Paven får pes for uttalelser om krigen: Er han pasifist?
Katolikker stusser over ord som falt i et møte mellom deres toppleder og patriarken i Moskva.
– Det var en gang, selv i våre kirker, hvor folk talte om en hellig krig eller en rettferdig krig. I dag kan vi ikke tale på denne måten, fordi den kristne bevissthet om fredens betydning har utviklet seg, sa pave Frans (85) i en samtale patriark Kirill i et videomøte 15. mars.
Kirill er overhode for den russisk-ortodokse kirke og har utløst en flom av internasjonale fordømmelser for sin støtte til Putins krigføring i Ukraina.
– Krig er aldri rettferdig
Ifølge det katolske nettstedet Crux har paven skapt usikkerhet om den tradisjonelle kristne lære om rettferdig krig, det vil si retten til å forsvare seg med makt når landet ditt blir invadert.
En slik lære kan føres tilbake til kirkefedre som Augustin og Thomas Aquinas og blir av mange kristne sett på som selvfølgelige doktriner også i dag.
Videre sier paven i den samme samtalen:
– Krig er alltid urettferdig, siden det er Guds folk som betaler prisen. Våre hjerter kan ikke annet enn å gråte for de drepte kvinner og barn og for alle krigens andre ofre. Krig er aldri veien.
– Skal Zelenskyj overgi seg?
Har paven med dette forlatt århundrer med katolsk lære om rettferdig krig? Også i luthersk sammenheng snakkes det om å «føre krig etter retten» og «gjøre hærtjeneste», slik det er formulert i Den augsburgske bekjennelse.
Hvordan skal pavens uttalelser tolkes? Spørsmålet opptar flere medier som følger Den katolske kirke tett.
Den amerikanske redaktøren og markante pavekritikeren Phil Lawler spør på kommentarplass i Catholic Culture om paven i realiteten har bedt Ukrainas president Zelenskyj om å overgi seg. Hvis ikke, mener Lawler, «er det en selvmotsigelse et eller annet sted i pavens seneste uttalelser».
Han legger til:
– Som sedvanlig lar han oss gjette på hvilket utsagn vi skal ta alvorlig.
Skrev pavekritisk bok
Lawler forteller i en ny kommentar at han etter sin første artikkel er blitt pepret med innsigelser fra lesere som mener at han har vært urettferdig i kritikken av pave Frans. De tolker paven dit hen at han mener enhver krig er utløst av urettferdighet og at det er mulig å plassere hans uttalelser innenfor rammen av tradisjonell katolsk tenkning.
– Denne typen «paveforklaringer» er blitt mer og mer vanlig under et pavedømme preget av svevende uttalelser. Jeg må innrømme at jeg i mange måneder gjorde de samme anstrengelsene for å fortolke uttalelser fra pave Frans til å være i tråd med kirkens lære. Når det bare var én mulig tolkning av en pavelig uttalelse som stemte med katolsk tradisjon, antok jeg at tolkningen var den riktig.
Umulig å forene
Lawler forteller at han til slutt konkluderte med at han hadde prøvd å forene det som ikke lot seg forene og begynte å analysere pave Frans´ lederskap i et helt nytt lys.
Det resulterte i boken med den fengende tittelen Lost Shephard – How Pope Francis is misleading His Flock.
Forvirring som varemerke
Samtidig har paven – i telefonsamtale med president Zelenskyj – sagt at det ukrainske folk må forsvare seg.
– Forvirring er dette pontifikatets varemerke, bemerker Lawler.
Det går fortsatt rykter om et forestående pavebesøk i Kyiv. Kilder i Vatikanet sier at pavens budskap i så fall vil være:
– Stopp krigen.
Under et besøk på Malta sist helg rettet pave Frans kritikk mot Russland, uten å nevne verken landets eller presidentens navn:
– Vi trodde invasjoner fra andre land, brutale gatekamper og atomtrusler, var mørke minner fra en svunnen tid. Men krigens kjølige vind, som bare bringer med seg død, ødeleggelse og hat, har feiet over mange menneskers liv.
– Svært naivt
Danske Kristeligt Dagblad skriver at flere katolske kommentatorer har kastet seg over tastaturet etter pavens uttalelser om rettferdig krig.
– Å benekte at visse situasjoner krever militære midler, vil være svært naivt. Og det ville være mangel på nestekjærlighet. For selv hvis imperativet om ikkevold løper gjennom hele evangeliet, har forpliktelsen på nestekjærlighet forrang, mener Isabelle De Gaulmyn, sjefredaktør i det katolske nettstedet La Croix.
– Betyr det at vi ikke kan støtte Ukraina mot Russlands aggressive angrep? spør hun.
– Stunden er kommet
Mens katolske biskoper i Ukraina har støttet landets regjering i deres innstendige bønner om militær bistand fra utlandet, har pave Frans vært forholdsvis varsom med å kritisere den russiske regjering direkte. I stedet søker han rollen som fredsmegler.
I angelusbønnen 27. mars kom han med en av flere appeller til å «forstå at stunden er kommet for å avskaffe krig, for å utslette krig fra menneskets historie før den utsletter mennesket fra historien.»
Budskapet er gjengitt på det norske nettstedet katolsk.no
Nøytrale paver i verdenskrigene
Andreas Rude, dansk ekspert på katolske forhold, sier til Kristeligt Dagblad at pave Frans ikke er den første katolske toppleder som forholder seg mer pasifistisk enn de gamle kirkefedrene.
– Det var enklere å forsvare idéen om rettferdig krig i middelalderen enn i de altødeleggende, industrialiserte verdenskrigene. Så under både første og andre verdenskrig valgte pavene å forholde seg nøytrale og oppfordre partene til fred.