POLYAMORI: Kjærlighetsforhold med flere enn to er ikke anerkjent av kirkene - i hvert fall ikke ennå.

Polyamorøse og kirken: – Debatten kommer til Norge også

Ingen logisk begrensning på to personer når heteronormen først er opphevet, mener Frimodig kirke.

Publisert Sist oppdatert

Flere queerteologer i våre naboland tar nå til orde for at folkekirkene tar et skritt videre i samlivsdebatten. De mener dette er en naturlig utvikling etter at det er innført ordninger for likekjønnet ekteskap.

Queertelogene Lina Landstrøm i Sverige og Viggo Julsgaard-Jensen i Danmark mener kirken må anerkjenne polyamorøse forhold og prester som lever i slike. De ønsker også kirkelig velsignelse av forhold med flere enn to partnere.

Deres synspunkter har fått oppmerksomhet i aviser som Kristeligt Dagblad og Kyrkans Tidning.

Preses i Den norske kirke, Olav Fykse Tveit, avviser problemstillingen og sier han ikke har registrert noen interesse for temaet i norsk kirkeliv.

I Danmark sier en biskop at han ikke er klar for å ta stilling for kirkelig velsignelse av polyamorøse forhold, men at han ikke legger seg bort i om prester lever i slike relasjoner.

Polyamori

Polyamori eller flerforhold er betegnelsen for å ha eller ønske å ha flere enn én informert og samtykkende partner.

Personer som betegner seg som polyamorøse søker forhold utenfor den monogame malen for kjærlighetsforhold.

Etter norsk lov kan kun to personer inngå ekteskap, og nytt ekteskap kan ikke inngås så lenge det gamle består. Kilde: Wikipedia / Lovdata: Lov om ekteskap

PREST: Sverre Elgvin Lied er prest i Den norske kirke og leder i nettverket Frimodig kirke.

Når normen er opphevet

Sverre Elgvin Lied, leder i Frimodig kirke, er ikke overrasket over at debatten nå kommer.

– Når man først har opphevet heteronormen for ekteskapet, er det ikke uten videre noen logisk begrensning på to personer. Så denne debatten kommer nok snart til vårt eget land også, framholder Lied i en e-post til Dagen.

Åpen folkekirke: – Ekteskapet er for to

Lied leder nettverket Frimodig kirke, som etter mye om og men har bestemt seg for å stille lister ved kirkevalget i 2023. Nettverket oppsto etter at Den norske kirke i 2017 vedtok å innføre ordning for likekjønnet vigsel.

LEDER: Gard Sandaker-Nielsen er leder i Åpen folkekirke

Deres fremste motstander i kirkekampen, Åpen Folkekirke, var de som etter sterk mobilisering ved kirkevalget i 2015 fikk gjennomslag for likekjønnet vigsel.

Når Dagen spør leder Gard Sandaker-Nielsen om anerkjennelse av polyamori er et naturlig neste skritt i debatten om samlivsetikk, svarer han slik – skriftlig:

– I Den norske kirke mener vi at ekteskapet er for to personer. Det er ikke noe vi i Åpen folkekirke ønsker å endre på.

I Norge støtter foreningen Fri «alle former for seksuelle relasjoner eller handlinger som er basert på respekt, likeverd og samtykke».

Queerteologi eller skeiv teologi

Bygger på queerteori (skeiv-teori) som går i rette med det tradisjonelle synet på kjønn og seksuell orientering.

Skeiv teori aksepterer alle former for seksuelle relasjoner eller handlinger som er basert på respekt, likeverd og samtykke, er positivt.

I Norge fremmes et slikt syn særlig av foreningen Fri, som er mest kjent som arrangør av de årlige Pride-arrangementene.

Kristen tro og teologi har tradisjonelt avvist seksuell omgang utenom det livslange, offentlig anerkjente og monogame ekteskapet mellom én mann og én kvinne.

Queer-teologene hevder at skeiv livsførsel og kristen tro lar seg forene og vil vise at Gud anerkjenner alle former for seksualitet og samlivsformer.

– Ikke noen vesensforskjell

Sverre Elgvin Lied, som til daglig er sogneprest i Lyngdal, sier dette om hvordan han mener kirken skal møte mennesker som lever i kjærlighetsforhold med flere enn to:

– Jeg tenker ikke at det er noen vesensforskjell på hvordan vi skal møte mennesker som lever i polyamorøse forhold og andre mennesker. Som kirke er vi kalt til å formidle evangeliet om Jesus og gjøre mennesker til disipler.

– Men det kan være en utfordring å kommunisere evangeliet inn i en kultur der avstanden til tradisjonell kristen tro blir større, legger han til.

– Ikke i tilpasninger og påfunn

– Det tragiske i denne sammenhengen er at vi som kirke i stor grad har mistet tilliten til det evangeliet som er gitt oss i Skriften og i stedet prøver å tilpasse det tidsånden. Men da gjør vi mennesker en bjørnetjeneste. For det er i det åpenbarte Ordet at Livet er å finne, ikke i våre egne tilpasninger og påfunn, mener Sverre Elgvin Lied.

Powered by Labrador CMS