Praksis-nekt kan true kristen lærerutdanning
Flere skoler i Oslo vil ikke ha praksisstudenter fra NLA Høgskolen. Rektor frykter følgene dersom mange andre følger etter.
Ekteskapet mellom mann og kvinne er «bærende norm», heter det i NLA Høgskolens verdidokument.
Saken har ved flere anledninger skapt uro i og rundt institusjonen, og sist uke ble det kjent at to skoler i Oslo ikke lenger vil ta imot praksisstudenter ved den kristne høyskolens lærerutdanning.
Flere skoler skal ifølge Vårt Land ha truet med å avbryte samarbeidet dersom setningen i verdidokumentet blir stående.
Overfor Dagen uttrykker NLA-rektor Sigbjørn Sødal en viss ulyst mot å «lage mer sak ut av dette nå».
– Vi har et samarbeid med utdanningsetaten i Oslo kommune og forsøker å løse saken gjennom dette samarbeidet og ikke gjennom media, sier Sødal.
Flere konflikter
I prinsippet står mye på spill for NLA i denne saken. Den kristne høyskolens lærerutdanning er helt avhengig av et stort antall praksisplasser i offentlig skole for i det hele tatt å eksistere som lærerskole.
Å forfekte et tradisjonelt kristent ektesskapssyn er som kjent svært kontroversielt i dagens samfunn, noe NLA har fått merke flere ganger de siste par årene. Høsten 2019 stod striden rundt utleie av lokaler til et seminar der temaet var såkalt seksuell reorientering, også kalt konverteringsterapi. Daværende rektor angret i ettertid på utleieavtalen.
Sødal har forståelse for at mediene har en oppgave i å få fram ulike syn og kontroverser og mener at Vårt Land i denne omgang har fått fram det som er av håndfaste saker.
– Jeg er for åpenhet om det som skjer, har ingenting å skjule og forsøker å svare så godt jeg kan når slike saker dukker. Men medieoppslag kan også hemme den daglige samtalen om faglige og administrative spørsmål, sier Sødal til Dagen.
– Ligger NLA litt lavt i terrenget for ikke å sette andre offentlige skoler på ideen om å nekte NLA-studenter praksis?
– Det handler ikke om å ligge lavt, men om å ha ro, gode samarbeidsforhold og åpen kommunikasjon om det vi står for. Samlivsetikk er sensitivt. Vi skjuler ikke hva som står der, men jeg ønsker heller ikke å nøre opp under konflikter, sier han.
– Har dere fått signaler fra andre skoler som vegrer seg mot å ta imot NLA-studenter?
– Jeg forholder meg ikke til signaler, men praktisk adferd. Jeg har ikke mer å melde enn det, svarer Sødal.
Frykter mulige konsekvenser
I et innlegg i Vårt Land tirsdag presiserer Sødal at NLA er åpen for alle og at verdidokumentet «forplikter verken samarbeidspartnere eller studentene våre.»
Videre skriver han at ingen diskrimineres ut fra kjønn, livssyn eller legning. Han viser til at studentmassen består av kristne, ateister, muslimer, heterofile, homofile, aleneboende, samboere og gifte studenter.
«Diskriminering ut fra meningsforskjeller» kaller han «det som nå foregår mot NLA Høgskolen». I innlegget uttrykker han frykt for dramatiske konsekvenser dersom mange følger etter skolene som nå har sagt opp sine avtaler. Da kan avtalen NLA har med kommunen «bli tømt for innhold, og NLA kan bli ute av stand til å utføre samfunnsoppdraget sitt.»
– Frykter du at holdningene fra de tre skolene i Oslo skal spre seg, eller føler du at dere kontroll på situasjonen?
– Det er klart at det er en usikkerhet i dette. Det sier i grunnen seg selv at det er viktig for oss at vi har godt samarbeid med skoler og kommuner, sier rektor Sødal.
– Det er vel ikke bare viktig, men helt avgjørende for at NLA kan utdanne lærere?
– Ja, det sier seg selv at vi må ha et velfungerende praksisapparat.
Vil snakke lavmælt
Sødal tiltrådte som NLA-rektor sist høst. Han har bakgrunn fra offentlige utdannings- og forskningsinstitusjoner.
– Er du overrasket at praksisplasser er blitt en sak?
– Jeg må tilstå at dette ikke var blant de mulighetene jeg hadde tenkt på før jeg tok jobben. På den annen side er alt som omhandler denne typen spørsmål så sensitivt at man kanskje ikke må bli så overrasket at det kommer opp også på denne måten. Dette er jo i grunnen ikke en NLA-sak, men noe som kommer opp i mange varianter både her til lands og internasjonalt.
– Ser du for deg at de omstridte formuleringene i NLAs verdidokument kan overleve i et lengre perspektiv dersom dere skal samarbeide med det offentlige om for eksempel praksisplasser?
– Jeg forholder meg til de verdiene NLA er tuftet på. Og så ønsker jeg som rektor å snakke såpass lavmælt om disse sakene at det ikke oppfattes som respektløst overfor dem det gjelder. Vi har å gjøre med spørsmål som er svært sensitive for enkeltmennesker, sier Sigbjørn Sødal.