Oppfordrer kristne til å ta koronavaksine

Mange amerikanske kristne er skeptiske til å la seg vaksinere. Etikk-eksperter og kristne ledere forsikrer at vaksinene er trygge og moralsk forsvarlige.

Publisert Sist oppdatert

En undersøkelse fra meningsmålingsinstituttet Pew Research Center i september viste at færre enn halvparten av amerikanske protestanter (43 prosent) sier at de definitivt eller sannsynligvis vil ta vaksinen. Det omfatter omtrent en tredel av hvite evangeliske (38 prosent) og svarte protestanter (32 prosent).

Katolikker (57 prosent) og ikke-evangeliske hvite protestanter (54 prosent) svarte at det er mest sannsynlig at de vil la seg ­vaksinere.

71 prosent av ateistene og 68 prosent av agnostikerne var derimot klare til å bli vaksinert, men bare 48 prosent av dem som definerer seg utenfor et livssyn.

Må bli flere

– Vi har sett målingene av hvor mange som er villige til å ta vaksinen. Antallet er mye lavere enn det burde være, sier kristen etiker og lege Jeffrey Barrows. Han er seniorrådgiver for bioetikk og offentlig politikk i Christian Medical & Dental Associations (CMDA).

Barrows sier at de ledende vaksinene fra Pfizer og Moderna ser ut til å være både effektive og etiske. Det vil gjøre dem til viktige verktøy for å bekjempe koronaviruspandemien, og derfor anbefaler CMDA at de benyttes.

– Det er vår anbefaling at kristent helsepersonell administrerer disse vaksinene, og det er vår anbefaling at kristne vurderer å ta dem, sier Barrows, som vil la seg vaksinere så snart tilbudet er tilgjengelig.

«Ville konspirasjoner»

Barrows påpeker at vaksiner har blitt stadig mer kontroversielle de siste tiårene. En kombinasjon av politikk og bekymring om bruken av celler utvunnet av aborter, har sådd mistillit til effektivitet, sikkerhet og moral. Konspirasjonsteorier om COVID-19 har bidratt til forvirringen.

– De forskjellige ville konspirasjonsteoriene som er der ute, er helt borti veggene. Jeg vet ikke hvordan de oppstår. Og jeg vil ikke engang gjenta dem, fordi de bare er så ville.

Barrows frykter at etiske bekymringer ville få enkelte kristne til å avstå fra vaksinering.

Han sier samtidig at selv om han er for vaksinering og er spent på de siste vaksinenyhetene, ville det være bedre om farmasøytiske selskaper sluttet å bruke celler som HEK293 som stammer fra aborterte foster på 1970-tallet.

– Det ville gjøre det lettere for kristne og andre som er imot abort å akseptere vaksinene.

– På den ene siden sier vi at ­disse vaksinene er viktige. Vi anbefaler absolutt at folk vurderer å ta dem. Men i fremtiden vil vi se at ­farmasøytiske selskaper beveger seg i en annen retning, sier legen og etikeren.

Katolske ledere

I et notat innhentet av Religion News Service denne uken, skriver to ledere i den amerikanske konferansen for katolske biskoper at både Moderna-vaksinen og en fra Pfizer og BioNTech var moralsk forsvarlige. Det kommer som en reaksjon på påstanden fra biskop Joseph Strickland om at vaksinen er umoralsk

Brian Patrick Green, direktør for teknologi-etikk ved Markkula Center for Applied Ethics ved Santa Clara University, sier at fordelen ved en vaksine som hindrer spredning av en dødelig sykdom, kan oppveie etiske bekymringer om innkjøp av celler som brukes i forskning.

Skjevt fokus

Lege og etiker Jeffery Barrows mener at kirkene til tider har vært for opptatt av sin religionsfrihet og ikke ­tilstrekkelig bekymret for velferden til naboene.

– Dette er et dødelig virus. Det gjør mange veldig syke.

– Vi vil ikke at folk skal vente til noen de kjenner og elsker er dødssyke før de tar viruset på alvor. Da har du venter for lenge, sier han.

Powered by Labrador CMS