RLE-studenter skeptiske til KRLE
Det nye KRLE-faget oppfattes ikke som likeverdig på samme måte som dagens religionsfag. Lærerstudenter ville nølt med å velge KRLE.
Ved lærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus er det optimisme etter at mange studenter har søkt på RLE som valgfag de to siste årene.
Men seksjonsleder Tove Nicolaisen er bekymret etter at regjeringen har inngått avtale med KrF og Venstre om å endre faget til KRLE med minst 55 prosent kristendom.
- Vi er veldig bekymret for at en overgang til KRLE vil føre til at vi får færre studenter, sier Nicolaisen.
Oppfattes ikke likeverdig
Etter at det ble kjent at regjeringen vil endre faget, gjorde lærerne en uformell rundspørring i et par klasser med studenter som har valgt RLE ved lærerutdannelsen. En stor del av dem gav uttrykk for at de ville nølt med å ta faget hvis det endret navn til KRLE.
- Studentene oppfatter at RLE legger vekt på likeverd og pluralitet. Slik oppfattes ikke det foreslåtte KRLE. Navnet og prosentandelen signaliserer ikke likeverd, sier Nicolaisen.
- Med en prosentandel på 25 til alle andre religioner og livssyn er det stor fare for at undervisningen blir preget av stereotypier og forenklede framstillinger, sier Nicolaisen.
Studentenes skepsis til endringen i faget betyr ikke at de ikke vil at kristendommen skal ha størst plass i faget, ifølge seksjonslederen.
Flere tar RLE
Etter at RLE-faget ble gjort valgfritt på lærerutdannelsen i 2010, sank antall studenter dramatisk. Men de to siste årene har søkningen økt markant ved Høgskolen i Oslo og Akershus, som er landets største lærerutdannelse. Studentene kan velge RLE de tre siste årene i utdannelsen.
Neste studieår har over 80 studenter av et kull i overkant av 200 valgt RLE. På tredjeåret er det 51 studenter som har valgt RLE og på andreåret 25.
- Hva er studentenes motivasjon for å velge RLE?
- De er interessert i faget og de skal undervise i en flerkulturell skole. Da er det viktig for dem å kjenne til religion, livssyn, etikk og kultur, uavhengig om de skal undervise i RLE, sier Nicolaisen.
Anbefaler studenter
Ledelsen på lærerutdannelsen anbefaler studentene sterkt å velge RLE, forteller studieleder Vibeke Bjarnø ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved Høyskolen i Akershus og Oslo.
- Vi har sagt at det kan bli underskudd på RLE-lærere når faget er blitt valgfag. Samtidig har vi veldig flinke lærere på studiet, noe som viser igjen på søkertallene, sier Bjarnø.
Bekymrer KrF
Lærerstudentenes vegring mot å velge KRLE som valgfag, bekymrer KrF-leder Knut Arild Hareide.
- Det bekymrer meg at en endring av faget kan gjøre at færre velger det. Samtidig tror jeg samarbeidsavtalen vil styrke faget totalt sett. Jeg er stolt over det vi fikk gjennom i avtalen, men det som Dagen avdekker, her, viser hvor viktig det er å sikre RLE som obligatorisk fag. Det har vært KrFs prioritet nummer én, sier Hareide.
Seksjonsleder Tove Nicolaisen ønsker også RLE-faget tilbake som obligatorisk fag.
- Dette er grunnleggende kunnskap alle studentene bør ha, sier Nicolaisen.
DAGEN