Oppdaget nye sider ved Jesus
Teolog Fredrik Sidenwall oppdaget nye sider ved Jesus da han begynte å lese tilknytnings-psykologi. – Det kan være frigjørende at Jesus er Herre.
En rett forståelse av Bibelen og det kristne livet har alltid vært viktig for den svenske presten Fredrik Sidenwall. Utviklingen i Svenska Kyrkan har ikke akkurat gått i den retningen han selv står for. Pessimismen er likevel ikke særlig framtrendende når vi møtes i lobbyen på et hotell i Bergen. I forrige uke var han i byen for å snakke til foreningen For Bibel og Bekjennelse (FBB) om ungdomskultur og kristen identitet. De siste årene har han jobbet som rektor ved en kristen skole i Göteborg.
– Det har ført til at jeg har jobbet mer med pedagogikk og psykologi, sier Sidenwall.
KRONIKK: Tid for å snu
Han synes det finnes flere utviklingstrekk å glede seg over innenfor disse fagfeltene enn innenfor den akademiske teologien.
Alfa-posisjon
Den ungdomskulturen som preget Sidenwalls egen generasjon, var preget av opprør og oppbrudd. Hos dem som er unge i dag, ser han en helt annen tendens.
– De som er født på 1990-tallet, forventes å iscenesette sin egen voksenverden, sier han.
Det mener han står i sterk kontrast til foreldregenerasjonens aversjon mot ikke bare å bli gamle, men også i det hele tatt å bli voksne.
– Unge mennesker i dag tvinges til å forstå voksenlivet, sier svensken.
Ved å lese tilknytningspsykologi mener han man får god hjelp til å skjønne hvordan dette påvirker barns og unges utvikling.
– Alle mennesker trenger å knytte seg til noen som står i en Alfa-posisjon, sier Sidenwall, og forklarer at han med dette mener noen de kan stole på og se opp til.
Ledertvang
I lange tider mener han voksengenerasjonen har vegret seg mot å innta denne rollen.
– Det er blitt forbundet med politisk autoritet, som blir oppfattet som ødeleggende og undertrykkende, sier han.
Konsekvensen blir likevel at barnet selv tvinges til å stå i lederposisjonen.
– Ubevisst vil man der strebe etter kontroll og makt, sier han.
NÆRMØTET: Pionér, fredsmekler og medmenneske
I de verste tilfellene mener han det kan bidra til å forklare hvorfor noen utvikler spiseforstyrrelser eller begynner med selvskading.
– Et friskt menneske vil unnvike smerte. Men hvis du ikke har kontroll over tilværelsen, kan det skape skyldfølelsen. Risikoen for å oppleve skyld, gjør at noen tar kontroll over smerten og skader seg selv, sier Sidenwall.
UFO-ungdom
Mange av de unge menneskene han møter, er likefullt preget av mange fine holdninger.
– De gir meg mye håp. De er ikke først og fremst preget av opprør, men tynges av ansvaret, sier han, og oppfatter dette som en stor utfordring.
To motstridende krefter i kulturen har ifølge Sidenwall forsterket denne utfordringen.
– Den første er kommersialiseringen. Den har gjort tenåringen nærmest til en UFO, som er kommet fra en annen planet og ikke har noen historie eller står i sammenheng med andre generasjoner. Det andre er det sosialdemokratiske forsøket, særlig i Sverige, på å bryte opp kjernefamilien. Det har ikke lyktes, men man har ironisk nok bidratt til å gjøre tenåringene til gode konsumenter for de kommersielle kreftene, sier Fredrik Sidenwall.
Han tror ikke det var hensikten.
Kultfigur
Utviklingstrekkene har ifølge rektoren ført til en sult etter voksenkontakt.
– Jeg er jo en konservativ person, men blant elevene mine er jeg nærmest en kultfigur. Jeg prøver å være voksen på et tradisjonelt, klassisk vis, sier han.
Nettopp her mener han kristne har noe unikt å komme med.
– Vi har jo det perfekte svaret. Til «generasjon perfekt», som tynges under byrden av å være sine egne foreldre, kan vi male bildet av Kristus kongen. Han er både Alfa og Omega, sier Sidenwall.
LES: Nå snakker de ikke lenger om skilsmisse
Han mener at troen på Jesus Kristus gir relasjonen som mange savner og lengter etter.
– Det er ingen ting som skader oss mer enn når vi sviktes av vårt primære tilknytningsobjekt. Men Kristus svikter aldri. Han har sagt: Jeg er med dere alle dager, påpeker Sidenwall.
Fri med herre
Som teolog og prest har han vært opptatt av dogmatikk og bibelutleggelse.
– Men jeg oppdaget på en ny måte hva det betyr å ha Jesus som herre etter at jeg begynte å lese tilknytningspsykologi, sier Sidenwall.
Når han senere har studert Johannesevangeliet, legger han merke til at Jesus plasserer seg i det utviklingspsykologien kaller en Alfa-posisjon.
– Menneskene får knytte seg til ham, sier han.
En Alfa-posisjon gir en person en autoritet som er frigjør, og ikke undertrykker slik man ellers lett kan tenke ut fra politisk maktlogikk.
– Jeg tror vi befinner oss i en situasjon der det trengs at kirken løfter fram hva det betyr at Kristus er Herre, sier han.
Nettopp disse tre ordene, «Kristus er Herre», finnes flere steder i Det nye testamentet. De regnes som den kristne kirkes eldste bekjennelse. Sidenwall tror kirken de siste tiårene er blitt for forsiktig med å snakke om denne dimensjonen fordi man frykter å bli oppfattet som undertrykkende.
Guds holdning
Samtidig mener han det er avgjørende at kirken ikke forsterker tendensen til en separat ungdomskultur, men tvert imot betoner at generasjonene hører sammen i troen på Gud.
– Satser man bare på tilknytning til jevnaldrende, fjerner man en forutsetning som er en bærebjelke i alle kulturer, sier han, og viser til betydningen av å overlevere troen fra generasjon til generasjon.
Det tror han også mange unge er åpne for.
– Min bekymring er ikke ungdommene, men de voksne som ikke vil være voksne, sier han.
Elske med tid
Sidenwall poengterer at det å være gode foreldre og voksne ikke er det samme som å gi barn og unge alt de peker på til enhver tid.
– Vi skal elske barna og knytte oss til barna. Det gir en helt annen ro, sier han.
– Vi trenger å prioritere psykisk og fysisk nærvær, med kontakt og smil. Det sier: «Jeg vil du skal være i min nærhet», sier Sidenwall.
Det mener han også avspeiler holdningen Gud har til mennesket.