Økt salg for kristne artister
I USA økte salget av kristen musikk med 11,6 prosent ifjor. Dette i motsetning til den kommersielle bransjen som stadig må notere nedgang i salget av cder over disk.
Platekjøpere er ikke de eneste som de seneste årene har omfavnet Ordet. Blant kommersielle artister er det blitt en trend å gi ut plater med kristent innhold, melder The Boston Globe.
Naturlig konsekvens
John Styll i Gospel Music Association er ikke overrasket.
- Det er mange i dette landet som sympatiserer med de kristne grunnverdiene. Når man da tar det materiale og kombinerer det med musikk som folk liker, som pop og country, er det ikke rart at det selger, sier Styll.
Han fremhever likefult at den kristne musikkbransjen fortsatt er en nisjebransje.
- Jeg har ennå til gode å se noen satse i det kristne markedet med det for øye å tjene masse penger.
Personlig tro
- Jeg tror kommersielle artister gir ut «kristne» plater fordi de tror på det de synger om og at det i veldig liten grad handler om pengene, påpeker Styll
En av veteranene inne gospel-sjangeren Freda Battle er enig med Styll.
- Det er jo en kjent sak at hvis ikke din kommerseille karriere går så godt, kan du komme tilbake til den kristne bransjen å plutselig være en stor fisk i en liten damm. Når det er sagt tror jeg de fleste som gir ut plater med kristent innhold er ekte og tror på det de synger. Mange av dem har bakgrunn fra kirke og har vokst opp med gospelmusikk, sier Battle.
9-11
Noe av årsaken til denne økningen i salget er i følge Boston Globe terroristangrepene 11 september 2001.
- For fem år siden var det mye fokus på at amerikanere fant tilbake til troen. Tsunami, orkaner og krigen i Irak har bare økt behovet for noe å holde fast på. Her kommer gospel-musikken inn i bildet, sier Jessen fra Billboard Magazin.
Stabile kjøpere
I Norge er ikke økningen i salget like stor. Men den er ifølge salgsansvarlig i Master Music Trygve Kragnes, stabil.
- Vi driver jo i et nisjesegment. Det er mye som tyder på at kjøperne i nisjesjangere er mer trofaste enn andre. Vårt salg er veldig avhengig av utgivelsene. Vi trenger noen store som kan trekke lasset, sier Kragnes.
Han tror ikke bar det handler om at kristne musikk-kjøpere henger etter i forhold til å laste ned musikk fra nettet.
- Vi har nok en del eldre kjøpere som ikke benytter seg av internett. Vi ser jo at salget av ungdomsmusikk går ned.
Vårt største problem er jo markedsføring. Vi har ikke samme kanaler som de kommerseille aktørene. Vi er stabile, men sårbare. Derfor blir det spennende når vi på nyåret skal i gang med en tv-reklamekampanje for Lisa Børud. Vi får de hvordan det går, avslutter Kragnes i Master Music.
Dagen