Psykolog ut mot kjønnsidentitet i barneskolen: – Jeg er redd
Advarer mot innhold i skolebøker for 3.- til 5.-klassinger.
– Dagens kjønnsundervisning kan bidra til mer skade enn hjelp for noen barn.
Det mener kjendispsykolog Silje Schevig.
Hun er vertinne for podkasten Snakk med Silje og kjent gjennom kontoen Psykologsilje i sosiale medier.
I en fersk Facebook-video uttaler hun seg kritisk om kjønnsidentitet i lærebøker på barneskolen.
– Klær kan vise kjønnsidentitet
I videoen nevner Schevig eksempler på hvordan kjønnsidentitet omtales i en av lærebøkene.
«Kjønnsidentiteten er din egen tanke om hvem du er og hvordan du ser deg selv (...) Du kan ønske å bli kalt han, hun eller hen, eller hva du vil», siterer Schevig og fortsetter:
«Klær, hårfrisyre, hva du leker med og hva du gjør kan vise om du føler deg som en gutt, jente, begge deler eller ingen av delene»
Slike påstander bekymrer psykologspesialisten.
I videoen forklarer hun hvorfor.
– Jeg er redd
Når barn får undervisning om vold og overgrep, som ikke er tilstrekkelig kvalitetssikret og alderstilpasset, kan det føre til at man feilaktig tror at overgrep har skjedd.
Dermed kan man feiltolke ny informasjon, som en bekreftelse på at man er utsatt for vold og overgrep.
Fenomenet kalles for en bekreftelsesfelle.
Bekreftelsesfellen er at man legger merke til eller søker etter det som bekrefter noe man tror, ifølge snl.no
– Jeg er redd for at noe av den samme tendensen kan finne sted i undervisning om kjønnsidentitet, sier Schevig.
– Veldig synd
At barn feilaktig tror at de har motsatt kjønn hadde kanskje ikke vært så alvorlig, hvis det ikke hadde vært for at vi kan blokkere puberteten deres, ifølge psykologspesialisten.
Hun viser til at mye av personligheten og kjønnsidentiteten utvikles i puberteten.
– Denne utviklingen er det veldig synd å gå glipp av, hvis man egentlig ikke hadde trengt det, sier hun.
Mye tyder på at man kan vokse av seg kjønnsidentitet i løpet av puberteten, ifølge psykologen.
Hun viser til en studie fra 2016 på barn med kjønnsdysfori, som ikke fikk pubertetsblokkere.
Mellom 61 og 98 prosent av disse barna fant seg til rette i medfødt kjønn i løpet av puberteten.
– Derfor kan det være at vi skader flere barn enn vi hjelper med dagens praksis, avslutter Silje Schevig i videoen.