– Osloavtalen reddet israelernes økonomi

«Oslo» førte verken til en palestinsk stat eller til fred for Israel. Men den jødiske staten ble løftet ut av isolasjonen.

Publisert Sist oppdatert

I avisen Haaretz skriver kommentator David Rosenberg at det er ironisk at israelere flest nedvurderer verdien av den norsk-støttete avtalen, samtidig som de daglig høster fruktene av den.

– Det kritikerne ikke får med seg, er at Osloavtalen tilrettela for Israels raskt voksende høyteknologi-økonomi, skriver han.

Før Osloavtalen var Israel økonomisk isolert. Den arabiske boikotten fikk mange av verdens ledende selskaper til å unngå å gjøre forretninger med Israel, og økonomien var tynget ned av et høyt skattenivå som var nødvendig for å finansiere landets massive forsvarsbudsjett.

Etter avtalen ble Israel «globalisert» i løpet av få år.

Japanske biler

Inntil tidlig 90-tall holdt alle større japanske og koreanske bilprodusenter seg unna Israel. Arabiske land boikottet alle selskaper som handlet med den jødiske staten, og produsentene valgte derfor det langt større arabiske markedet. Israelerne hadde i årevis bare noen få bilmerker å velge mellom.

De israelsk-palestinske avtalene gjorde slutt på den arabiske boikotten, og i løpet av få år kunne israelske bilister velge mellom kjøretøy fra alle verdenshjørner. I dag er Mazda og Kia blant de mest populære merkene i Israel.

Investeringer

En annen effekt av den arabiske boikotten var en nesten total mangel på utenlandske investeringer i Israel. Etter avtalen doblet investeringene seg år for år, og veksten har fortsatt siden. I fjor ble 18 milliarder «utenlandske dollar» investert i landet.

Utviklingen skyldes i stor grad at Israel er blitt en utvikler av høyteknologi og tilrettelegger for såkalte start up-selskaper, men Rosenberg mener det er tvilsomt om denne «boomen» hadde vært mulig om ikke fredsprosessen hadde skapt et politisk klima som gjorde internasjonale selskaper bekvemme med å handle med israelere.

Forrige måned valgte den amerikanske snacks- og brusgiganten Pepsico å kjøpe det israelske selskapet SodaStream for hele 3,2 milliarder dollar, noe som tilsvarer rundt 27 milliarder kroner.

Pepsico ønsket i mange år ikke å etablere seg i Israel, men ifølge The Jerusalem Post sier ledelsen at de ikke har noen planer om å flytte produksjonen av SodaStream-produkter ut av Israel. De har inngått en avtale om å bli værende i Israel i minst 15 år.

Fortsetter å investere

I går siterte Dagen bosetter-talsmann Avichai Boaran, som mener Osloavtalen for lengst er død og begravet. Synet hans deles av mange både i Israel og internasjonalt, men likevel er ikke Israel blitt «paria» igjen. Utenlandske selskaper fortsetter å investere i landet.

David Rosenberg tror en av grunnene til dette er at mange tenker at Osloavtalen en gang kommer til å gjenoppstå. Han mener statsminister Benjamin Netanyahu med glans har bidratt til denne virkelighetsforståelsen ved fortsatt å holde fast ved at en tostatsløsning er et mål.

Uansett mener han at den israelske økonomien nå er så sammenvevd med den internasjonale, at det vanskelig skal la seg gjøre å skille disse.

– Bare spør boikottbevegelsen, skriver han.

Powered by Labrador CMS