om kontakten med karismatiske venner i USA.

Publisert Sist oppdatert

IMI-kirken i Stavanger er blant de norske kristne miljøene som har hatt kontakt med enkelte av personene Arne Helge Teigen nevner som representanter for New Apostolic Reformation (NAR).

Det gjelder særlig menigheten Bethel i Redding, California, der Bill Johnson og Kris Vallotton er sentrale ledere.

– Vi har venner i flere ulike strømninger i amerikansk kirkeliv. Over tid har jeg erfart at deres tilnærming til politikk er annerledes enn vår, og ved mange anledninger vanskelig å forstå, sier pastor Egil Elling Ellingsen i en epost.

Fremmed politisk

Under presidentvalget i november var det sterk støtte til Donald Trump i flere kristne leirer i USA, ikke bare blant karismatiske kristne.

– Ikke minst var det også en sterk polarisering, påpeker pastoren.

Mye av det som er kommunisert, herunder også profetier, opplever han som fremmed.

– Mer enn profetiene isolert, er jeg helhetlig opptatt av hvordan vi unngår å havne på samme sted her i landet, men finner fram til et tydelig samfunnsengasjement uten en overdreven tiltro til politisk makt, sier Ellingsen.

Fremmed for «NAR«

Generelt oppfatter Ellingsen at NAR-betegnelsen brukes i akademia, medier og av kritikere om det som etter hans vurdering er en ganske stor og mangfoldig gruppe.

– De som omtales, vedkjenner seg ikke betegnelsen NAR eller alt som hefter ved den. For meg, som har kontakt med noen, men langt fra alle som omtales her, har det ofte vært vanskelig å kjenne igjen bildene som gis med det jeg selv har møtt. Det kan gjøre fundamentet for en meningsfull samtale krevende, sier han.

Gjenkjennelige fjell

I det miljøet omtalt som Ellingsen selv har møtt over tid, Bethel Church, gjenkjenner han at det snakkes om de sju fjell, som sju områder i samfunnet å søke innflytelse på.

– Jeg har ikke opplevd å møte en kommunikasjon på at dette handler om å søke makt, men snarere både forkynnelse og eksempler på å tjene, sier han.

Dette mener han denne menigheten modellerer i sitt lokalsamfunn på mange konkrete måter som også har fått positiv oppmerksomhet i sekulære medier lokalt.

– Denne viljen til å tjene en by både praktisk, økonomisk og ved å ta ansvar på ulike felt, er et inspirerende eksempel på kristne som positivt tar samfunnsansvar, sier Ellingsen.

Roper varsko

Metodistprest og teolog Leif S. Jacobsen har hatt flere lederposisjoner i karismatiske miljøer de siste tiårene.

– Den karismatiske fornyelse på 1970- og 1980-tallet var for mange av oss livsforvandlende, sier Jacobsen i en epost.

Han understreker at man oppdaget betydningen av den enkeltes kall og utrustning, men også behovet for å stå sammen.

– Etter hvert skjedde det i enkelte kristne sammenhenger en tyngdeforskyvning slik at apostel- og profetgaven fikk en mye større autoritet enn det er grunnlag for i Bibelen, sier Jacobsen.

– Når man i tillegg åpner opp for at de åndelige lederne og det som profeteres ikke trenger å prøves på Skriften, er det virkelig på tide å rope et kraftig varsko. Det vi i dag ser i New Apostolic Reformation er et grelt eksempel på det.

– Et annet evangelium

Jacobsen mener endetidsforståelsen som en del av NAR-lederne formidler, bryter med misjonsbefalingen Jesus ga.

– I Galaterbrevet snakker Paulus om et annet evangelium. Dette er definitivt et annet evangelium og et annet oppdrag enn det vi finner i Bibelen, sier han.

Powered by Labrador CMS