Økt spilletid fører ikke nødvendigvis til problemer

Ny studie viser at økt tid brukt på dataspill ikke gav negative konsekvenser, skriver Barnevakten.

Publisert Sist oppdatert

Ho­ved­kon­klu­sjo­nen i en ny stu­die om ne­ga­ti­ve kon­se­kven­ser av data­spill, er at det er en svak sam­men­heng mel­lom hvor mye tid ten­årin­ger bru­ker på data­spill og ne­ga­ti­ve kon­se­kven­ser. Stu­di­en ba­se­rer seg på to spørre­un­der­sø­kel­ser av 2000 nors­ke ten­årin­ger i al­de­ren 13-17 år, som kart­la deres data­spill­vaner.

- Vi fant svært svak sam­men­heng mel­lom øk­ning i tid brukt på data­spill og end­ring i pro­ble­mer som de­pre­sjon, dår­li­ge skole­pre­sta­sjo­ner og at­ferds­pro­ble­mer, sier SI­RUS-fors­ker Geir Scott Brun­borg, iføl­ge sirus.no.

Sym­ptom på spille­av­hen­gig­het

En øk­ning i sym­pto­mer på spille­av­hen­gig­het gav imid­ler­tid ne­ga­ti­ve kon­se­kven­ser.

- Vi fant at jo flere sym­pto­mer på spill­av­hen­gig­het ung­dom­me­ne ut­vik­let i løpet av to­års­pe­rio­den, dess mer ut­satt ble de for andre typer pro­ble­mer som de­pre­sjon, dår­li­ge skole­pre­sta­sjo­ner og at­ferds­pro­ble­mer, for­tel­ler Brun­borg.

Sym­pto­mer på spille­av­hen­gig­het kan ek­sem­pel­vis være at ung­dom­me­ne opp­le­ver at de mis­ter kon­troll over data­spil­lin­gen, at det opp­står kon­flik­ter i re­la­sjon til for­eld­re, skole og fri­tids­ak­ti­vi­te­ter, og at de blir ir­ri­tab­le når de ikke får spil­le.

- Det vi ikke er sikre på, er om det er data­spill­av­hen­gig­he­ten som ut­lø­ser de andre pro­ble­me­ne, eller om det er om­vendt, sier fors­ke­ren.

Dagen

Powered by Labrador CMS