Ordførerkandidat for KrF vil ha bøkene tilbake i skolen: - Skjermbruken er krevende
KrF i Kristiansand vil programfeste at bøkene skal tilbake i skolen.
– Ja, inn med bøker og ut med skjerm, sier KrFs ordførerkandidat Charlotte Beckmann Finnestad.
Inn mot neste valg vil partiet programfeste at det skal være mindre skjermbruk i skolen.
– Det er helt håpløst i mange sammenhenger. Vi får mange tilbakemeldinger på at skjermbruken i skolen er krevende, sier Beckmann Finnestad.
For fem år siden vedtok bystyret i Kristiansand å bevilge 41 millioner kroner for å sikre at alle elever i grunnskolen skulle få sin egen skjerm.
I årene etter, har undervisningen i stor grad vært basert på en digital enhet, fremfor fysiske bøker.
Nå vil både KrF og Høyre i Kristiansand ta grep for å minske skjermbruken.
Som å gi snop
Arve Stokkelien er oppvekstpolitiker for Høyre og lærer. Han har lenge pekt på utfordringene med mangel på lærebøker.
– Hovedproblemet er at det er nesten umulig å føre kontroll med hva skjermen brukes til i timene. Det er som å sette ei skål med snop foran en sjuåring. Sitter du med 29 elever foran deg, er det umulig å kontrollere hva de bruker skjermen til, sier Stokkelien.
Han viser også til at det stilles det han mener er helt umulige krav til elevene når det brukes digitale enheter.
– Det er forventet at de skal klare å både lese en tekst og svare på spørsmål på samme skjerm. Det er noe helt annet å kunne bla fram og tilbake i ei bok. Samme hvor god programvaren er, vil det ikke kunne erstatte læreboka, mener Stokkelien.
Motstand
Bruken av skjerm i skolen har de siste årene vært svært omdiskutert, og gruppa «opprop for mindre skjermbruk på barneskolen» har 12.000 medlemmer på Facebook.
KrF har altså programfestet at bøkene skal i større grad tilbake i undervisningen.
– Også i vår egen partigruppe er det flere som har barn i skolen, og som opplever at det er problematisk, forklarer Beckmann Finnestad.
Oppvekstdirektør i Kristiansand, Kristin Eidet Robstad, har uttalt til Fædrelandsvennen at de følger med på debattene som går både politisk og i fagmiljøet.
– Læreplanen er tydelig på at elevene skal lære å bruke digitale læremiddel fra starten av. Men vår holdning har hele tiden har vært å bruke de digitale læremidlene når det er rett pedagogisk, har hun uttalt til avisen.
Utsette skolestart
I Grunnskolens informasjonssystem (GSI) ble det i 2021 for første gang på mange år samlet inn tall på hvor mange elever som har sin egen digitale enhet.
Statistikken, som kom rett før jul, viser at 8 av 10 elever i Norge i 1.–4. klasse, 9 av 10 elever i 5.–7. klasse og nær sagt alle (98 prosent) av elevene i 8.–10. klasse har en egen digital enhet i skolen.
KrFs stortingsgruppe har i forbindelse med seksårsreformen sendt inn forslag om å utsette 1. klasse, og innføre førskole, basert på lek og læring.