SATSER: Ekteparet Geir og Ramina Høyvik satser på kristne klær.

Norske Ramina (30) ble forfulgt for troen – nå lager hun klær for å hjelpe andre kristne

For hvert kjøp går ti prosent til Åpne dører. Det er det én spesiell grunn til.

Publisert

– Vi har sett at det blir vanskeligere og vanskeligere å være ærlig om troen, sier Ramina Valand Høyvik til Dagen.

Sammen med ektemannen Geir har hun startet klesmerket «Våg å dele», som de selger fra sin egen nettbutikk.

Målet er å gjøre det enklere for kristne å dele troen sin i hverdagen og at klærne kan fungere som en «icebreaker».

– Det kan skape nysgjerrighet om du har et klesplagg som tydelig viser at du er en kristen. Det kan legge til rette for gode samtaler om troen, mener Høyvik.

Jobbet i kirke

Hun har tidligere jobbet som barne- og ungdomsarbeider i Karmøy Frikirke.

– Da jeg jobbet der så vi at det har blitt vanskelig og upopulært å være ærlig om sin kristne tro både på skolen og ellers i møte med andre. Dette ønsker vi å gjøre noe med.

I tillegg ønsker ekteparet å hjelpe forfulgte kristne.

Derfor går ti prosent av alle salg til organisasjonen Åpne Dører, som bistår forfulgte kristne i 70 land.

– Vi brenner for at de forfulgte skal få hjelp. Det er de som faktisk våger å dele.

Familien ble forfulgt

Høyvik vet hvordan det er å kjenne på forfølgelse for sin tro.

– Moren min er fra Iran, og da hun konverterte til kristendommen, begynte hun å evangelisere for muslimer i Norge. På grunn av det opplevde vi forfølgelse her i Norge.

– Forfølgelse fra hvem?

– Fra muslimer, men vi har ikke fått vite hvem det var. De kom seg unna.

– Hva gjorde de mot dere?

– Flere fysiske overgrep på min mor. Det skjedde ofte da vi var borte, for eksempel på skolen.

– Derfor er det utrolig viktig for meg å støtte de som hjelper forfulgte kristne.

Vil ikke slutte med bibelvers

Høyvk er utdannet grafisk designer og har utformet alle plaggene selv.

Tidligere i år ble det kjent at klesmerket Chosen, som har vokst seg store på klær med bibelvers, skal slutte med kristent budskap på produktene sine.

– Er det en bevisst strategi at dere går motsatt vei?

– Det handler ikke om Chosen. Vi har tenkt at vi skal være veldig tydelige på at det er en kristen profil. Dette har vi gått og planlagt i to år, forteller Høyvik.

Powered by Labrador CMS