SELGER: Robert Soot ser ikke på seg selv om alternativ, men flere av kundene i butikken han arbeider i gjør det.

Nyåndelig tørketid om sommeren

Kun en og en halv prosent av det norske folk planlegger å oppsøke en alternativ åndelig opplevelse i sommer.

Publisert Sist oppdatert

Til sammenligning planlegger 13 prosent å oppsøke en kristen religiøs eller åndelig opplevelse.

– Nyåndelige og alternative organiserer seg ikke slik som kristne, sier Anne Kalvig, religionsforsker ved Universitet i Stavanger.

Les også: 900.000 nordmenn søker en åndelig opplevelse

Tall hentet fra Infact for Dagen viser at kun en og en halv prosent svarer ja på at de har planer om å oppsøke en religiøs eller åndelig opplevelse av typen nyåndelig eller alternativ. Kalvig er overrasket over tallene. Hun har forsket mye på alternativ religiøsitet og nyåndelighet i Norge.

– Sommer er familietid, og å innlemme hele familien aktivt i en nyåndelig «pakke» kan være fjernt for mange, mens det for mange etablerte, mer tradisjonelle religiøse fellesskap er årets høydepunkt, sier hun.

Uvisst tall

Det er vanskelig å fastslå noe spesifikt tall på hvor mange alternative eller nyåndelige personer vi har i Norge, men Kalvig argumenterer for at så mange som 25 prosent har et aktivt forhold til nyåndelighet.

Dette avgjøres ikke av faktorer som menighetstilhørighet, men av at sentrale forestillinger inkluderer fenomener som reinkarnasjon, holisme i en eller annen form, kommunikasjon med ånder eller avdøde, bruk av alternativ terapi og lignende. Kalvig understreker at 25 prosent er et omtrentlig tall.

Les også: Skeptisk til ny teologi om de døde

Hellig røkelse

– Jeg vet at det er mange som ikke vil andre skal vite at de har kjøpt ting her, sier Robert Soot, butikkmedarbeider i den alternative butikken Scorpius i Bergen. Han har nettopp ekspedert en kunde med rastafletter og en luftig, fargerik bukse.

– Hvorfor vil de ikke at andre skal vite det?

– De er redd for at folk skal tenke at de er sprø, sier han.

– Eller sprø er kanskje ikke ordet, men de er redd for hva folk vil tenke.

Han har selv merket det. Selv om han ikke regner seg selv som alternativ, har han gått i fargerike klær man gjerne forbinder med det alternative. Da har han sett mange hevede øyebryn.

– Det er ikke et problem her i Bergen, men jeg kjente på det da jeg gikk kledd slik i Oslo. Det var mange stygge blikk på gaten.

En og en halv prosent

Soot mener spørreundersøkelsen ikke forteller hele sannheten om det alternative miljøet i Norge.

– Religion er tabu i Norge. Jeg tror det er mange flere som ønsker en nyreligiøs eller åndelig opplevelse i løpet av sommeren, men de sier ikke det på spørreundersøkelser.

Soot vet at mange av kundene som kommer innom butikken regner seg som nyåndelige.

– Mange av dem snakker mye om det de er opptatt av. Det er tydelig at de er religiøse. Vi har blant annet en som snakker ustanselig om Sathya Sai Baba. En person som visstnok er reinkarnert mange hundre ganger.

Soot viser en type røykelse med bilde av den reinkarnerte guruen på som de selger i butikken.

– Røkelsen er velsignet av ham, sier han.

Lite ressurser

Andre Kirsebom er enig i påstanden om at det alternative miljøet ikke organiserer seg mye på sommeren.

Han er leder for Norsk Spiritualist forening (NSF), Norsk Spiritualistisk Trossamfunn og spirituell prest.

– Det handler rett og slett om ressurser. Vi har mange ting som foregår med tanke på messer og slikt på våren og høsten, men sommeren er det lite som skjer.

– Er det slik at spirituelle tradisjonelt sett er mer individualistiske?

– Det har gjerne vært slik. Det er spesielt kvinner som går inn i miljøet. Det har ikke normalt sett vært en fellesaktivitet.

Dette ønsker NSF å endre. De vil samles på leirer. Til nå har tid og ressurser gått med til andre former for aktiviteter om sommeren. I NSF avholdes det denne sommeren 12 vielser og 3 konfirmasjoner, i tillegg til navnedager, som et alternativ til dåp, kan Kirsebom fortelle.

Skeptiske til organisering

– Er de nyreligiøse dårlige til å organisere seg?

– Det kan du kanskje si. Det er nok mange som ikke liker tanken på å organisere seg.

– Hva tror du er grunnen til det?

– Det tror jeg rett og slett er fordi folk har fått statskirken litt opp i halsen og er livredd for at det skal bli lignende tilstander.

Han mener også at spørreundersøkelsens spørsmål har litt galt utgangspunkt fordi folk ikke planlegger religiøse eller åndelige opplevelser. De skjer spontant.

– Det er i livets brytningsfaser at folk opplever åndelige opplevelser. I livets omveltningsfaser, ekteskap eller død og lignende. Det viser religionspsykologien oss.

Alternativitet

Alternativbevegelsen er en motkulturell bevegelse med bakgrunn i alternativ medisin, hippiekultur og har ingen enhetlig organisasjon, men er nettverksbasert. Den søker å være et alternativ til Vestens materialistiske og mannsdominerte karrieresamfunn.

Nyreligiøsitet er en samlebetegnelse for et bredt spektrum av religiøse og åndelige strømninger som har dukket fram i Vesten i løpet av de siste hundre årene.

Kilde: Store Norske Leksikon og Wikipedia

Powered by Labrador CMS