RLE-studenter skeptiske til KRLE

Det nye KRLE-faget oppfattes ikke som likeverdig på samme måte som dagens religionsfag. Lærerstudenter ville nølt med å velge KRLE.

Publisert Sist oppdatert

Ved læ­rer­ut­dan­nin­gen på Høg­sko­len i Oslo og Akers­hus er det op­ti­mis­me etter at mange stu­den­ter har søkt på RLE som valg­fag de to siste årene.

Men sek­sjons­le­der Tove Ni­co­lai­sen er be­kym­ret etter at re­gje­rin­gen har inn­gått av­ta­le med KrF og Venst­re om å endre faget til KRLE med minst 55 pro­sent kris­ten­dom.

- Vi er vel­dig be­kym­ret for at en over­gang til KRLE vil føre til at vi får færre stu­den­ter, sier Ni­co­lai­sen.

Opp­fat­tes ikke like­ver­dig

Etter at det ble kjent at re­gje­rin­gen vil endre faget, gjor­de læ­rer­ne en ufor­mell rund­spør­ring i et par klas­ser med stu­den­ter som har valgt RLE ved læ­rer­ut­dan­nel­sen. En stor del av dem gav ut­trykk for at de ville nølt med å ta faget hvis det end­ret navn til KRLE.

- Stu­den­te­ne opp­fat­ter at RLE leg­ger vekt på like­verd og plu­ra­li­tet. Slik opp­fat­tes ikke det fore­slåt­te KRLE. Nav­net og pro­sent­an­de­len sig­na­li­se­rer ikke like­verd, sier Ni­co­lai­sen.

- Med en pro­sent­an­del på 25 til alle andre re­li­gio­ner og livs­syn er det stor fare for at un­der­vis­nin­gen blir pre­get av ste­reo­ty­pi­er og for­enk­le­de fram­stil­lin­ger, sier Ni­co­lai­sen.

Stu­den­te­nes skep­sis til end­rin­gen i faget betyr ikke at de ikke vil at kris­ten­dom­men skal ha størst plass i faget, iføl­ge sek­sjons­le­de­ren.

Flere tar RLE

Etter at RLE-fa­get ble gjort valg­fritt på læ­rer­ut­dan­nel­sen i 2010, sank an­tall stu­den­ter dra­ma­tisk. Men de to siste årene har søk­nin­gen økt mar­kant ved Høg­sko­len i Oslo og Akers­hus, som er lan­dets størs­te læ­rer­ut­dan­nel­se. Stu­den­te­ne kan velge RLE de tre siste årene i ut­dan­nel­sen.

Neste stu­die­år har over 80 stu­den­ter av et kull i over­kant av 200 valgt RLE. På tredje­året er det 51 stu­den­ter som har valgt RLE og på andre­året 25.

- Hva er stu­den­te­nes mo­ti­va­sjon for å velge RLE?

- De er in­ter­es­sert i faget og de skal un­der­vi­se i en fler­kul­tu­rell skole. Da er det vik­tig for dem å kjen­ne til re­li­gion, livs­syn, etikk og kul­tur, uav­hen­gig om de skal un­der­vi­se i RLE, sier Ni­co­lai­sen.

An­be­fa­ler stu­den­ter

Le­del­sen på læ­rer­ut­dan­nel­sen an­be­fa­ler stu­den­te­ne sterkt å velge RLE, for­tel­ler stu­die­le­der Vi­be­ke Bjar­nø ved Fa­kul­tet for læ­rer­ut­dan­ning og in­ter­na­sjo­na­le stu­di­er ved Høy­sko­len i Akers­hus og Oslo.

- Vi har sagt at det kan bli un­der­skudd på RLE-læ­re­re når faget er blitt valg­fag. Sam­ti­dig har vi vel­dig flin­ke læ­re­re på stu­di­et, noe som viser igjen på sø­ker­tal­le­ne, sier Bjar­nø.

Be­kym­rer KrF

Læ­rer­stu­den­te­nes ve­gring mot å velge KRLE som valg­fag, be­kym­rer KrF-le­der Knut Arild Ha­rei­de.

- Det be­kym­rer meg at en end­ring av faget kan gjøre at færre vel­ger det. Sam­ti­dig tror jeg sam­ar­beids­av­ta­len vil styr­ke faget to­talt sett. Jeg er stolt over det vi fikk gjen­nom i av­ta­len, men det som Dagen av­dek­ker, her, viser hvor vik­tig det er å sikre RLE som ob­li­ga­to­risk fag. Det har vært KrFs prio­ri­tet num­mer én, sier Ha­rei­de.

Sek­sjons­le­der Tove Ni­co­lai­sen øns­ker også RLE-fa­get til­ba­ke som ob­li­ga­to­risk fag.

- Dette er grunn­leg­gen­de kunn­skap alle stu­den­te­ne bør ha, sier Ni­co­lai­sen.

DAGEN

KRLE

I samarbeidsavtalen med regjeringen fikk KrF gjennomslag for at RLE-faget skal endres til KRLE med 55 prosent kristendom.

Det nye faget blir hetende Kristendom, religion, livssyn og etikk.

KRLE har høstet kritikk for å vektlegge kristendommen for mye, være et tilbakeskritt og for å skape støy rundt religionsundervisningen i skolen.

Faget kan tidligst bli endret fra skoleåret 2015/2016.

«Krise for RLE-fag i skolen», sa høyskolelektor Ole Kolbjørn Kjørven etter å ha skrevet doktorgrad om RLE-læreres tolkning av en bibeltekst. Han oppdaget at mange skoler ikke har RLE-planer og at noen skoler nesten ikke driver med RLE i det hele tatt.

Etter lærerutdanningsreformen i 2010 ble obligatorisk RLE-undervisning for lærerstudentene erstattet av faget Pedagogikk og elevkunnskap (PEL).

Powered by Labrador CMS