– Overraskende mange leser juleevangeliet
Teologiprofessor mener opplesning av juleevangeliet er den siste rest av husandakten.
SE VIDEO: Her leser statsminister Erna Solberg og Ap-leder Jonas Gahr Støre juleevangeliet (Lukas 2, 1-20 i Bibelen)
En av fire svarer ja på spørsmålet: Leser dere juleevangeliet hjemme i løpet av julen?
Det er InFact som har spurt det norske folk på oppdrag fra Dagen.
Teologiprofessoren beskriver svarene som en positiv overraskelse.
Husandakten
Denne høsten har det gått en varm debatt om julegudstjenester for norske skoleelever. Likevel viser den ferske undersøkelsen av nesten 26 prosent selv tar initiativ til opplesning av juleevangeliet i hjemmet.
– Husandakter var en institusjon i gamle dager, men allerede på 30-tallet er den i ferd med å gå i oppløsning, forteller Elstad.
– Lesing av juleevangeliet i hjemmet er kanskje den siste rest fra den tradisjonelle husandakten.
Fortellingen fins både hos evangelisten Lukas og hos Matteus. Versene definerer selve innholdet i den tradisjonelle kristne julefeiringen i Norge. (Se faktaboks til høyre).
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));
Nord-Norge over snittet
Vestlandet er landsdelen med de ivrigste bibelleserne. Nesten en av tre svarer ja på spørsmålet om de leser juleevangeliet hjemme.
– Vi leser juleevangeliet veldig sjeldent hjemme. Det har hendt at pappa har gjort det et par ganger. Men som oftest er vi i kirka, og da får vi det der, sier Emil Kristoffersen Børø.
Han er en av de tre musikantene fra Dragefjellets musikkorps som skaper julestemning i Bergen sentrum før jul.
Heller ikke de to andre musikantene har tradisjon med å lese juleevangeliet hjemme.
– Jeg kommer fra en kristen familie og har vært med på mye kristent opplegg fra jeg var liten. Men vi leser ikke juleevangeliet hjemme, sier Ole Kristian Bonden.
Tro og tradisjon
For Pariyar handler det ikke om tro, men om tradisjon.
– Vi tror på juleevangeliet, men vi leser det ikke hjemme i julen fordi vi ikke har tradisjon for det, sier Pariyar.
– Hva tenker du om at én av fire nordmenn leser det hjemme?
– Jeg synes det er bra for de som gjør det, og vi burde kanskje alle gjort det. Det er en måte å minne oss på hvorfor vi feirer jul. Samtidig handler jo ikke dette bare om tro, men om tradisjoner, sier Pariyar.
Oslo ligger på bunn i lesning av juleevangeliet.
– Sekulariseringens høyborg Oslo har de laveste tallene, mens Vestlandet har de høyeste tallene. Det er ikke overraskende, mener Elstad.
Nord-Norge kommer på andreplass i undersøkelsen. Her oppgir 26.7 prosent at juleevangeliet leses hjemme.
– Det kan være at den læstadianske forekomsten i nord trekker opp snittet i landsdelen, tror professoren.
Vurderer å begynne
Selv om Laila Johannesen tilhører denne gruppen, er det lenge siden juleevangeliet ble lest opp hjemme hos henne.
– Men da vi hadde min bestemor boende hos meg, leste hun det hvert år. Etter at hun døde savnet vi det, sier Johannessen.
– Hvorfor fortsatte dere ikke med å lese juleevangeliet?
– Det var en tradisjon at bestemor gjorde det.
– Har du noen planer om å lese juleevangeliet i år?
– Ja, kanskje det. Jeg skal til min sønn og barnebarn. Kanskje jeg skulle tatt over etter bestemor nå, sier hun og ler.
Så mange åpner Bibelen
Elstad presiserer at opplesning av juleevangeliet ikke nødvendigvis sier så mye om det generelle trosnivået i befolkningen.
– Jeg vil tro den generelle bibellesningen er mye lavere, sier han.
I fjor spurte InFact på oppdrag fra Dagen om hvor mange som hadde lest i Bibelen i 2015. En av fire svarte ja. 6,7 prosent svarte at de leste i Bibelen daglig eller rett som det er.
SE VIDEO: Her leser Erna og Jonas juleevangeliet (Lukas 2, 1-20 i Bibelen) sammen med skoleelever, en asylsøker, en pizzakokk, en kokk, en teatersjef, en lege, en mor, en elektriker, en brannmann, en bussjåfør, to pensjonister, en student, barnehagebarn, en frisør og en skredder.
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));