REISTE SIN VEI: – Jeg sa til pappa at jeg måtte ha en pause fra menigheten: «Hvis jeg må bo her i Slemmestad, så orker jeg nesten ikke å leve», sa jeg forteller «Frida».

Reiste uten å ta farvel

– Jeg klarte ikke å stå i konflikt med så mange mennesker på en gang, sier «Frida». Hun pakket sakene i en bil og dro fra Sannhetens Ord Bibelsenter.

Publisert Sist oppdatert

Dette er del fire av fire i en artikkelserie om Sannhetens Ord Bibelsenter. Les del én her, les del to her og del tre her.

Kildene Frida, Hanna og Fredrik har fått fiktive navn: Frida kom inn i menigheten som 16-åring da hun flyttet til faren i Slemmestad, Viken. Hun er anonym fordi hun ikke vil bli assosiert med Sannhetens Ord Bibelsenter. Hanna var medlem i 20 år og er anonym fordi hun ikke ønsker å gå offentlig ut mot forsamlingen. Fredrik har to sønner i menigheten som han knapt har hatt kontakt med på 28 år. Han er redd for at eksponering kan ødelegge for fremtidig kontakt med guttene som han lengter etter å bli gjenforent med. De tre, som møttes hos Hanna for å dele erfaringer, forteller historier om kontroll, krav om underkastelse og isolasjon i en menighet som rystes av uro.

Lederskapet og den tidligere bønne- og omsorgslederen har fått tilsendt anklagene mot seg, men har valgt ikke å svare.

Tilsvaret fra pressekontaktene står nederst i saken.

«Sekterisme»

Frida sier at Astrid Bentsen fortalte henne at hun hadde «sett i ånden» at stefaren hennes hadde hatt seksuelle tanker overfor henne. Det har Frida aldri noen gang følt på.

Hun oppsøkte psykolog ved Universitetet i Oslo.

– Han sa: «Frida, det kan sammenlignes med mennesker som har blitt utsatt for incest. Hvis du observerer at et bord er hvitt, men de forteller deg mange nok ganger at det er blått, så slutter du å stole på dine egne sanser til slutt.»

Fra Fridas side var hensikten med timen å få bekreftet at det var noe galt med hennes virkelighetsoppfatning.

– Men psykologen sa jeg måtte stole mer på meg selv.

Hun oppsøkte også en prest.

– Hun sa: «Dette er ikke i tråd med kristendom. Dette er sekterisme», forteller Frida.

SEKT/SEKTERISME

Sekterisme betyr sektvesen; en tilbøyelighet til å danne sekter.

Begrepet «sekt» brukes på ulike måter om trossamfunn og religiøse miljøer. I mye beskrivende faglitteratur betyr «sekt» nærmest «retning». Samtidig antyder betegnelsen at den aktuelle gruppen blir oppfattet som lukket og marginal av storsamfunnet eller av den dominerende trosretningen.

Trekk som gjerne fremheves av kritikere, er:

* særegne trosforestillinger eller marginalt trosperspektiv

* dominerende og ofte manipulerende leder

* liten gruppe

* sterk sosial kontroll

* økonomisk utnytting av medlemmer

* begrenset kontakt med eventuell familie og bekjente utenfor sekten

* begrenset kontakt med omverdenen for øvrig

* tilhengerne er ofre som ikke vet sitt eget beste

* utfrysing av avhoppere

Mange sektmedlemmer opplever at sekten tilbyr fellesskap og mening.

Kilde: Store Norske Leksikon

– Omvendelsesbudskap

Frida og gutten i menigheten som hun likte bestemte seg for å holde avstand til hverandre. Da de ikke klarte det, innrømmet Frida overfor Astrid Bentsen at de hadde hatt kontakt.

På et søndagsmøte i Sannhetens Ord Bibelsenter kom bønne- og omsorgslederen med «et budskap» foran hele forsamlingen. Det handlet om noen unge i menigheten som var på ville veier.

– Det var et omvendelsesbudskap tydelig myntet på meg og han som jeg likte.

PROFETISKE BUDSKAP: Når det kom profetiske budskap, pleide medlemmene i Sannhetens Ord Bibelsenter å gå frem, stå foran hele menigheten, omvende seg og bli bedt for, forteller Frida.

Knakk under presset

Når det kom profetiske budskap, pleide medlemmene å gå frem, stå foran hele menigheten, omvende seg og bli bedt for, forteller Frida.

– Jeg tenkte at hvis han gikk frem og ikke jeg, så ble jeg den som var hard. Da ville det bli uutholdelig å bli værende i menigheten. Det ville bli forstått som at jeg dro ham inn i synden og at han omvendte seg.

Den unge gutten knakk under presset og gikk frem, forteller hun.

SANNHETENS ORD BIBELSENTER

* Sannhetens Ord Bibelsenter, Slemmestad i Viken, ble stiftet 16. januar 1994.

