For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

NRK ønsker en egen, redaksjonell styring på sitt produktet og da er ikke Facebook optimalt, mener nyhetsredaktøren. Foto: Lise Åserud / NTB

– NRK med tvilsom begrunnelse for å forlate Facebook

Fra 1. juni forsvinner Facebook-siden «NRK Nyheter». Siden har i skrivende stund 502.303 følgere, noe som gjør den til landets største innen nyheter.

Publisert Sist oppdatert

– Publikumsdialog er for viktig til at vi kan overlate det til algoritmer i Palo Alto, sier nyhetsredaktør Espen Olsen Langfeldt i NRK til Morgenbladet.

Han forteller at NRK reduserer antall kontoer og engasjement på Facebook dramatisk, som en del av en langsiktig strategi om å flytte publikumsdialogen over på andre plattformer.

– Vi ser at den offentlige samtalen skapt gjennom Facebook har begrenset verdi. Man kan stille seg spørsmål om hva kommentarfeltene tilfører det norske samfunnet av positive verdier, sier han.

Powered by Labrador CMS