Bryggeri- og drikkevareforeningen opplever en økning i salget av øl. Illustrasjonsfoto: Quinn Dombrowski/CC/Flickr

Økning i ølsalget - både med og uten alkohol

Tallene for ølsalg i november viser en økning på 16,71 prosent fra i fjor. Salget av alkoholfritt øl har omtrent doblet seg.

Publisert Sist oppdatert

– Det er de små bryggeriene som står for økningen, sier direktør i bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome til Dagen.

– Selv ett glass vin er dårlig for helsa

Tallene for november i år viser en økning på 16,71 prosent fra i fjor. Mens det ble solgt 15.987.024 liter totalt i årets ellevte måned i 2013, ble det solgt 18.657.982 liter i år.

– Dette gjelder alt øl som er produsert og solgt av norske produsenter, omtrent alt øl som omsettes i landet, fortsetter Nome.

Alkoholfritt øl øker mest

Han forklarer økningen slik:

– I fjor ble juleølet solgt i oktober, mens det nå ble solgt i november. Allikevel finnes det også en reell økning på i hvertfall 5 prosent.

Ølsalget de siste 12 månedene viser en total økning på 2,5 prosent fra i fjor. November står altså igjen som den store ølmåneden. Den største økningen har vel å merke ikke vært innenfor kategorien alkoholholdig øl. Salget av alkoholfritt øl har nemlig skutt til værs.

– I november i år har vi opplevd en økning på 45 prosent fra i fjor når det gjelder salg av alkoholfritt øl, sier Nome.

Han forklarer at totalen for 2014 viser en økning på 15 prosent fra i fjor på salg av alkoholfritt øl, og over 20 prosent på vørterøl. Nome mener at dette viser en tydelig tendens i markedet.

– Vi jobber aktivt for å styrke dette salget nettopp fordi vi vet alkoholfritt øl tar markedsandeler fra øl med alkohol i.

Bekymringsløs nedgang

Vinmonopolet på sin side, har hatt en nedgang i salget de siste dagene.

– Vi har hatt en nedgang på 200.000 vareliter totalt i uke 49 i forhold til samme uke i fjor. På onsdag hadde vi eksempelvis en nedgang på 90.000 liter sett opp mot samme onsdag i 2013, sier pressesjef i Vinmonopolet, Jens Nordahl til Dagen.

Selv om tallene viser at folk har handlet mindre på Vinmonopolet de siste ukene, er ikke Nordahl bekymret. Makrotrenden er etter hans oppfatning at salget klumper seg til de siste dagene før jul. Han mener det kan være resultat av et bedre køsystem.

– Polkø er ikke lenger et begrep. Vi kommer sikkert til å tape enda 500.000 liter denne uken. Forskjellig fra i fjor, har vi to salgsdager tett opp mot julaften i år. På disse dagene regner jeg med at vi tar igjen underskuddet og vel så det, sier han.

Powered by Labrador CMS