KONTROVERSIELL: Italias forbrukerforening for radio og fjernsyn ber staten stoppe dette.

Reklamefilm ble stoppet etter blasfemianklage

Reklamefilmen for Amica Chips byttet ut oblat med potetchips. Det førte til seerstorm.

Publisert Sist oppdatert

I et nonnekloster, til tonene av Franz Schuberts klassiske stykke Ave Maria, gjør en nonne klar kalken til den kommende gudstjenesten.

Da får hun for seg å bytte ut oblatene med chips, noe presten først oppdager når han deler ut nattverd.

Det skriver den italienske avisen Repubblica.

Sterke reaksjoner

Seernes respons, etter at reklamefilmen ble vist i katolske Italia, var angivelig vært klar og høylytt.

Italias forbrukerforening for radio og fjernsyn, Aiart, reagerer også.

De mener den «fornærmer de religiøse følelsene til millioner av praktiserende katolikker gjennom sin banale sammenligning mellom potetgullet og det hellige», skrev avisen Repubblica.

– Amica Chips-reklame mangler både respekt og kreativitet, sier Giovanni Baggio, talsmann i Aiart.

Derfor har de bedt statlige organer om å stoppe reklamefilmen.

Fikk medhold

Denne uken har det italienske motsvaret til forbrukerombudet besluttet å ta reklamen av skjermen.

De peker på etiske retningslinjer innen markedsføring som «ikke må krenke moralsk, borgerlig og religiøs overbevisning».

Se hele reklamefilmen her:

Powered by Labrador CMS