Paven angriper moderne kjønnsideologi: – Utvanner forskjeller og gjør alle kjedelige
Frans er ikke så progressiv som mange vil ha det til, mener forsker.
De siste årene har en ny forståelse av kjønn fått økt oppslutning: Forestillingen bygger på at kjønn er en sosial konstruksjon som ikke nødvendigvis har noe å gjøre med vårt medfødte biologiske kjønn. Tankegangen er en del av en progressiv identitetspolitisk bevegelse, som avviser at det finnes to kjønn, menn og kvinner.
– Kjønnsideologi er i dag en av de farligste ideologiske kolonialiseringer, sier pave Frans til avisen La Nacion.
Avisen kommer ut i hans hjemland Argentina.
– Alle blir kjedelige
Pave Frans har gjerne vært oppfattet som mer moderne enn sine forgjengere. Det vekker derfor oppsikt at argentineren ordlegger seg såpass krast om disse spørsmålene.
– Kjønnsideologien utvanner forskjellene og gjør hele verden lik, så alle blir kjedelige og minner om hverandre. Og det står i motsetning til menneskets kall, sier paven i intervjuet, som er gjort i forbindelse med at han har holdt pavestolen varm i ti år.
– Forenklet måte å betrakte paven
Men hvor oppsiktsvekkende er uttalelsene?
Jakob Egeris Thorsen ved Aarhus universitet i Danmark har forsket på søramerikansk katolisisme. Han mener inntrykket av pave Frans som en progressiv leder i vestlig forstand langt på vei beror på en misforståelse.
– Hele ideen om at man kan plassere pave Frans på en skala mellom konservatisme og progressivitet ut fra den måten som kulturkampen utspiller seg i Vesten, er en forenklet måte å betrakte paven og hans arbeid.
Det sier Thorsen til Kristeligt Dagblad.
Ja til kvinner, nei til kvinnelige prester
Forskeren omtaler pave Frans som en «glad katolsk indremisjonær».
– Han er opptatt av å skape vekkelse i Den katolske kirke, og det noen ganger kan dette i en vestlig kontekst oppfattes som progressivt, andre ganger slett ikke, sier Thorsen.
Som eksempler nevner han pavens syn på homofili og kvinnelige prester. Pave Frans er tilhenger av homofiles rettigheter, samtidig som han omtaler praktiserende homoseksualitet som synd. Han slipper flere kvinner til i ledende stillinger, men avviser at kvinner kan ordineres til prester.
– Ikke særlig interessert
Thorsen mener slike eksempler vitner om en leder som vil ha plass til de som faller utenfor normen, men uten at man skal gjøre forskjelligheten til norm.
– Jeg tror ikke han er særlig interessert i den svært vestlige diskusjonen. Fra pavens perspektiv er det et eksempel på det han kaller nykolonialisme, hvor en liten minoritet i det rike nord prøver å pådytte verden en problemstilling som ikke oppleves særlig velkommen eller relevant andre steder.