På denne bibelskolen «gamer» de i timen
– Kristen ungdom spiller også dataspill, sier gaming-lærer Peter Ljøkjell (28) ved Fjellhaug bibelskole i Oslo.
– Vi pleier ikke å si at vi skyter folk, vi sletter filer.
Peter Ljøkjell (28) småler og legger armene i fanget.
Som kontaktlærer ved Norges eneste bibelskole med egen gaming-linje er trønderen vant til tøffe spørsmål. Siden 2017 har elever fra hele landet kommet til Oslo for å studere Bibelen og spille dataspill.
Men det spilles ikke kristne dataspill av den grunn. Elevene ved linjen har fordypning i sci-fi-og fantasi-spill som Leauge of Legends, Dungeons and Dragons og Counter-Strike.
Sistnevnte er et online skytespill der man veksler mellom å spille terrorist og anti-terrorist.
Utstyrt med granater, pistoler og kniver skal anti-terroristene ta livet av terroristene før de lykkes med sine onde planer. Er man terrorist skal man sprenge bomber og lage et så blodig kaos som mulig.
«Personlig og åndelig utvikling»
Gaming-linjen ved Bibelskolen Fjellhaug ble startet da en av de ansatte på bygget mente skolen ville ha nytte av å slenge seg på gaming-bølgen som har eksplodert blant unge de siste ti årene.
I en undersøkelse utført av Medietilsynet i Norge i 2020 svarte 96 prosent av guttene og 76 prosent av jentene at de spiller dataspill.
Ljøkjell mener det er naturlig at også en bibelskole retter seg mot ungdom som spiller.
– Gaming er den raskest voksende interessen blant ungdom i dag, og kristen ungdom spiller også dataspill, poengterer Ljøkjell.
Han understreker at målet ikke er at elevene skal bli underholdt i ett år, men at de skal prestere og utvikle seg.
– Linjen har som hovedmål å kombinere spilleglede med personlig og åndelig utvikling.
Økning i gaminglinjer på skoler og universiteter
Undervisning i profesjonell gaming og e-sport blir stadig oftere en del av studietilbudet ved skoler og folkehøyskoler.
I USA ble det i 2016 og 2017 opprettet sju rene e-sportslinjer ved amerikanske universiteter. Totalt tilbyr over 170 ulike universiteter og colleger i USA undervisning i gaming som en del av utdannelsen.
Også her til lands øker antallet videregående skoler og folkehøyskoler som tilbyr undervisning i gaming og e-sport.
Bønn for dagen
I en mørk korridor i kjelleren på Fjellhaug står en hvit jerndør med påskriften «gaming». Bak døren står blå og røde gamingstoler oppstilt inntil et langbord. Lystette gardiner bidrar til å stenge den skarpe høstsola ute.
– God morgen. Dagens innføringstime skal handle om gaming som subkultur. Men først ber vi.
Samtlige av de seks ungdommene skur av monitoren på PC-skjermene foran seg og bøyer hodene.
I et av hjørnene står det Coca-Cola-skap med brus og i det andre står en stor pose fylt til randen av tomflasker.
– Takk kjære Far for at vi kan få lov til å dyrke den interessen vi har. Jeg ber om at alle skal få noe ut av denne timen, at vi kan lære noe. Vi legger denne dagen og denne timen i dine hender, Far. I Jesu navn, amen.
– Kan vi også be om at jeg skal finne nøkkelen min, skyter en av elevene inn.
– Og så ber vi om at Jostein skal finne nøkkelen sin. Amen.
Mer bibel enn gaming
Etter en innføringstime i det japanske fenomenet «Anime» er det fordypningstime. Idet hodetelefonene kommer på dykker hver av elevene ned i hvert sitt fordypningsspill. Strategipraten går over dataskjermene idet fargerik grafikk åpenbarer seg på monitorene.
– Dette er det rommet på hele Fjellhaug som har best internett, påpeker Ljøkjell.
I løpet av bibelskoleåret vil undervisningen komme inn på alt fra digital kultur til brettspill. Men majoriteten av tiden er likevel bibelbasert.
En tredjedel av undervisningen på linjen er gaming, og resten er fellesfag der elevene får undervisning i mer tradisjonelle bibelskoleemner som kirkehistorie og bibelfordypning.
Sammenligner med bøker og film
Ljøkjell er ikke fremmed for kritikk. Vold, narkotika, hevn, nakenhet og grådighet er sentrale elementer i mange data -og videospill.
– Hvordan kan dere som bibelskole rettferdiggjøre gaming når det inneholder så mange umoralske elementer?
– I gamingverden er det mye drit, ja. Men det finner du i veldig mange andre interesser også.
Læreren sammenligner det med en annen form for underholdning.
– Liker du å se på film? Det er langt mer akseptert, men det er mye dritt der også. Det samme gjelder bøker. Bøker og gaming er faktisk ikke så ulikt. Man forteller en historie. Den eneste forskjellen er at man i gaming kan påvirke historien, sier læreren.
Ljøkjell mener bibelskolelinjen har fokus på helt andre ting enn volden i skytespillene.
