Positive til å integrere RLE i annet fag
Lærerutdanningene er avventende positive til at studentene får 15 obligatoriske studiepoeng i RLE.
Etter det Dagen kjenner til har KrF fått gjennomslag for at alle lærerstudenter skal ha KRLE-undervisning.
Avtalen er ennå ikke endelig i boks, men Dagen kjenner til hovedinnholdet i skissen til et nytt KRLE-fag. 55 prosent kristendom i KRLE-faget droppes til fordel for en rundere formulering om at omlag halvparten av faget skal tilegnes kristendom.
Obligatorisk
Det helt nye er at 15 studiepoeng RLE skal gjøres obligatorisk i lærerutdanningen. Det skal ikke bli eget fag, men integreres i et annet fag.
Det er nye toner for Vibeke Bjarnø, studieleder ved fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier på Høgskolen i Oslo og Akershus.
– Ved lærerutdanningen er vi vant til å jobbe flerfaglig, og vi er godt forberedt på å takle slike løsninger der temaer integreres i andre fag, sier Bjarnø til Dagen.
Fordypning
Studielederen mener imidlertid at løsningen ikke er grei dersom det går på bekostning av at andre får 30 eller 60 studiepoeng i faget.
– Om man bare skal ha RLE integrert og det ikke blir mulig å fordype seg og få skikkelig kompetanse, er det ikke ok. Vi må ha lærere som fordyper seg og får spisskompetanse i faget, sier Bjarnø.
– Beste alternativ
Berit Nøst Dale, høgskolelektor ved NLA Høgskolen, er tålelig fornøyd med løsningen. Hun har argumentert for at RLE burde bli et obligatorisk fag igjen for lærerstudenter.
– Dette er kanskje det beste vi får til. Dersom vi ikke får RLE helt tilbake som eget fag, så er dette bra. Helt fornøyd kan jeg ikke være, men jeg skjønner at det kanskje er den eneste muligheten for å få noe inn, sier Dale til Dagen.
Negativ til formulering
Dale har sett på den skisserte løsningen som det beste alternativet til et eget obligatorisk RLE-fag.
– Muligheten her er å få RLE som en del av et annet fag, som PEL (pedagogikk og elevkunnskap, journ. anm.). Får de til 15 studiepoeng, er vi et godt stykke på vei, sier Dale.
Høgskolelektoren er negativ til å endre formuleringen om hvor mye kristendom det skal være i faget.
– I dag står det at kristendom skal ha kvantitativt størst andel av lærestoffet. Vi må ikke forandre den formuleringen. Skriver man om lag halvparten, høres det ut som en reduksjon av det som er i dag, men det er et tolkningsspørsmål, sier Dale.
Nei til K-en
Bjarnø ved Høgskolen i Oslo og Akerhus synes ikke det er greit å endre formulering om prosentandel til om lag halvparten, da hun synes det holder med 40 prosent. Videre er hun svært skeptisk til å få K-en inn i fagnavnet.
– Både fagmiljø og skolen, ikke minst elever og deres foreldre er i dag fornøyd med faget. Jeg er redd denne opptattheten til KrF på nytt vil føre til splittelse og usikkerhet. Det virker ikke veldig gjennomtenkt å kjøre inn en endring som de fleste andre enn KrF ikke ønsker.
Frykter fritaksboom
– Kunnskapsministeren sier til Dagen at det er uproblematisk at navnet reflekterer at faget allerede er dominert av kristendom?
– Ja, men dersom det ikke har så mye å si, hvorfor da endre navnet? Det er en uklok endring, fordi vi kan oppleve at mange vil søke fritak fra faget. Jeg håper at myndighetene snur i denne saken, sier Bjarnø.