Palestina-aktivist ble ihuga forsvarer av Israel
Som ung på 70-tallet var han venstre radikal og gikk i tog for Palestina. Nå hyller overlegen fra Radiumhospitalet jødene og Israel.
Etter en kald vår har temperaturene tatt seg opp i Israel. Gradestokken viser nesten 30 pluss og vi finner et bord i skyggen, like ved bassenget på Metropolitan Hotel i Tel Aviv.
Det er et halvt år siden ateisten Dag Torfoss besøkte Israel for første gang.
Sammen med en gruppe pinsevenner fra Kristiansand var han på en rundtur til ulike deler av landet – fra Galilea og Golan til Jerusalem, Dødehavet og Negev. Nå er han her igjen, også denne gang sammen med kristne israelsvenner.
Les også. Gammel palestinavenn på besøk i Israel
Åpent sinn
– Å komme til Israel for første gang var en sterk opplevelse. Jeg visste at det koker i Midtøsten, men jeg forsøkte å komme med et åpent sinn. Som ateist, og med min bakgrunn, måtte jeg «svelge noen kameler» før jeg satte meg på flyet, men inntrykket både av landet og reisefølget var overveldende, sier overlegen fra Oslo.
I etterkant av turen satte han seg ned og forfattet et leserbrev til Dagen med tittelen « Gammel palestinavenn på besøk i Israel». I innlegget, som ble delt mange hundre ganger i sosiale medier, skriver han at å komme til Israel var som å komme til det beste i USA – et moderne vestlig land som også er svært internasjonalt.
Han beskriver mangfoldet i landet, og viser til venstreorienterte kibbutser som klarte det Stalin aldri klarte i Sovjet – å bygge et demokratisk kommunistisk samfunn der «hundre blomster blomstrer».
Ikke alt i det israelske samfunnet males like rosenrødt. Han tar et oppgjør med deler av den israelske krigføringen under Gazakrigen og han kritiserer israelske lederes «øye for øye, tann for tann»-politikk når de river husene til terrorister.
Jerusalem
Noe som gjorde sterkt inntrykk på Dag Torfoss under den første israelsturen var møtet med Jerusalem:
– Vi kjørte opp fra Dødehavet, siste delen i en tunnel. Ved utgangen ljomet tonene fra «Den Hellige Stad», «Jerusalem! Jerusalem!...», og der, foran oss lå byen hellig for de tre monoteistiske verdensreligioner med gullkuppelen på monumentet der Muhammed, fred være med ham, steg opp til himmelen, midt på Tempelplassen. Dette var bedre enn første gang jeg opplevde Manhattan skyline i solnedgang på vei fra Kennedy-flyplassen.
Livskrise
Det måtte en livskrise til for at 62-åringen Torfoss skulle reise til Israel. Etter krisen fant han tilbake til interessen for religion og filosofi. I unge år studerte han ulike svar på eksistensielle spørsmål, og han tok også grunnfag i filosofi.
– Jeg kommer ikke fra noe kristent hjem, men en periode kalte jeg meg for kristen, forteller han.
Det var en intellektuell tilnærming til kristentroen, og da den unge Torfoss ikke lenger mente at kristentroen kunne forsvares rasjonelt, var det slutt.
I stedet ble han i likhet med mange andre av datidens studenter og akademikere med i Arbeidernes Kommunistparti (marxist-leninistene) – forkortet AKP(ml). Nærmest uten å reflektere over det, støttet han palestinernes sak. Palestinerne var blitt kastet ut av israelerne, og når Israel og USA i tillegg var bestevenner, falt brikkene på plass. 1. mai marsjerte han under parolen for et fritt Palestina.
Tilbake til Bibelen
Nå har han sammen med den tilbakevendende interessen for religion fått en fornyet interesse for Bibelen og Israel.
– Jeg leste en del i Bibelen da jeg var 17-18 år gammel, men i voksen alder ble det mindre tid til dette. Jeg kunne alle de kjente bibelhistoriene, men etter besøket i Israel har fortellingene blitt levende på en helt ny måte. Det er fantastisk å få komme hit og oppleve at det var her det skjedde. Jeg har fått et veldig konkret og sterkt forhold til Bibelen etter å ha vært her og sett stedene med egne øyne, sier Torfoss.
Han omtaler Bibelen som «eventyret om oss selv» og understreker at Bibelen kan lære oss mye. Likevel regner han seg fortsatt som ateist.
