RADIO: Daglig leder i Radio 3,16 Margrethe Tveit (t.h). Her sammen med styreleder Wiggo Skagestad i studio.

Nytt underskudd for kristen radiokanal – men pilene peker rett vei

De siste fem årene har radiokanalen gått med 17 millioner i underskudd. Likevel er det håp, ifølge styrelederen.

Publisert Sist oppdatert

Den kristne radiokanalen Radio 3,16 gikk med drøyt 2.2 millioner i underskudd i 2023.

Hvis en ser på de siste fem årene samlet, er underskuddet på omtrent 17 millioner kroner.

Likevel peker pilene i retning av balanse.

Se graf:

Kanalen eies av Kristen Mediaallianse (50 %), Filadelfia Kristiansand (40 %) og Oasen Media (50 %).

Margrethe Sunnarvik Tveit er daglig leder, mens Wiggo Skagestad, Jan Inge Jenssen, Anita Apelthun Sæle og Frank Werner Unsgaard utgjør kanalens styre.

Skagestad er styreleder.

Kanalen har omtrent sju millioner i gjeld i skrivende stund.

«Krevende»

– Det er krevende å være i denne posisjonen, men som en kan se, er vi på vei oppover. Vi gjør det omtrent 800.000 bedre enn i fjor, sier styreleder Wiggo Skagestad.

– Hva skyldes det?

– Vi har strammet inn en del på kostnader og blitt litt bedre på fundraising og givertjeneste. fortsetter han.

Skagestad tror den positive trenden vil fortsette i 2024 og 2025, og at kanalen vil nærme seg balanse i løpet av få år.

Radio 3,16 årsregnskap

2023: − 2 272 000

2022: − 3 091 000

2021: − 3 256 000

2020: − 3 842 000

2019: – 4 598 000

Samlet underskudd siste 5 år: 17 059 000

– Vi sikter mot lyttere mellom 18–55 år, som per nå utgjør omtrent 80 prosent av lytterne våre.

Ukentlig har kanalen omtrent 40.000 lyttere. Økt givervilje hos denne massen ville gitt balanse og muligheter for å utvikle seg videre, poengterer Skagestad.

– Dit skal vi komme, men vi må gjøre det i en takt som gjør at lytterne er med oss hele veien.

STYRELEDER: Wiggo Skagestad er styreleder i Radio 3,16.

Unge lyttere

– Hvorfor lykkes Radio 3,16 med å nå unge lyttere?

– Det handler nok mest om musikken vi spiller og om tempoet og varigheten i de ulike innslagene, mener Skagestad.

– 18-55 år er den målgruppen vi opplever et kall til å arbeide blant, sier han videre.

Powered by Labrador CMS