Ropstad henter inspirasjon fra nyhaugianere før valgkampen
Partileder Kjell Ingolf Ropstad vil styrke KrFs næringsprofil. Nå er han på Hans Nielsen Hauge-turné.
To måneder etter at Kjell Ingolf Ropstad overtok sjefsstolen i KrF er han godt i gang med sin nye Hauge-turné. Ropstad vil spisse partiets profil, og forsøker å dra til seg velgere ved å knytte KrF opp mot lekpredikanten Hans Nielsens Hauge sine prinsipper om forvalteransvar i næringslivet.
– Dette landet trenger arbeidsplasser. Om jeg kan være med på å løfte det etiske samfunnsengasjementet, og skape flere arbeidsplasser, er det veldig godt for Norge, sier Ropstad.
Lakse-egg
Forrige uke var han på besøk hos bedriften Hauge Aqua, som er del av foretningsnettverket Hauge Business Network. Tidligere i vår har han besøkt en rekke bedrifter med tilknytning til Hauges tankegods.
I lyse kontorlokaler i Bergen ble Ropstad presentert for oppfinner og gründer Cato Lyngøy sitt banebrytende prosjekt: «Egget». Det er et fiskeoppdrettsanlegg formet som et egg. Lyngøy håper denne ideen vil gjøre lakseoppdrettsnæringen billigere, mer effektiv og bærekraftig. Selve ideen mener han kom fra Gud.
– Visjon fra Gud gav gründer-idé
En dag Lyngøy satt hjemme i godstolen ba han sin vanlige en bønn for dagen.
– Kan jeg få dine perspektiver, spurte han Gud.
Han sier at Gud kjente godt til utfordringene som fiskeveterinæren sto ovenfor i jobben. Noe svar forventet han vel egentlig ikke, men opplevde likevel at han fikk et. I det han kaller sine «indre øyne» så han for seg formen på et egg.
– Hva er dette for noe, spurte han, og opplevde at han fikk som svar at det var en ny måte å drive fiskeoppdrett på.
Etter mange oppfølgingsspørsmål til Skaperen ble visjonen om Egget stadig tydeligere.
– Det høres sikkert litt spesielt ut, men for meg var ikke dette bare en start på en fantastisk, teknisk konstruksjon. Det var også en oppdagelse av at et bønneliv ikke bare er å snakke til Gud, men å snakke med Gud, sier Lyngøy.
Når Langøy viser Ropstad en mini-versjon av oppfinnelsen, blir han imponert over ideen.
– Det er et spennende prosjekt som kan bidra til verdiskaping og at Norge kan bli ledende på fiskeoppdrett. Så er det inspirerende at bedriften har så tydelig verdisett. De sier ja, vi skal tjene penger, men samtidig skape arbeidsplasser, løse klimautfordringer og sikre norsk kompetanse på fisk, sier KrF-lederen.
Hauge-turné
For å forstå Ropstad sin næringslivsturne må vi 200 år tilbake i tid. Den gang var Norge preget av krig og fattigdom og lekpredikant, Hans Nielsen Hauge, vandret rundt for å inspirere vanlige folk til sosial og åndelig frigjørelse.
Han oppmuntret til å starte nye bedrifter som var tydelig forankret i det kristne forvalteransvaret. Med dette startet han en bevegelse av folk som gikk under betegnelsen «haugianere».
– Hauge satte tydelige spor rundt om i Norge. En ting er alle bedehusene som poppet opp rundt der han reiste. Men sammen med sine venner startet han opp 30 større bedrifter, og investerte på det meste 5 millioner kroner etter dagens kroneverdi. Han tenkte radikalt på inkludering av kvinner og funksjonshemmede i arbeid, sier Ropstad og fortsetter:
– Han sa til sine venner at de måtte tørre å investere, ta samfunnsansvar og skape arbeidsplasser. Mange tenker på bedriftseiere som folk som bare er ute etter å tjene penger, men det enorme samfunnsengasjementet i haugianske bedrifter er inspirerende.
– Hvorfor tror du en slik turne vil skaffe velgere?
– Vi har alltid vært opptatt av å skape verdier i KrF. Men jeg tror at mange velgere ser at det Hauge skapte i Norge er helt enormt, og at hvis vi får nye bevegelser med samme kraft som hans, vil det ha mye å si for Norge.
Nyhaugiansk
De ansatte i Hauge Aqua kaller seg «nyhaugianere», og ønsker å arbeide for Gud.
– Det er så viktig at vi lever i vårt fulle potensial midt i Guds skaperverk. At vi tjener Gud med hele vårt vesen, og slik velsigner våre omgivelser. Vi ønsker å ære Gud med vårt arbeid, sier Lyngøy.
Under møtet med partilederen hadde Lyngøy noen tydelige oppfordringer til Krf.
– Vi trenger et kristendemokratisk parti som har politikk som appellerer til neste generasjon. De er opptatt av klima og grønne næringer, sier Lyngøy.
Videre foreslo han at partiet burde skifte til et navn som klinger bedre i unge ører.
– Nei, jeg tror ikke vi vil skifte navn, men det er alltid spennende å bli utfordret, sier Ropstad.
Lyngøy håper «Egget» i fremtiden vil kunne erstatte dagens teknologi, men ideen tar han ingen ære for.
– Vi gir ære til Ham som var før både høna og egget, sier gründeren.