Organisasjonsbladene opplever dramatisk nedgang: – Må finne former som harmonerer med brukernes forventninger
Flere redaktører mener papirblader er relevante: – Vi kan ikke øke opplaget ved å produsere bedre innhold, sier redaktør.
Fredag lanserte Misjonssambandets magasin Utsyn ny nettside. Lanseringen inneholder flere større endringer. Blant annet blir det teologiske magasinet Fast Grunn en del av Utsyn.
– Målet er større digital tilstedeværelse, forteller redaktør Espen Ottosen.
I noen måneder vil nettsiden være åpent tilgjengelig, før den etter hvert havner bak betalingsmur. Bladet har opplevd en negativ trend i mange år.
– Dette er et forsøk på å snu nedgangen. Vi tror veien til flere abonnenter går gjennom fornøyde abonnenter, sier han.
Se Dagens kartlegging av opplagstall her:
Utsyns oppsving i abonnenter den siste tiden handler om sammenslåingen med Fast Grunn.
Ottosen mener endringen vil gi et bedre produkt, men har ikke satt konkrete mål for antall abonnenter.
– Vi kan ikke sammenligne gratisblader og abonnementsblader. Vi satser på å stanse nedgangen i papirabonnenter og kompensere med en betydelig økning i digitale abonnenter, fortsetter han.
– Har fått orden på økonomien
Magasinet Agenda 3:16 var tidligere en avdeling i Normisjon, men ble skilt ut som aksjeselskap i 2022.
Fra 11500 abonnenter i 2009, har magasinet i dag omtrent 5500. Magasinet har vært gjennom en større nedbemanningsprosess. Redaktør Kristin Wennemo Malmin forteller at hun er spent på de neste årene.
– Det var en vond nedbemanningsperiode, men nå har vi fått orden på økonomien.
– Som for mange andre i denne bransjen, har det gått jevnt nedover i flere år. Vi må jobbe for å lage godt innhold som sikrer flere abonnenter, og fortsette å teste ut ulike måter å drive markedsføring på.
Magasinet har innhold både på nett og papir.
– Trolig vil magasinene lever lenger på papir enn mange av dagsavisene, spår hun.
Snudde nedagående trend
Magasinet Stefanus, som utgis av Stefanusalliansen, opplever for tiden en annen utvikling enn de andre organisasjonsbladene. Etter 2021 har magasinet vokst i antall abonnenter.
– Vi har de siste årene jobbet bevisst med å snu en trend med nedgang, forteller redaktør Johannes Morken.
Magasinet sørget for gaveinntekter på nærmere fem millioner kroner i fjor.
– Ikke minst er det en viktig informasjonskanal både om vårt arbeid og om trosfrihetsutviklingen i verden, sier Morken.
Morken mener papirmagasiner blir viktig også i fremtiden.
– Vi blir generelt mer digitale, men det interessante hos oss er at digital markedsføring er det viktigste verktøyet for å skaffe nye papirabonnenter.
Mer enn godt innhold
Indremisjonsforbundet (ImF) sitt blad Sambåndet kommer ut åtte ganger i året i papirform. I tillegg publiserer de ukentlig stoff på sambaandet.no. Redaktør Petter Olsen forteller at også her går opplaget jevnt nedover. Da han begynte i 2013 var opplaget på omtrent 7000. I dag er det på 3400.
– Det har mange ulike årsaker, og vi tror ikke vi kan øke det kun ved å produsere bedre innhold, sier han.
Sambåndet satser primært på papirutgaven av organisasjonsbladet.
– I motsetning til de fleste andre, er vårt mål at nyhetssakene først skal trykkes på papir.
Viktigere med SoMe
Kommunikasjonsleder i Laget (NKSS), Torgeir Lillenes Reinlund, forteller til Dagen at deres blad, Credo er viktig for organisasjonen.
– Det er ikke en direkte satsing for oss, men det er et kjempeviktig informasjonsmedium.
Han håper på sikt å kunne sende ut bladet til alle givere og medlemmer. Det betyr i så fall en dobling av dagens opplag, som er på omtrent 2350.
– Men nettsiden og kanalene i sosiale medier er enda viktigere for oss, erkjenner han.
Få betaler for å lese
Det Norske Misjonsselskaps tradisjonsrike organisasjonsblad Misjonstidende gikk i 2016 over fra å betalende abonnenter til å bli et gratisblad. Antallet som har valgt å betale har siden gått kraftig ned.
– Frivillig abonnement har årlig gitt omtrent 1 million i inntekt de siste årene, forteller redaktør Helene Reite Uglem.
– Vi har absolutt ingen planer om å slutte med Misjonstidende på papir, fastslår hun.
Skal ansette flere
Normisjon har også bladet Ferskvare. Redaktør Inga Lill Nyvoll er håpefull for bladets fremtid.
– Vi tror papir vil være i vinden en stund enda.
– Da vi spurte leserne våre i 2022, var et stort flertall enig i at de ønsket å fortsette å lese bladet på papir, forteller hun.
– Må harmonere
Hans-Olav Hodøl, førstelektor ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder (UiA), vil ikke avfeie at disse bladene kan overleve i papirform.
– Men hvis vi går noen tiår frem, tror jeg ikke vi benytter papir til denne type innhold.
Han mener utfordringen for kristne organisasjonsblader består i å tilpasse seg rådende plattformer.
– Yngre generasjoner forholder seg til nettaviser. Så jeg tror også organisasjonsbladene vil måtte finne former som harmonerer med brukernes forventninger.
Han er imponert over innholdet i de bladene han har sett.
– Innholdet er relevant så lenge organisasjonene er relevante.
Dagen opplyser om at journalist Hans Christian Bergsjø jobbet i Utsyn frem til november 2023.