REKLAME: Regjeringens forslag om å innføre EUs TV-direktiv i Norge vil i praksis føre til at man åpner for alkoholreklame på norske TV-skjermer.

Regjeringen åpner for alkoholreklame på TV

Regjeringen har foreslått for Stortinget å gjøre EUs TV-direktiv til norsk lov. Det kan medføre alkoholreklame i programmer som sendes fra andre land.

Publisert Sist oppdatert

Debatten om direktivet gikk heftig for halvannet år siden. Den gangen ba Actis, rusfeltets samarbeidsorgan, om at regjeringen måtte starte forhandlinger med land som kan tenkes å sende alkoholreklame til Norge via satelitt-kanaler.

I et brev til den norske regjeringen i august 2011 krevde EU-kommisjonen at Norge måtte innføre TV-direktivet og sa at man ikke ville få noen unntak.

I dag sier generalsekretæren i Actis, Anne-Karin Kolstad, at hun ikke tror regjeringen har kommet noen vei med slike forhandlinger.


FAKTA OM EUs TV-direktiv:

Regjeringen foreslår at direktivet om audiovisuelle medietjenester (AMT) gjennomføres i norsk rett Norge har forbud mot reklame for alkoholholdige drikkevarer. Unntaket er fagblader. TV-direktivet åpner for alkoholreklame på TV når sendingene kommer fra andre land. Det kan gjelde sendinger fra Storbritannia.


Ingen vil prøve

Kolstad påpeker over Dagen i Actis ikke ser likevel ikke for seg at noen TV-selskaper her hjemme kommer til å bryte forbudet mot alkoholreklame.

- Det vil overraske meg veldig mye om de gjør det.

- Men kanalene sender slik reklame til Sverige?


- Ja, de gjør det i Sverige, men det er i en litt annen skala. Her i landet er det såpass mye motstand i befolkningen slik at vi tror at det skal mye til for å starte med å sende alkoholreklame i programmer som er rettet mot Norge.

- Men det er jo mye penger der ute, funderer generalsekretæren.

Bedre for barn

Kulturminister Hadia Tajik (Ap) sier i forbindelse med lovforslaget at en gjennomføring av direktivet i norsk rett vil bidra til å styrke norske kringkastere og tv-produsenters konkurransevilkår.

- Forslaget vil dessuten bidra til at barn får et økt vern mot reklameinnhold i nye internettbaserte tv-tjenester, sier kulturministeren.
Av forslaget går det fram at regjeringen har fått lagt inn en «prosedyre for konsultasjoner og iverksetting av tiltak mot rettede sendinger som bryter norske regler.

Det nye direktivet åpner for produktplassering i visse programtyper og det innføres krav til teksting for alle riksdekkende TV-kanaler med mer enn 5 prosent seerandel samt økte tekstekrav for NRK.

Mer fri bevegelse

I følge Kulturdepartementet er hensikten med direktivet å legge til rette for fri bevegelse av tv-tjenester over landegrensene. Direktivet søker også å bedre konkurranseevnen i den europeiske TV-sektoren.

Derfor åpnes det for at kringkastere kan ha produktplassering i enkelte produktkategorier. I dag forekommer allerede produktplassering i innkjøpte produksjoner i Norge. Etter gjennomføringen jevnes ulikhetene ut slik at de norske kommersielle TV-selskapenes egne produksjoner får like vilkår.

Departementet påpeker også at Norge kan gjennomføre strengere regler enn det som følger av direktivet. Forslaget inneholder derfor flere bestemmelser som er strengere enn direktivets, særlig når det gjelder reklame rettet mot barn i bestillingstjenester.

(Dagen)

Powered by Labrador CMS