* Menigheten ble nasjonalt kjent da den ble bombet i 2003.

* I tiden etter angrepet og under rettssakene stod flere personer frem og fortalte at de hadde mistet kontakten med barn, foreldre eller ektefeller som følge av virksomheten i menigheten.

* En gruppe bestående av familie og tidligere medlemmer har i mange år forsøkt å rope varsku om forholdene i menigheten.

* De siste årene har menigheten hatt rundt 100 voksne medlemmer og 25 barn.

* Lønnet pastor er Rune Gravdal (52). Øvrige pastorer er Per Kristian Graff (50), Bent Gabrielsen (58) og Normann Olsen (grunnlegger, 70).

* Bønne- og omsorgsleder Astrid Bentsen (86) har frem til nylig vært del av lederskapet sammen med de fire pastorene.

* I 2019 (siste normale år før korona) mottok menigheten 123 000 kroner i støtte fra stat og kommune og hadde 14 millioner i egenkapital. Hvert voksent medlem ga i snitt mer enn 40 000 kroner i året.

* Menigheten mottok 146 000 fra stat og kommune i 2020 som har gått til drift og aktiviteter ifølge årsrapporten for 2020. Egenkapitalen var på 16,5 millioner hvorav over 12 millioner i fast eiendom ved utgangen av året.

Årsregnskapet viste et overskudd på 1,9 millioner kroner.

Menigheten hadde 115 medlemmer 1.1.2020, hvorav 88 fra Asker.

Kilde: Årsrapport og årsregnskap, menighetens hjemmeside, avisartikler

– Ekstrem ydmykelse

Frida følte at hun ikke hadde annet valg enn å gjøre det samme.

Snart stod hun og gråt foran hele menigheten.

– Det var en ekstrem ydmykelse og veldig intenst, sier hun.

Etterpå lovet hun seg selv at hun ikke skulle bekjenne eller rapportere noe som helst til Astrid Bentsen eller noen andre i Sannhetens Ord Bibelsenter igjen.

– Vi var 22 og 23 år og ville bare være kjærester.

– Måtte ha en pause

Frida visste at hvis hun skulle klare å komme seg ut av menigheten, så måtte hun ikke si et ord til noen.

Hun pakket derfor tingene sine og stuet dem inn i guttens bil.

– Jeg sa til pappa at jeg måtte ha en pause fra menigheten: «Hvis jeg må bo her i Slemmestad, så orker jeg nesten ikke å leve», sa jeg.

ALENE: – Jeg var ung og stod helt alene, forteller «Frida». Hun forlot Sannhetens Ord Bibelsenter uten å ta farvel.

– Stod alene

Frida reiste uten å ta farvel.

– Kanskje var det feigt, men det var det eneste jeg klarte. Jeg var ung og stod helt alene. Jeg klarte ikke å stå i en konflikt med så mange mennesker på en gang.

Den første uken spurte bestevenninnene hvordan det gikk med henne. De andre vennene i menigheten tok ikke kontakt.

– Jeg vet ikke hva de ble fortalt, sier hun.

Fikk brev

I etterkant mottok hun et brev der lederskapet stilte seg helt uforstående til bruddet.

– Det var tydelig produsert med tanke på å frita dem for skyld. De skrev som om jeg var ung og hadde misforstått alt. De ville ha meg tilbake, var glade i meg og hadde aldri villet forhindre at jeg og vennen min var sammen.

Da Frida forlot Sannhetens Ord Bibelsenter var hun sterkt knyttet til forsamlingen. Løsrivelsesprosessen var vanskelig, og hun hadde mange kvaler.

– Jeg savnet Astrid og vennene mine og ville tilbake. Jeg gråt, og gutten, som da var blitt kjæresten min, sa: «Nå er det for sent».

Hun valgte å ta tak i situasjonen sin ved å gjøre det som falt henne naturlig: å analysere, rasjonalisere og forsøke å forstå.

– Jeg måtte bare stole på intellektet mitt som sa «dette er sykt selv om du føler tilhørighet til dem».

«Usunt lederskap»

Kari Halstensen er fagleder for religionspsykologi ved Modum Bad, praktiserende psykolog og PhD-stipendiat.

Høsten 2016 tok hun sammen med Norges Kristne Råd initiativ til å samle kristne ledere til et frokostmøte med tema «usunt lederskap».

Det skjedde etter debatten i kjølvannet av VGTVs serie «Frelst», der journalist Rut Helen Gjævert konfronterte sin egen fortid i Jesus Revolution Army og møtte andre nordmenn som levde med en sterk religiøs overbevisning.

Tettere bånd

Halstensen presiserer at det som oppleves som eksentrisk og merkelig ikke er det første en person møter i en lukket menighet.

– Hadde de møtt kulturen i døren, ville mange nåværende medlemmer ikke blitt del av det.

