Rett blikket oppover
Å være en engasjert kristen i det stadig mer sekulariserte Norge har sine utfordringer.
Den sekulære ideologien erklærer at religion er misvisende, irrelevant og utdatert. Den sekulære ideologien er i aller høyeste grad jordnær, siden den utelukker religiøs tro som relevant for livstolkning. På denne måten bindes meningen med livet til bakkenivå og alt det som det jordiske har å by på. Og det er ikke lite - spesielt i vår del av verden, hvor vi opplever tidenes forbruksfest. Vi kjøper oss fast til planeten vi bor på, til garasjen er full av sportsutstyr, huset er fullt av designmøbler, og kroppene våre lyser av status fra bryst og baklommer. Ikke noe galt i å eie kule ting, men når de kule tingene eier vårt syn på livet, har vi en utfordring.
Jeg spør meg om det finnes en direkte kobling mellom den sekulære ideologien og forbruk. Jeg spør meg om forbruk er uttrykksformen for den sekulære ideologien.
En stadig mer anvendt metafor for menneske, er kunde. Det er etter hvert blitt en identitet, hvor vi loves lykke, betydning og velvære ved å velge de riktige produktene. Disse produktene lokker oss til kasseapparatene med penger vi enda ikke har tjent. Det haster å nyte, for vi må ha med oss det livet har å by på, og vi lever bare en gang, og med begrunnelse i fordi vi fortjener det. Reklamenes budskap er små trosbekjennelser som uttrykker den sekulære ideologiens syn på mennesket; skap din egen verdi og lykke, for ingen andre kommer til å gjøre det!