Økende engasjement for misjon i kirken
Stadig flere norske kirker vil samarbeide med de små misjonsorganisasjonene.
Samarbeid Menighet og misjon (SMM) i Den norske kirke ser en økning i misjonsengasjement. Avtaler med de små misjonsorganisasjonene øker mest.
– Vi ser en liten bevegelse som skjer i Den norske kirke, der misjon på en måte gjenoppdages særlig blant de yngre i menighetene, sier Line Konstali, som er Informasjons- og innsamlingsleder i HimalPartner.
HimalPartner er en av sju organisasjoner som er med i Den norske kirkes samarbeidsorgan Samarbeid Menighet og Misjon (SMM).
– Store deler av våre inntekter kommer fra menighetsavtaler i SMM. Vi opplever at unge nyutdannede prester, diakoner og trosopplærere er kjempeinteressert i misjon, sier Konstali.
Ifølge daglig leder for SMM, Knut Hallen, er det økte misjonsengasjementet et resultat av en lengre prosess som har foregått både i Den norske kirke og globalt.
– Globalt snakker man mye om helhetlig misjon. De ulike delene av kirkelandskapet finner mer og mer en felles plattform i kirkens oppdrag som både går på evangelisering og diakoni. Dette sildrer også ned til Den norske kirke, sier Hallen.
De små vokser mest
Ved siste telling har 81 prosent av menighetene i Dnk, ifølge Hallen, en eller flere avtaler med organisasjoner gjennom SMM. I 2013 lå dette tallet på 71 prosent.
– Målet vårt er at alle menigheter i Den norske kirke skal se det å ha en misjonsavtale som en naturlig del av det å være lokalmenighet, sier Hallen.
Selv om det fortsatt er de store organisasjonene NMS og Normisjon som har flest avtaler, er det små organisasjoner som HimalPartner og Stefanusalliansen som har økt mest de siste fire årene.
– Jeg tror det er litt inn i tiden at man ønsker en større nærhet til prosjektene man støtter. Det tror jeg vi små organisasjonene i større grad har fordi vi jobber tettere på og er mer avhengig av den nærheten enn de store etablerte organisasjonene, sier Konstali i HimalPartner.
Integrert del av menighetsarbeidet
I Himalpartner opplever de at et tett samarbeid med Den Norske Kirke fører til en vinn-vinnsituasjon for begge parter.
– Vi opplever også et økt engasjement og at misjonsprosjektet blir mer vellykket dersom det er forankret i staben, det vil si at kirkens ansatte i større grad er involvert, sier Konstali.
Hun mener ansvaret ofte i for stor grad hviler på skuldrene til frivillige i menigheten.
– Dette er ikke nødvendigvis bærekraftig dersom denne ildsjelen flytter eller blir opptatt av et annet prosjekt.
– Gir merverdi
Hallen ser på kontakten mellom menighet og organisasjon som en merverdi for begge parter.
– Vi ønsker å bygge et eierskap til de misjonsorganisasjonene som særlig vil samarbeide med Den norske kirke, sier han.
SMM-lederen trekker fram det formelle og økonomiske forpliktende samarbeidet om misjonsrådgivere i alle bispedømmene og sentralt.
– Det handler om å støtte opp om de organisasjonene som bidrar helt konkret inn i Den norske kirke.