Psykologen forklarer at veien inn i menigheten er relasjoner og bånd som stadig blir tettere, inntil en opplever at en får tillit.

– Det i sin tur oppleves som en nærhet til Gud som en kan bli avhengig av, sier hun.

Uro

I april i år kom meldinger om uro i Sannhetens Ord Bibelsenter. Pastor Rune Gravdal tok ikke telefonen, men sendte en sms der han fortalte at alle henvendelser og spørsmål knyttet til menigheten skulle besvares av Bjørn Olav Hansen.

GJESTEPREDIKANT: Bjørn Olav Hansen har vært gjestepredikant i Sannhetens Ord Bibelsenter i en årrekke.

Hansen har vært gjestepredikant i Sannhetens Ord Bibelsenter i mange år.

I forordet til boken «Det kom som en bombe», skriver Hansen at han er blitt veldig glad både i lederskapet og i medlemmene i menigheten.

«Har samtalt med mange»

Hansen skriver:

«Fra menighetens motstandere har jeg fått høre at jeg er naiv og at jeg ikke har øyne å se med, men ved alle besøkene har jeg hatt full anledning til å være sammen med og snakke med hvem jeg vil. Ingen i lederskapet har utøvd noen form for kontroll på hvem jeg har samtalt med. Og jeg har samtalt med mange», skriver han i boken.

Til å lede den krevende prosessen som menigheten nå står i, har Hansen fått med seg tidligere generalsekretær i Baptistsamfunnet, Terje Aadne. Begge er også pressekontakter. Oppdraget utføres ikke på vegne av Baptistsamfunnet, ifølge en sms fra sistnevnte.

– Trenger hjelp

Kari Halstensen ved Modum Bad kjenner ikke situasjonen i Sannhetens Ord Bibelsenter. Hun presiserer at siden menigheten har valgt å skjerme tilgangen til de interne prosessene, kan hun bare uttale seg på generelt grunnlag.

– Nettsidene viser imidlertid at de har gjort endringer i ledelsen. At Sannhetens Ord i tillegg har tatt kontakt med en forkynner de kjenner fra tidligere, kan gjerne handle om at en lukket menighet i en slik situasjon velger noen som kjenner dem fra før.

Halstensen tror det kan være flere grunner til det:

– Man kan for eksempel føle seg trygg på at han er lojal og ikke uttaler seg til media. I tillegg er det vanlig å føle skam over å ha gjort feil eller tatt feil. Da kan det være lettere å åpne seg for en som kanskje heller ikke så, eller uttrykte, feilene tidligere.

Forsoningsprosesser

Kilder forteller at:

* Misnøyen skal ha begynt å ulme i desember i fjor. Rundt påsketider i år skal krisen ha vært akutt, og bønne- og omsorgslederen skal deretter ha blitt fjernet fra lederskapet.

* Noen få lojale medlemmer skal ha forlatt Sannhetens Ord Bibelsenter samtidig med Astrid Bentsen.

SAMMEN: Noen medlemmer skal ha forlatt Sannhetens Ord Bibelsenter sammen med tidligere bønne- og omsorgsleder Astrid Bentsen.

* Flere medlemmer skal ha tatt kontakt med familiene sine i denne tiden med tanke på forsoning.

* Dagen har snakket med personer både i og utenfor Sannhetens Ord Bibelsenter som er i en forsoningsprosess.

Tomrommet kan fylles

Frida er urolig for situasjonen. Hun er redd for at tomrommet etter Astrid Bentsen lett kan fylles av noen andre.

– Bør pastorene få tillit til å styre menigheten? Hadde de ikke hevet stemmen tidligere hvis de hadde vært reelle ledere, spør hun.

Tilsvar

Tidligere generalsekretær i Baptistsamfunnet, Terje Aadne og baptistpastor, Bjørn Olav Hansen, skriver følgende i et tilsvar:

«Vi, Terje Aadne og Bjørn Olav Hansen har fått i oppdrag å lede prosessen i Sannhetens Ord Bibelsenter med et selvstendig mandat, uavhengig av lederskapet og skriftliggjort og opplest for menigheten på menighetsmøte. Det er riktig at Bjørn Olav Hansen, beskrevet som forkynneren, kjenner menigheten fra før, mens Terje Aadne ikke har noen tidligere relasjon til menigheten. Sammen har vi sagt ja til å lede denne prosessen, en prosess som startet i mai i år og som fortsetter videre etter sommeren. Vi er samtidig gitt oppdraget som pressekontakter for menigheten, og har anbefalt varsomhet i medieomtale i forhold til en sårbar prosess, særlig i forhold til barn og unge og familier. Derfor uttaler vi oss nå ikke om den interne prosessen».

Har du kommentarer, tips eller spørsmål?

Ta kontakt med journalist Birgit Opheim på e-post: birgit@dagen.no.

Signal (kryptert): 924 35 981

Powered by Labrador CMS