– Vi driver ikke med skytespill for å skyte. Det er først og fremst det sosiale, samarbeidet og drømmen om å vinne som tiltrekker.
– Bevisstgjøring
Læreren mener linjens viktigste oppgave er å skape et bevisst forhold til spill og oppfordre elevene til kritisk tenkning. Hvis det dukker opp en scene i et spill som kan være vanskelig, innledes det til samtale om temaet.
– Det er en utrolig god anledning til å få en dypere prat. Hvordan reagerte elevene når det og det skjedde? Jeg forsøker å få de til å reflektere, og på den måten bli bedre kjent med seg selv.
Ljøkjell er også opptatt av å observere hvordan elevene reagerer på negativt innhold i spillene.
– Hvis det skjer ting i spillet som egentlig ikke er greit, men eleven ikke reagere på det, så tar vi en prat om hvorfor dette ikke er noe de reagere på. Det handler om bevisstgjøring.
Ljøkjell sier at det så langt ikke har vært spill de har valgt å legge vekk på grunn av innholdet.
Analyserer spillets innhold
Deler av bibelskoleåret vil også bli brukt til å analysere hvordan kristendommen blir fremstilt i ulike moderne storspill. Et av spillene linjen skal ha om i år er førstepersons skytespillet «Farcry 5». Her spiller man mot en kristen ekstremistsekt.
– Det er veldig spennende på en bibelskole. Da går vi i dybden på hva slags teologi denne sekten tar utgangspunkt i, og det blir en fin og lærerikt prat ut av det.
Gaming-linjen har også egne fag som «Kristen identitet» og «Etikk».
– Det har vi også om i fellesfagene ved skolen, men når jeg underviser om dette på gaming-linjen har vi mer om internett-kultur, språkbruk, skytespill og de tingene der, sier Ljøkjell.
– Viktig under korona
For Ljøkjell, som er fra en gård i indre Trondsheimsfjord, har gaming alltid vært en stor del av livet. Konfirmasjonspengene brukte han på innkjøp av en ordentlig god bærbar gaming-PC. Han går ikke med på at gaming er en usosial hobby.
– Det siste året har vi spesielt sett hvor viktig gaming er. For mange har det vært en arena hvor de kan «treffe» vennene sine uten å fysisk være sammen med dem.
– Personlig var jeg like mye «sammen» med vennene mine i 2020 som jeg var i 2019, fordi det forgikk over nett. Det har vært veldig verdifullt for mange, sier Ljøkjell, og legger til at han i løpet av det siste året har spilt med mennesker fra hele verden.
Håper troen vil bli styrket
En av elevene ved linjen er Elias Kristoffer Skaug (19) fra Mysen. Skaug forteller at han tok et impulsivt valg om å begynne på linjen etter at en kompis, som selv hadde gått linjen, anbefalte den videre.
Før han begynte på gaming-linjen spilte han dataspill sammen med flere muslimer fra Sverige. Under Ramadan i vår kom de inn på tro mens de samtalte over headset under gamingen.
– Da fortalte jeg at jeg er kristen. Det var fint å kunne fortelle, og det ble en god samtale, sier han.
Skaug er likevel ærlig på at han aldri ville gått på bibelskole om det ikke hadde vært for at de har en gaming-linje.
– Troen min har vaklet en del i det siste. Jeg har blitt dårligere til å gå på møter, sier 19-åringen.
Nå håper han året på gaming-linjen kan gi troen en etterlengtet «boost».
– Man når en helt egen gruppe
Andreas Friborg (20) fra Førde er stipendiat ved gaming-linjen. Han innrømmer at han var skeptisk til linjen da han først hørte om den.
– Jeg hadde kanskje noen forutinntatte meninger om hva slags folk som ville gått en sånn linje. Men stereotypene har vist seg å ikke stemme, sier Friborg.
20-åringen mener det er utelukkende positivt at en bibelskole tilbyr gaming-linje.
– På den måten når man en helt egen gruppe med unge kristne som kanskje aldri ville gått på en bibelskole hvis det ikke hadde vært for denne linjen. De får komme og game og samtidig vokse i troen gjennom undervisningen. Det er faktisk utrolig smart, sier Friborg.
Stipendiaten sier han selv vokser i troen gjennom å gå på linjen.
– De aller aller fleste i gaming-verden er jo ikke kristne. De slenger med leppa når de taper i spillet. Da merker jeg at jeg får testet min kristne identitet, og det vokser jeg på.
– Bedre kristne
Ljøkjell ser ikke problematikken med at en bibelskole satser på gaming. Men han forstår skepsisen.
– Når elevene kom i fjor hadde jeg en lang prat med en far som lurte på hvordan vi kan forsvare at vi har gaming på en bibelskole.
Da læreren traff på den samme personen tre måneder senere hadde faren endret syn, forteller han.
I dag er idrett og musikk allerede naturlige verktøy å bruke i kristent ungdomsarbeid. Det håper Ljøkjell at gaming også kan bli på sikt.
– Jeg vil at de som går her skal bli bedre gamere, og kanskje også bedre kristne.