Ikke kristen
– Moralsk sett var Jesus et flott ideal for menneskene, men jeg ser ikke på han som Gud eller som verdens frelser, sier han.
Som akademiker og intellektuell er Dag Torfoss et rasjonelt menneske.
– Jeg har filosofert en del rundt kosmologi og astrofysikk, men jeg finner ingen plass til en Gud. Det eneste måtte være dersom Gud var selve tiden, men en personlig Gud som kommuniserer med mennesker ser jeg på som en umulighet, sier han.
Eventuelle under og overnaturlige hendelser forklarer han ved hjelp av kvantemekanikk – den grenen av fysikken som beskriver atomer, molekyler og oppbygningen av disse. Det som for oss virker uforklarlig, kan ha naturlige årsaker. Han tror likevel at bønn kan bety noe positivt for den som utfører den.
I Israel har han vært med på kristne andakter og samtaler rundt livssyn. Han beskriver også fantastisk kristen sang fremført av turgruppens medlemmer.
– Menneskene jeg har reist med har vært helt fantastiske. Vi har ikke samme syn på religion, men synet på Israel og jødene forener oss. Jeg pleier å ta ordet og si hva jeg mener og i den gode samtalen kan vi alle lære av hverandre. Jeg blir akseptert som ikke-troende og vi har hatt gode diskusjoner, men fortsatt er det ingen som har klart å overbevise meg. Klarer noen det, vil jeg selvsagt skifte mening, sier han.
Tel Aviv og Gaza
Vi har gått et par hundre meter fra hotellet og befinner oss på promenaden langs Tel Avivs strender. I luften over oss svirrer et par militærhelikoptre, på vei sørover i retning Gaza.
– Det er bra de passer på oss, sier den tidligere palestinaaktivisten.
En varm bris slår mot oss mens vi samtaler og spaserer. På den ene siden har vi endeløse strender og på den andre en lang rekke hoteller i ulike prisklasser.
– Tenk, slik kunne det vært i Gaza også. Hvorfor bygger ikke palestinerne i Gaza hoteller langs de vakre strendene sine og inviterer turister i stedet for å skyte raketter inn i Israel. Gaza kunne fort gitt Tel Aviv konkurranse som feriested, tror han.
Koranen og islam
Samtidig med studier av Bibelen, har han også tenkt en del rundt koranen og islam. Et vers i koranen sier: «Det er ingen tvang i religionen». Dette og andre skriftsteder er grunnlag for en vestlig-orientert, fredelig og myk versjon av islam. Men reaksjonen, det robuste motstykket, ses samtidig i form av al-Qaida, IS, Boko Haram og al-Shabaab. Islam rommer det hele.
– Det kan se ut som om store religioner må gå gjennom vesentlige indre stridigheter i møte med sekulære samfunn. Renessansen førte ikke bare til store vitenskapelige fremskritt i Europa. Renessansen førte også til reformasjonen – en personliggjøring bort fra den sosiale dimensjonen ved religionen. Striden mellom protestanter og katolikker førte til religionskriger, borgerkriger, inkvisisjon og kjetterbål, sier han.
Han lurer på om det er en lignende kamp vi nå ser i den muslimske verden. Et stort flertall av dagens borgerkriger foregår i muslimske land og flertallet av de som dør på grunn av terroraksjoner er selv muslimer.
Fristed
– Midt i dette har jødene, et til alle tider forfulgt folk, funnet seg et fristed. Jeg er skuffet over den generelle holdningen til nordmenn som ikke forstår situasjonen Israel er i. Enhver burde skjønne at Israel ikke kan leve med et Hamastan på Vestbredden, eller enda verre, et Øst-Jerusalem der IS har regien. Jeg skjønner ikke at en ikke ser det, sier han.
Han peker på at sterke islamske krefter i nabolandene ønsker å utslette staten Israel og at Israel er nødt til å forsvare seg. Samtidig er Israel er blitt en havn for jøder som flykter fra økende antisemittisme i Europa.
Studerer hebraisk
Etter forrige israelstur startet han på et hebraisk-kurs. Tilbake i Norge kommer han til å fortsette på dette, for han regner seg ikke som ferdig med Israel ennå.
– Jeg regner med det blir mange turer til Israel i årene som kommer, sier Dag Torfoss.